نسخه چاپی

انتقاد به نرخ اعلام شده رشد اقتصادی

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه بسته پیشنهادی دولت برای خروج از ركود نیاز به اصلاحات جدی دارد، گفت: این بسته با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد و مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر ، غلامرضا مصباحی مقدم در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود با بیان اینکه براساس گزارش وزارت نیرو، با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و کمبود آب کشاورزی در مناطق زیادی از کشور و خشک شدن دریاچه ارومیه، هامون و زاینده رود و کاهش آب بیشتر سدهای کشور روبرو هستیم، حتی سخن از بحران آب و افت آبهای زیر زمینی مطرح است، گفت: هم باید آب کشور را مدیریت کرد و از مردم به طور جدی خواستار صرفه جویی شد، هم روش های بهره برداری از آب را اصلاح کرد .

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهار تورم و خروج از رکود افزود: اعلام هدف گذاری مهار تورم و خروج از رکود از سوی دولت نشان از تشخیص درست این قوه از مشکلات اقتصادی است.

دولت باید جلوی رشد بی رویه نقدینگی را بگیرد

وی با بیان اینکه نرخ 21 درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای یکسال گذشته نیز قابل قبول است، ادامه داد: دولت باید جلوی رشد بی رویه نقدینگی را گرفته و نرخ 31 درصد یکساله گذشته نمی تواند منتهی به کاهش بیشتر نرخ تورم ودست یافتن به تورم یک رقمی شود.

نرخ رشد 4.6 درصد اعلام شده در مطبوعات درست نیست

مصباحی مقدم با بیان اینکه نرخ رشد 4.6 درصد اعلام شده که در مطبوعات ذکر شده به شدت غلط و غلط انداز است، تصریح کرد: مگرمی شود نرخ رشد منفی 5.8 سال گذشته در سه ماهه اول سال 93 به 4.6 درصد رسیده باشد؟ این به افسانه شبیه تر است.

وی با بیان اینکه احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن 4.6 از نرخ منفی 5.8 نتیجه منفی 1.2 می شود، ادامه داد: این بدین معناست که هنوز نرخ رشد زیر صفر است.

وی با بیان اینکه ماده 24 لایحه خروج از تورم که 40 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و بانک های دولتی را با تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی تهاتر می کند، بر خلاف اصلاح قانون پولی و بانکی است که سال گذشته تصویب شد افزود: به علاوه چنین کاری یک اقدام صوری با تسویه بدهی دولت است و مشکل را حل نکرده زمینه را برای استقراض مجدد دولت و ایجاد خط اعتباری جدید برای بانک ها و اضافه برداشت فراهم کرده و دارای آثار تورمی زیادی است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ماده دیگری که کاهش واریزی درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت 20 درصد را مطرح ساخته با بند 18 سیاست های اقتصاد مقاومتی که حکم به افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت می کند، ناسازگاری کامل دارد، توضیح داد: این بند با سیاست های برنامه پنجم و سیاست های اصل 44 قانون اساسی که حکم به کاهش سهم دولت از اقتصاد ملی می دهد، ناسازگاری دارد. همچنین با بند 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی که منطقی سازی اندازه دولت را مطرح می کند، ناسازگار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قانون نظام بانکی با بیان اینکه اکنون 30 سال از آغاز اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ایران می گذرد، گفت: آسیب شناسی این قانون، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و روش ها و عملکرد 30 ساله آن و پیشرفت ها و موفقیت ها و طراحی ابزارهای مالی اسلامی و روش های جدید ابتکاری در برابر ماست.

وی با بیان اینکه مطالعات داخلی در سطح دکتری و کارشناسی ارشد و مطالعات برخی استادان اقتصاد در قالب پروژه های پژوهشی از عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران نیز ذخیره ارزشمندی است که ظرفیت لازم برای بازنگری و اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را به ما می دهد.

منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عملکرد نظام بانکی است

مصباحی مقدم با بیان اینکه امروزه منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عملکرد نظام بانکی است توضیح داد: بحران ارزی سال های اخیر، رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی و بدهی دولت و بانک ها به بانک مرکزی، عدم ثبات سود سپرده ها ، صوری بودن غالب فاکتورها و حاکمیت سود پول بر بانک ها از جمله آسیب های نظام بانکی کشور است که نیاز به بازنگری و اصلاح قانون، آیین نامه ها و دستورالعمل ها و قراردادهای بانک را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کارگروهی از همکاران عضو دو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در حال رسیدگی دقیق به این موضوع است، افزود: امیدواریم در آینده ای نزدیک به صورت طرح در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 بسیار طولانی شده که نشانه خوش بینی غیر واقع بینانه آغاز گفتگوهاست، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره عدم خوشبینی خود را به این مذاکرات اعلام و در عین حال از مذاکره کنندگان ایرانی حمایت کرده اند و از سویی دیگر نشان تفرعن و ترفندهای استکباری طرف های غربی است.

وی افزود: خوشبختانه مذاکره کنندگان ایرانی هوشمندی نشان داده و خط قرمزهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را رعایت می کنند و از این جهت شایسته تقدیر و تشکر هستند؛ چه توافق حاصل شود چه نشود.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...