نسخه چاپی

كارت خطرات سلامت برای همه ایرانیان

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از صدور كارت خطرات سلامت برای ایرانیان با ۳ رنگ قرمز، زرد و سبز خبر داد كه هر رنگ حاكی از میزان خطر برای هر فرد است.

به گزارش نما، بهزاد دماري جزئيات كارت خطرات سلامت ايرانيان را چنين توضيح داد: بيماري‌هاي اولويت‌دار در سطح يك ادغام شده‌اند كه شامل ديابت، اختلالات چربي خون، فشارخون بالا، پوكي استخوان، كمردرد، آسم، بيماري‌هاي مزمن تنفسي، چاقي و اضافه وزن، اضطراب و افسردگي و همچنين پوسيدگي ‌دندان است. تمام اين عوامل خطر پس از ارزيابي مراقبان سلامت در كارت خطرات سلامت ايرانيان درج مي‌شود. 3رنگ قرمز، زرد و سبز نيز در اين كارت درنظر گرفته شده كه هر رنگ حاكي از آن است كه ميزان عامل خطر مربوطه در فرد مورد نظر چقدر است. بسته‌هاي مذكور در مركز بهداشتي- درماني محمديه در قزوين به‌طور آزمايشي به‌منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف بسته‌هاي خدمتي اجرا مي‌شود و سپس برنامه به كل كشور تعميم داده مي‌شود.

مشاور معاون بهداشتي و رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت همچنين از مورد توجه قرار گرفتن تحول بسته خدمتي درمان در فاز اول طرح و اجراي بسته خدمتي بهداشت در فاز دوم خبر داد. وي در توضيح فاز دوم گفت: ادغام خدمات سلامت مورد نياز مردم در شبكه بهداشتي‌- درماني كشور در 3بسته خدمت شامل بيماري‌هاي غيرواگير، اختلالات رواني و مسائل اجتماعي تعريف شده كه در نظام مراقبت‌هاي اوليه ادغام مي‌شود.

دماري همچنين با اشاره به اجراي نظام مراقبت‌هاي اوليه افزود: اين نظام از 3سطح برخوردار است كه سطح اول آن محل مراجعه مردم به خانه‌هاي بهداشت در روستاها و مراكز بهداشتي درماني در شهرهاست. بايد 80درصد مردم به سطح يك خدمات رفت‌وآمد داشته باشند. اما متأسفانه در كشور به‌ويژه در شهرها بيش از 80درصد رفت‌وآمدهاي مردم در حوزه سلامت به سطوح گران قيمت دوم و سوم است. البته از يك سو ذائقه مردم به تخصص‌گرايي عادت كرده‌ و از سوي ديگر تا زماني كه در سطح يك محصول و خدمتي قابل عرضه و در‌شان مردم نداشته باشيم، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه مردم به سطوح دوم و سوم مراجعه نكنند. به گفته وي، براساس الگوي جديد تعريف شده در وزارت بهداشت در سطح پايه خدمات، 12هزارو500 نفر يا 4هزار خانواده تحت پوشش هر مركز بهداشتي درماني قرار مي‌گيرند.

۱۳۹۳/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...