نسخه چاپی

كتابی كه با آن می توان جنگ را بهتر شناخت

«دایرة‌المعارف مصور تاریخ جنگ» كتابی است حاصل تلفیق دیگر كتب مصور و متنی منتشرشده پیرامون دفاع مقدس، این كتاب شامل ۱۰۰۰ عنوان عكس مستند تاریخی و ۲۰۰ عنوان عكس اختصاصی و منتشرنشده، ۲۰۰ نقشه و ۴۰ جدول نمودار آماری كه در تهیه و تدوین آن از بیش ۳۰۰ منبع و همچنین ۳۰ مصاحبه با فرماندهان و مسئولان مختلف دوران جنگ تحمیلی استفاده‌شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ «دایرة‌المعارف مصور تاریخ جنگ» کتابی است حاصل تلفیق دیگر کتب مصور و متنی منتشرشده پیرامون دفاع مقدس، این کتاب شامل ۱۰۰۰ عنوان عکس مستند تاریخی و ۲۰۰ عنوان عکس اختصاصی و منتشرنشده، ۲۰۰ نقشه و ۴۰ جدول نمودار آماری که در تهیه و تدوین آن از بیش ۳۰۰ منبع و همچنین ۳۰ مصاحبه با فرماندهان و مسئولان مختلف دوران جنگ تحمیلی استفاده‌شده است.

این کتاب را جعفر شیرعلی نیا و حامد کفاش است که توسط انتشارات سابان به چاپ رسیده و راهی بازار کتاب شده است.

در خصوص جنگ هشت‌ساله ایران و عراق تاکنون منابع مکتوب فراوانی منتشرشده که برخی از آن‌ها با استقبال مخاطبان عام نیز مواجه شده است. اغلب این آثار مکتوب دارای تصاویر محدودی بوده‌اند که امکان بازسازی رویدادها را در ذهن مخاطب به شکل محدود فراهم کرده‌اند. در کتاب «دایرة‌المعارف مصور تاریخ جنگ» به دلیل استفاده از حجم فراوان عکس، نمودار، نقشه و تصاویر گرافیکی این امکان برای مخاطب ایجادشده تا تمامی آنچه را در بخش‌های متنی کتاب مطالعه می‌کند، در ذهن خود بازسازی کند.

در خصوص نقشه‌های استفاده‌شده در کتاب نیز این نکته قابل‌ذکر است که بخش عمده‌ای از نقشه‌های به کار گرفته‌شده در کتاب‌های پیشین، نقشه‌هایی نظامی بوده که برای عموم مردم قابل‌فهم نبوده‌اند، اما در این کتاب حدود ۲۰۰ نقشه با استناد به اطلس‌های معتبر بازآفرینی و طراحی مجدد شده که مطالعه آن برای عموم مخاطبان قابل‌فهم است.

از دیگر ویژگی‌های دیگر این کتاب می‌توان به انتشار جدول‌های آماری اشاره کرد که به مخاطب کمک می‌کند تا برخی موضوعات مربوط به جنگ را یکجا ببینید و امکان مقایسه میان موضوع‌های مختلف را داشته باشید.

مخاطبان کتاب در کنار مطالعه بخش‌های متنی، ۲۰۰ نقشه از عملیات‌های جنگ ایران و عراق را مشاهده می‌کنند و در فصل‌هایی جداگانه جنگ‌افزارهای استفاده‌شده در جنگ، لوازم شخصی رزمندگان، رسانه‌های جنگ و .... نیز به‌صورت تصویری به مخاطب معرفی‌شده‌اند.

نکته قابل‌تأمل دیگر کتاب آن است که خلاصه کتاب به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و عربی در انتهای اثر آمده و به‌زودی این اثر به زبان‌های مذکور نیز به‌طور کامل ترجمه خواهد شد.

۱۳۹۳/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...