نسخه چاپی

رویكرد ایران در قبال همكاری با آمریكا و متحدانش علیه گروه تروریستی داعش

رهبر ایران به‌تازگی گفت كه با پیشنهاد آمریكا به جمهوری اسلامی برای همكاری در مقابله با دولت اسلامی مخالفت كرده؛ اما مقامات آمریكایی گفتند چنین پیشنهادی مطرح نشده است. واشنگتن و تهران، همكاری نظامی در مقابله با تهدید داعش را به طور علنی رد كرده‌اند.

گروه ترجمه - روزنامه هاآرتص 22 سپتامبر 2014 (31 شهریور) در مقاله‌ای به رویکرد ایران در قبال همکاری با آمریکا و متحدانش علیه گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: با توجه به نفوذ ایران در عراق و سوریه، غرب جدا کردن گفت‌وگوهای هسته‌ای از سایر کشمکش‌های منطقه‌ای را دشوار می‌بیند. مقامات ایرانی به رویترز گفتند ایران آماده همکاری با آمریکا و متحدانش به‌منظور مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی است؛ اما تمایل دارد شاهد انعطاف‌ بیشتری در مورد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود باشد. اظهارات این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، این نکته را برجسته می‌کند که جدا کردن گفت‌و‌گوهای هسته‌ای از کشمکش‌های منطقه‌ای تا چه میزان دشوار است. ایران در سوریه و عراق نفوذ دارد که هر دوی این کشورها مشغول مبارزه با داعش هستند. ایران پیام‌های ضمنی در مورد تمایل خود به همکاری در مقابله با دولت اسلامی فرستاده است. رهبر ایران به‌تازگی گفت که با پیشنهاد آمریکا به جمهوری اسلامی برای همکاری در مقابله با دولت اسلامی مخالفت کرده؛ اما مقامات آمریکایی گفتند چنین پیشنهادی مطرح نشده است. واشنگتن و تهران، همکاری نظامی در مقابله با تهدید داعش را به طور علنی رد کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: مقامات ایرانی به‌طور خصوصی تمایل خود برای همکاری با آمریکا (نه لزوماً در صحنه نبرد) علیه داعش را رد کرده‌اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: ایران می‌تواند در شکست دولت اسلامی نقش‌آفرین باشد که این موضوع نشان‌دهنده تغییر احتمالی مواضع آمریکاست. یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ایران کشوری بسیار بانفوذ در منطقه است و می‌تواند به جنگ علیه تروریست‌های داعش کمک کند... اما این، مسیری دوطرفه‌ و در واقع، یک بده‌بستان است... دولت اسلامی برای امنیت جهانی تهدید است، نه برنامه هسته‌ای ما.» یک مقام ایرانی دیگر نیز با بیان اینکه «دو طرف می‌توانند انعطافی که به تعداد قابل قبولی سانتریفیوژ منجر شود، نشان دهند»، چنین دیدگاهی را منعکس کرد. هر دو مقام گفتند که تمایل دارند آمریکا و متحدانش در مورد تعداد سانتریفیوژهای ایران انعطاف به خرج دهند. دیپلمات‌های آگاه از محتوای گفت‌وگوها گفتند که احتمال اینکه در مورد توافق بلندمدت در نیویورک تمام مسائل حل‌وفصل شود، وجود ندارد.

در پایان مقاله آمده است: مقامات غربی گفتند برای آن‌ها حتی بحث در مورد همکاری ایران در مقابله با دولت اسلامی دشوار خواهد بود، زیرا آمریکا و متحدانش مصمم هستند گفت‌وگوهای هسته‌ای را منحصراً و فارغ از مسائل دیگر پیگیری کنند. یک مقام ارشد غربی گفت: «شاهد هستیم که به موازات نزدیک شدن به پایان گفت‌وگوها، ایرانی‌ها وسوسه شده‌اند سایر پرونده‌ها را نیز روی میز قرار دهند... آن‌ها گاهی متذکر می‌شوند که اگر توافق (هسته‌ای) حاصل نشود، سایر پرونده‌های منطقه پیچیده‌تر خواهد شد... گروه 1+5 مصمم است سایر مسائل روی میز گفت‌وگوهای هسته‌ای قرار نگیرد.»

 تحلیل‌: در حالی که پس از بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره درخواست آمریکا از ایران برای کمک در مقابله با داعش ، جان کری به چنین درخواستی اعتراف کرد، نویسنده متن فوق به‌دروغ آن را انکار کرده و ادعای تمایل ایران به همکاری در مقابله با داعش را آمریکا مطرح ساخته و آن را مشروط به انعطاف آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است. کاملاً مشخص است آمریکا برای مقابله جدی با داعش به کمک ایران نیاز دارد، حال آنکه ایران بدون حضور در هر ائتلافی قاطعانه با داعش مقابله می‌کند و راه‌های دفاع از حقوق هسته‌ای‌اش را نیز خوب می‌داند. برخلاف ادعای نویسنده، این آمریکایی‌ها هستند که اگر در مقابله با داعش عزم جدی دارند، باید با دادن پیشنهادها و امتیازهای ارزشمند، نظر ایران را جلب کنند، نه برعکس.

۱۳۹۳/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...