نسخه چاپی

صدای معترضان به تقلب در اسكاتلند شنیده خواهد شد؟

عکس خبري -صداي معترضان به تقلب در اسکاتلند شنيده خواهد شد؟

یك روزنامه نگار فضای قبل از انتخابات استقلال اسكاتلند را اینگونه تشریح كرد «زندانهای سیاسی انگلیس، دری بود كه انگلیسی‌ها به روی مردم اسكاتلند باز نموده‌اند»

با گذشت یک روز از اعلام نتایج همه پرسی استقلال اسکاتلند، تردید‌ها درباره صحت این انتخابات همچنان ادامه دارد.
به گزارش نما برخی تحلیل گران که صحت انتخابات را پذیرفته‌اند؛ موضع‌گیری‌ها و اقدامات آشکار سازمان‌ها و کشورهای غربی برای ترساندن مردم اسکاتلند از جدایی از انگلیس را عامل آن دانسته و نتایج اعلام شده را نتیجه تهدیدهای داخلی و خارجی صورت گرفته می‌دانند نه رأی مردم اسکاتلند. زیرا مقامات انگلیسی از جمله برخی از اعضای پارلمان بریتانیا از هفته‌ها پیش با سفر به مناطق مختلف اسکاتلند و حضور در بین مردم، وعده‌هایی را به آن‌ها داده بودند که در صورت رأی منفی به استقلال محقق می‌شد و در عین حال تهدید کرده بودند که در صورت استقلال اسکاتلند با مشکلات شدید به ویژه در حوزه اقتصاد مواجه خواهند شد.
اتحادیه اروپا مردم اسکاتلند را به عدم عضویت در این اتحادیه تهدید کرده بود و بانک مرکزی بریتانیا و شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور نظیر «شل» و «بریتیش پترولیوم» نیز اعلام کرده بودند که در صورت جدایی اسکاتلند ممکن است همکاری با این کشور را در دستور کار خود قرار ندهند.
فشار‌ها به حدی رسید که الکس سموند رهبر استقلال طلبان که سعی می‌کرد برخوردهای دیپلماتیک نشان دهد سرانجام به ستوه آمد و گفت: «مردم اسکاتلند خواهند فهمید که اثرات انگشت نخست وزیر و وزارت خزانه‌داری انگلیس روی سراسر کمپین مرعوب‌سازی مردم و شرکت‌های مالی و بانکی به وضوح وجود دارد.»
یک روزنامه نگار فضای قبل از انتخابات را اینگونه تشریح کرد «زندانهای سیاسی انگلیس، دری بود که انگلیسی‌ها به روی مردم اسکاتلند باز نموده‌اند»
علت این حجم از حملات از آن رو بود که مناطقی مانند کاتالونیا (اسپانیا)، «فلاندر» (بلژیک) و «تیرول جنوبی» (ایتالیا) و... شرایط مشابهی داشتند و استقلال اسکاتلند همچون جرقه‌ای زیر باروت احساسات مردم این مناق عمل می‌کرد.
با همه این وجود؛ برخی نیز از تقلب دولت بریتانیا برای رساندن آرای مخالف استقلال به مرز مورد نیاز خبر داده‌اند.
در میانه رقابت، ‌ تصویری بین حامیان استقلال دست به دست می‌شد که نشان می‌داد برخی از آرای مثبت در شهر «داندی»، به عنوان آرای منفی شمارش شده‌اند. مسئول شمارش آرای این منطقه این اتهام را رد کردند. همچنین گروهی از ر‌أی‌دهندگان در گلاسکو اعلام کرده‌اند زمانی که برای رأی دادن پای صندوق حضور یافته‌اند، به آن‌ها اعلام شده است که پیش‌تر با نام‌ آن‌ها رأی داده شده است.
شبکه اسکای‌نیوز که پادشاهی بریتانیا را به صورت ویژه پوشش می‌دهد، اعلام کرد گزارش‌هایی از تقلب در شهر «گلاسکو» منتشر شده و به همین جهت نیروهای پلیس به محل شمارش آرا اعزام شدند و به همین جهت پلیس از شمارنده‌ها خواسته است فعلا برخی آرا را کنار بگذارند! گلاسکو بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند است و استقلال‌طلبان حساب ویژه‌ای روی آرای آن باز کرده بودند.
اما واکنش‌های خاص اسکاتلندی‌ها نیز جالب توجه است. مخالفان سرسخت این استقلال بلافاصله بعد از اعلام نتیجهٔ همه پرسی اعلام به استفعا از پست‌های خود کرده‌اند. این مورد می‌تواند؛ اعتراض خاموش موافقان استقلال اسکاتلند به تقلب در انتخابات باشد. اعتراضی که جرات بلند شدن صدایش را بیشتر از این ندارد!
شاخص‌ترین آن‌ها الکس سالموندˈ وزیر اول حکومت محلی و رهبر حزب ملی اسکاتلند بود که پس از شکست تلاش وی برای نتیجه گرفتن از روند همه پرسی؛ از مقام سیاسی و حزبی اعلام استعفا کرد و افزود: زمان رهبریم تقریبا به پایان رسیده اما برای اسکاتلند، رویا هرگز نخواهد مرد.
این جمله وی اما پیامی آشکار به تبریک دیوید کامرون و دیگر مقامات بریتانیا بود که به «موافقان» استقلال گفته بودند.
اما در کنار همه این حوادث؛ این سوال مطرح است که چرا در شرایطی که دولت انگلستان با دروغ تقلب در سال 88 تلاش کرد به وجهه دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کند؛ چرا ایران در برابر این همه نشانه های موجود در خصوص نمایش دموکراسی همراه با اعمال فشار و تقلب برای باقی ماندن قدرت در دست پادشاهی بریتانیا سکوت کرده است؟

گزارش:صادق رخ فرد

۱۳۹۳/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...