نسخه چاپی

سخنگو كمیسیون كشاورزی مجلس در گفتگو با نما :

اسامی واحدهای متخلف استفاده كننده از پالم در تولید شیر دولت اعلام می شود

عکس خبري -اسامي واحدهاي متخلف استفاده کننده از پالم در توليد شير دولت اعلام مي شود

محمدمهدی برومندی گفت: بزودی اسامی واحدهای متخلف استفاده كننده از پالم در تولید شیر از سوی دولت اعلام می شود از اول مهر ماه نیز هیچ شركت لبنی حق استفاده از چربی گیاهی ندارد.

به گزارش نما ،در هفته‌های که گذشت وزارت بهداشت، به صراحت از وجود روغن «پالم» در برخی صنایع لبنیاتی در کشور ابراز نگرانی کرد و به مردم هشدار داد که از مصرف شیر‌های پرچرب صرف نظر کنند ،اما ماجرای پالم در شیر و لبنیات نه تنها کهنه نشده، بلکه مهلت حذف کامل پالم در محصولات لبنی، دو روز دیگر به پایان می رسد. با این حال، وزارت بهداشت هنوز هم با انتقاداتی مواجه می شود. آخرین انتقاد از سوی جامعه دامپزشکان ایران بود آنها در نامه ای بلند بالا به وزیر بهداشت، هجمه علیه صنایع لبنی و استفاده از روغن گیاهی را فاقد پشتوانه علمی و خارج از اعتدال دانسته اند، گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اظهارات وزیر بهداشت در زمینه شیر و ماست پرچرب و روغن هم آخرین اقدام بهارستان نشینان در این ماجرا است، اما نکته مغفول‌مانده در این رابطه چگونگی واردات روغن «پالم» در کشور است روغنی که سلامت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و در سال گذشته بیش از 500هزارتن وارد کشور شده است. روغنی که باوجود اسید‌های چرب مضراتش هم‌اکنون در تمامی روغن‌های سرخ‌کردنی در ایران، شیرینی‌پزی‌ها، شکلات‌سازی‌ها و لبنیات استفاده می‌شود. رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته: سالانه ۷۵۰ هزار تن روغن پالم به کشور وارد می‌شود که فقط ۵ درصد آن در صنایع لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد
محمدمهدی برومندی سخنگو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تخلف استفاده شرکتهای لبنی از روغن پالم در شیر و ماست گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز های گذشته مصاحبه ای داشتند که مصرف کنندگان روغن پالم در شیر و ماست از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده اند به این بهانه کمیسیون کشاورزی با دعوت از وزیر مربوطه و مسئولان شرکتهای لبنی به مجلس به بررسی جزئیات این موضوع مهم که مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است پرداخت ، بعد از محرز شدن تخلف استفاده از روغن پالم قرار است چربی گیاهی از لبنیات پرچرب حذف شود و چربی طبیعی شیر جایگزین آن ‌شود.
وی ادامه داد: وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت و کشاورزی گزارش های از تخلفات شرکت های لبنی ارائه داده است و بزودی اسامی واحدهای متخلف استفاده کننده از پالم در تولید شیر از سوی دولت اعلام می شود از اول مهر ماه نیز هیچ شرکت لبنی حق استفاده از چربی گیاهی ندارد تولید فرآورده‌های پرچرب باید به استفاده از چربی طبیعی شیر بازگردند.
نماینده مرودشت،‌ ارسنجان و پاسارگاد در مجلس‌نهم افزود: با آزمایشاتی که وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو این وزارتخانه انجام داد تخلفات شرکتهای لبنی محرزر شد آن هم بدلیل استفاده بیش از حد از این محصول در حالی که روغن پالم خطرناک نیست و ممنوعیت مصرف آن در دنیا وجود ندارد بلکه تمام کشورهای دنیا مصرف محدود آن را توصیه می کنند در کشور ما هم باید سعی شود مصرف آن به حد استاندارد برسد.
برومندی سهم پالم از روغن‌های وارداتی را 70 درصد اعلام کرد و افزود. پالم روغنی است که سال های سال به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا از کشور مالزی وارد می شود حدود 75 درصد روغن پالم عمدتا از مالزی به کشور وارد می‌شود اسیدچرب اشباع در روغن پالم بیش از 50 درصد است و به همین علت برای حفظ سلامتی جامعه باید مصرف آن در کشور به حداقل برسد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطر نشان کرد: گزارش جامع کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص این موضوع هفته جاری در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد .

۱۳۹۳/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...