نسخه چاپی

قدرت ایران در برابر عربستان در بازی بزرگ یمن

عکس خبري -قدرت ايران در برابر عربستان در بازي بزرگ يمن

خیزش ناگهانی حوثی‌ها در یمن برگ برنده‌ای راهبردی و ابزار چانه‌زنی برای ایران است. یمن می‌تواند به پایگاهی برای عملیات رقابت‌آمیز ایران علیه عربستان سعودی تبدیل شود.

اختصاصی/به گزارش نما- پایگاه اینترنتی الجزیره 30 سپتامبر 2014(۸ مهر)‌ در مقاله‌ای به تأثیرگذاری دستاوردهای حوثی‌ها در صحنه سیاسی یمن بر قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه در برابر عربستان پرداخت و نوشت: خیزش ناگهانی حوثی‌ها در یمن برگ برنده‌ای راهبردی و ابزار چانه‌زنی برای ایران است. یمن می‌تواند به پایگاهی برای عملیات رقابت‌آمیز ایران علیه عربستان سعودی تبدیل شود. طی یک هفته گذشته دولت مرکزی تحت رهبری سنی‌ها که ضعیف و پرتنش و در حال کشمکش با بازیگران مختلف بود، از هم پاشید. با توجه به اینکه حوثی‌ها طی یک دهه اخیر با دولت مرکزی درگیر بوده‌اند، حال پرسش‌های بی‌پاسخی در مورد آینده سیاسی یمن به‌ویژه پس از قدرت‌یابی حوثی‌ها مطرح است. ایران و عربستان دو بازیگر خارجی هستند که در صحنه یمن با یکدیگر رقابت و کشمکش ژئوپلیتیک دارند. این مسئله پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌ای دارد که می‌تواند توازن قدرت را در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] طی سال‌های آینده تغییر دهد.

در ادامه مقاله آمده است: طی چندین دهه، عربستان و ایران در رقابت راهبردی برای نفوذ در خاورمیانهبوده‌اند که از دریای مدیترانه تا خلیج‌فارس و دریای عرب امتداد داشته است. در واقع، مرزبندی‌های فرقه‌ای و ایدئولوژیک، عامل این رقابت هستند. ایران و عربستان به ترتیب خود را رهبران جهان شیعه و سنی می‌دانند. اگرچه بحث‌های در سطوح بالا میان وزرای خارجه این دو کشور احتمالاً به کاهش سردی روابط بینجامد، اما شرایط امروز برای آشتی بلندمدت و واقعی مناسب نیست. تهران و ریاض در حال برآورد حرکت بعدی حریف در صفحه شطرنج خاورمیانه هستند تا بتوانند اقدامات متقابل انجام دهند. در این بازی بزرگ، این دو کشور وارد جنگ‌های نیابتی نیز شده‌اند که در لبنان، سوریه، عراق و یمن، جلوه‌هایی از این رقابت هویداست.

در پایان مقاله آمده است: در بحرین و استان شرقیه عربستان، ایران در پشت صحنه به‌منظور تضعیف این دولت‌ها از طریق شیعیان تلاش کرده است؛ عربستان سعودی این تهدید را جدی گرفت و سال 2011 به بحرین به‌منظور سرکوب خیزش شیعیان نیرو اعزام کرد. اکنون در یمن خیزش ناگهانی حوثی‌ها و سهم‌گیری چشمگیر آن‌ها از قدرت، سبب شده که ورق به نفع ایران برگردد و عربستان از بروز این وضعیت، نگرانی جدی پیدا کند. مقامات اطلاعاتی سعودی، یمن را ضعیف‌ترین پیوند امنیتی در خلیج‌فارس می‌دانند که نفوذ و اثرگذاری در آن برای ایران بسیار آسان است. همچنین مرز عربستان و یمن نقطه مهم نفوذ القاعده است که همچنان بزرگ‌ترین تهدید تروریستی برای پادشاهی سعودی به‌شمار می‌رود. به همین دو دلیل مهم، سعودی‌ها کمک‌های مالی و نظامی مهمی در اختیار دولت مرکزی یمن قرار داده‌اند و حتی خود، حملات زمینی و هوایی علیه حوثی‌ها و القاعده در یمن صورت داده‌اند. از زمان کنار رفتن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، سعودی‌ها منافع خود در یمن را در معرض خطر جدی دیده‌اند. هفته گذشته در مقاله نیویورک‌تایمز در مورد دستاوردهای اخیر شورشیان در یمن آمده بود که «در جنگ سرد منطقه‌ای، موقعیت ایران تقویت شده است. برای سعودی‌ها حضور حوثی‌ها در صنعا قطعاً خبر خوبی نیست.»

 تحلیل‌:
نویسنده یادداشت فوق با برجسته کردن برخی مسائل و نیز ایراد برخی اتهامات به ایران و فرافکنی، کوشیده تا اصلی‌ترین عامل تحولات اخیر یمن را پوشیده نگه دارد. این عامل مهم، مردم یمن هستند که با آگاهی از عملکرد دولتمردان فاسد و وابسته و دخالت‌های خارجی در یمن به‌ویژه دخالت‌های عربستان که نتیجه آن، غارت ثروت یمن و فقر و عقب‌ماندگی این کشور است، در اقدام منسجم، هماهنگ و مسالمت‌آمیز تصمیم گرفتند این وضعیت ناهنجار را تغییر دهند؛ قطعاً تغییر این وضعیت، تغییرات منطقه‌ای را نیز در پی دارد.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...