نسخه چاپی

خواست مردم از مذاكره كنندگان چه بود؟

مهدی فضائلی

مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 همچنان ادامه دارد و اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک فرصت مهمی برای نزدیک کردن این گفت‌وگو‌ها به نتیجه نهایی ارزیابی می‌شود.

در این مقطع حساس که چشم انداز روشنی هم برای مذاکرات مشاهده نمی شود و با سالگرد دفاع مقدس نیز مقارن شده است، پیام مردم بزرگ ایران به گروه مذاکره کننده می تواند برای مذاکره کنندگان مهم و راهگشا باشد.

این پیام را از راه های گوناگون می توان به دست آورد اما نظرسنجی ای که بتازگی توسط دانشگاه تهران و دانشگاه مریلند انجام شده است کار را ساده کرده و پیام های شفاف و بی نیاز از توضیحی را برای سربازان خط مقدم دیپلماسی کشورمان دارد.

پیام هایی که نتیجه 35 سال مقاومت در جبهه های مختلف در برابر زیاده خواهی های آمریکا و 13 سال ایستادگی درمقابل فشارهای غیرقانونی در موضوع هسته ای است.

پیام هایی که از درس آموزی و بصیرت ملت ایران حکایت دارد و عمق دشمن شناسی این ملت شجاع و فهیم.

بر اساس این نظرسنجی، 94 درصد از مردم کشورمان، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای ایران لازم دانسته اند.

71 درصد مردم، کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی هسته ای را بر نتافته و 75 درصد نیز اعلام کرده اند که پذیرش هرگونه محدودیت در فعالیت های علمی و پژوهشی هسته ای کشور، غیرقابل قبول است.

بر اساس نتایج این تحقیق، 62 درصد از مردم کشور نسبت به مجموعه کشورهای 1+ 5 بی اعتماد هستند.

همچنین اکثریت ایرانیان بر این باورند که برنامه هسته ای کشورمان تنها بهانه ای برای اعمال فشارها و تحریم های موجود علیه کشورمان بوده و 74 درصد از مردم بر این باورند که حتی اگر ایران به تمامی خواسته های آمریکا در مورد برنامه هسته ای کشور تن در دهد، آمریکا باز هم تحریم های موجود علیه کشورمان را کاهش نداده و به بهانه های دیگری تلاش خواهد کرد تا فشارهای بیشتری را بر ایران تحمیل کند.

مذاکرات این روزهای نیویورک از نظر برخی تحلیلگران، سرنوشت مذاکرات هسته ای دو طرف را رقم خواهد زد و شاید لازم نباشد تا آذر به انتظار نشست، هرچند شاید اعلام نهایی نتایج از جهاتی تا آذر به درازا کشانده شود.

مذاکره کنندگان کشورمان نمایندگان همین مردم هستند و انتظار می رود با همین مردم هم نگاه و هم آهنگ باشند که همینطور هم هست.

مذاکره کنندگان کشورمان توجه دارند بنا به ضرورت در مقطعی با دشمنان ملت ایران به گفت وگو نشسته اند که ملت حامی و پشتیبان آنها در حال گرامیداشت سالگرد دفاع مقدسی است که نه فقط خاطرات آن دوران را به یاد می آورد بلکه شکوه، اقتدار، عظمت و سربلندی این روزهای خود را مدیون ایمان، شجاعت، مقاومت، ایثار و شهادت مجاهدانی می داند که از جان خود گذشتند تا این ملت مومن، ذلت و سرشکستگی را تجربه نکند.

از نگاه ملت ایران، میراث آن رشادت ها و ایثارها و شهادت طلبی ها امروز به عنوان امانتی سنگین، به دست سربازان خط مقدم دیپلماسی سپرده شده است تا یک بار دیگرعظمت و سربلندی ایران عزیز را به جهانیان نشان بدهند و ثابت کنند نمایندگان این ملت در هر جبهه ای که قرار بگیرند خود را در دفاع مقدس می بینند و همانگونه که رزمندگان دوران دفاع مقدس اجازه تصرف ذره ای از خاک ایران را ندادند، سربازان جبهه دیپلماسی نیز اجازه کوچکترین تعدی به حقوق مسلم ملت ایران که در معاهده NPT نیز به آن تصریح شده است را نخواهند داد.

در یک کلام، پیام ملت ایران به نمایندگان خود در مذاکرات هسته ای این است: در هفته بزرگداشت دفاع مقدس، دفاع مقدس دیگری را و این بار در عرصه دیپلماسی هسته ای رقم بزنید.

۱۳۹۳/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...