نسخه چاپی

امكان دیدار ظریف و اشتون در دور جدید مذاكرات

یك دیپلمات ایرانی اعلام كرد: هنوز زمان و مكان دور آتی مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مشخص نشده است.

به گزارش نما، یک دیپلمات ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ازسرگیری دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 طی دو هفته آینده گفت: شکل دور بعدی مذاکرات و زمان و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: ممکن است دیداری میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ ایران و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.

شایان ذکر است؛ یک دیپلمات غربی نیز اظهار داشت: ایران و گروه 1+5 مدتی است که برای حل اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تلاش می‌کنند، تنها دو ماه دیگر تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر سال 2014 فرصت دارند تا به راه حل نهایی در این خصوص برسند.

این دیپلمات غربی همچنین افزود: در صورت حصول توافق نهایی ایران با لغو قابل توجهی از تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

وی در این باره گفت: اگر ایران اقدامات قابل راستی‌آزمایی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را به گونه‌ای که نگرانی‌های ما را برطرف کند انجام دهد ما آماده‌ایم تا تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه این کشور را در مراحل اولیه به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

گفتنی است؛ تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی گرت پور‌تر در گفتگوی ویژه خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌ای ندارد بمب اتمی بسازد احساس کردم بوی توطئه ساختگی می‌آید به همین علت وارد این موضوع شدم و فعالیت‌های پژوهشی خود را در این زمینه آغاز کردم.



پورتر افزود: علاقه دارم اهداف و دروغ‌های دولت آمریکا را برملا و عواقب آن را برای آمریکایی‌ها مشخص کنم.

وی درپاسخ به این پرسش که چرا اسم کتابش را "بحران ساختگی" گذاشته است، گفت: علت اینکه هرچه اتفاق افتاده است در دولت بوش این بود که اطلاعات و پرونده غلط درباره جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند تا نشان دهد جمهوری اسلامی ایران برنامه مخفی اتمی دارد.

پور‌تر تصریح کرد: این توطئه‌ای برمبنای اسناد دروغین بود که با هماهنگی اسرائیل انجام شد و قسمتی از سیاست انگلیس این بود که می‌خواستند با کمک اسرائیل تهدیدی را برای فلسطین و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی گفت: آژانس انرژی اتمی از سال ۲۰۰۸ سیاست خود را به آمریکا نزدیک و به طور ساختگی ایران را متهم کرد که فعالیت‌های اتمی ایران شفاف نیست.

پور‌تر با تاکید بر اینکه آژانس از سال ۲۰۰۸ عملا بازوی اجرایی آمریکا شد افزود: آمریکا آژانس را تهدید کرده بود که اگر به خواسته‌هایش عمل نکند بودجه آژانس را تامین نخواهد کرد و مبداء بسیاری از مدارک از جمله لپ تاپ و دیگر اسناد که غربی‌ها بر اساس آن‌ها ادعای انحراف برنامه اتمی ایران می‌کنند مجاهدین خلق بود و این گروه هم تحت فشار و نفوذ «موساد» است.

وی افزود: در این اسناد ادعایی تناقضات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این اسناد جعلی است و پشت سر آن، اسرائیل قرار دارد آن‌ها از مکان‌هایی که ادعا می‌شد ایران در آنجا فعالیت غیرصلح آمیز هسته‌ای داشته است آزمایش و بازرسی کردند اما هیچ مدرکی دال بر این موضوع نیافتند.

این پژوهشگر آمریکایی گفت: موضوع سایت پارچین هم یک موضوع فریبنده است که علیه فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و اسناد آن هم از طریق یک لپ تاپ به غربی‌ها ارائه شد که غیرواقعی است و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اسامی دانشمندان ایران را منتشر کرد که این کار صحیح نبود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آژانس روزی اعتراف خواهد کرد که اسنادی که به این سازمان ارائه شده دروغ بوده است، گفت: آژانس به عمد قضاوت درباره اطلاعاتی را که ایران ارائه می‌کند به تعویق می‌اندازد و اینکه آیا آژانس این کار را خواهد کرد بستگی به آن دارد که آمریکا به آنچه چیزی را دیکته کند.

همچنین؛ خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران و کارشکنی در روند مذاکرات، مهم ترین اولویت دیدار امروز 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی با 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا است.



اما مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند در صورت حسن نیت طرف مقابل به ویژه آمریکا و پرهیز از زیاده خواهی‌ها، دستیابی به توافق تا قبل از 24 نوامبر (سوم آذرماه ) امکان پذیر است.

از این رو باید گفت اﮔﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻧﻆﺮاﺕ ﻛﺎﺭﻳﻜﺎﺗﻮﺭی ﻧﺘﺎﻧﻴﺎﻫﻮ، ﻧﻆﺮاﺕ ﻛارشناسی و مواضع واقعی از سوی طرف غربی ملاک قرار گیرد قطعا در روند مذاکرات گشایشی حاصل خواهد شد.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...