نسخه چاپی

مدرك دانش آموختگان خارج اعتبار ندارد!

دانشجویانی كه برای تحصیل به خارج از كشور می روند، همواره با چالش اعتبار و ارزش مدرك تحصیلی مواجه هستند. آنها می گویند كه باید تحصیل شان معتبر شناخته شود در مقابل وزارت بهداشت هم نظام ارزشیابی خود را اعلام كرده است كه موجب می شود بسیاری از دانش آموختگان در این بخش موفق نباشند.

به گزارش نما به نقل از خبرنامه دانشجویان، دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند، همواره با چالش اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی مواجه هستند. آنها می گویند که باید تحصیل شان معتبر شناخته شود در مقابل وزارت بهداشت هم نظام ارزشیابی خود را اعلام کرده است که موجب می شود بسیاری از دانش آموختگان در این بخش موفق نباشند.

نکته مهم در ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور این است که امکانات دانشگاه و طول دوره برای ما مهم است.ممکن است یک دانشگاهی در علوم پایه قوی باشد اما طول دوره تخصص در آنجا 3 سال باشد در حالی که طول دوره تخصص در کشور ما 4 سال است. در واقع ممکن است این دانشگاه معتبر باشد اما در دوره تخصص مورد تایید ما نیست. دوره دستیاری حتما باید 4 سال هماهنگ با طول دوره در ایران باشد. مواردی داشتیم که فرد از کشور اروپایی فارغ التحصیل شده که طول دوره تخصص در آنجا 2 ساله بوده و مورد تایید ما نیست.

طبق ارزشیابی جدید اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، مدارک‌ کارشناسی صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده با حداقل 4 سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت به‌ شرط‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل کتبی حداقل 14 در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، در صورت تشخیص کمیسیون پس‌ از بررسی‌ علمی‌ که‌ شامل‌ آزمون‌ کتبی‌‌ است، "کارشناسی" ارزشیابی‌ می ‌شوند.

همچنین مدارک کارشناسی ارشد صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده‌، با حداقل‌ دو‌ سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت، به‌ شرط‌ دارا بودن‌ مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 و مرتبط بودن رشته تحصیلی مقاطع دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد، در صورت تشخیص کمیسیون پس از بررسی علمی که شامل آزمون کتبی است، "کارشناسی ارشد" ارزشیابی‌ می ‌شوند.

از نمونه های جالب توجه دیگر در رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های دو کشور بلوک شرق از جمله ارمنستان و آذربایجان بوده است که پیش از غیر معتبر اعلام شدن این دانشگاهها، دانشجویان و دانش آموختگان آنجا هر مدرکی که وزارت بهداشت از آنها برای تکمیل پرونده درخواست می کرده است در عرض یک هفته به وزارتخانه ارائه می کرده اند.

دکتر سعید عسگری دبیر شورای آموزش دندانپزشکی به خانواده های دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور خاطرنشان می سازد: کسانی که در دانشگاه های غیرمعتبر تحصیل می کنند اگر می خواهند برگردند یا باید بروند یک دانشگاه معتبر و ادامه تحصیل دهند و فارغ التحصیل شوند و یا اینکه تحصیل شان را رها کنند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که افرادی که در دانشگاه های غیر معتبر تحصیل می کنند نگذارند درس شان تمام شود بعد برگردند چون وقتی برگردند با نرفتن شان هیچ فرقی ندارند.

محمد حسین مجلس‌آرا مدیرکل دانش‌آموختگان وزارت علوم ، پیشتر با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرمعتبر آمریکایی در کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: حتی در کشور خودمان نیز دانشگاه‌های غیرمعتبر آمریکایی به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند. وی با تأکید براینکه مدارک تحصیلی صادره از سوی مؤسسات وابسته به برخی کالج‌های دانشگاهی غیرمعتبر آمریکایی فعال در کشور معتبر نیست، افزود: متأسفانه تعدادی از افراد تحت تأثیر تبلیغات این مراکز قرار می‌گیرند و هزینه‌های گزافی را نیز پرداخت می‌کنند. در حال حاضر بیشترین مراجعه افراد برای ادامه تحصیل در شعبه‌های دانشگاهی آمریکایی در ایران به دانشگاه‌های " بلفورد " ، " راک ویل " و " امریکن ورلد یونیورسیتی " است که مدارک صادر شده از سوی این دانشگاه‌ها اعتبار ندارد.

دکتر مجلس آرا در گفت‌وگو یی دیگر، با اشاره به حذف برخی از دانشگاه‌های هند از لیست مورد تایید وزارت علوم ایران، تصریح کرد: کسانی که پس از تاریخ 1/3/2011 در آن دسته دانشگاه‌های هند که از لیست مورد تایید وزارت علوم خارج شده‌اند پذیرش بگیرند مدارک آنها تایید نمی‌شود.

اداره‌کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم درباره ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های اسپانیا اعلام کرد که دوره کارشناسی ارشد یکساله در اسپانیا مورد تائید نیست و گذراندن 120 واحد اروپایی و دفاع از پایان‌نامه برای ارزشیابی مقطع به مأخذ کارشناسی ارشد الزامی است.

مدارک تحصیلی رشته های مرتبط با “زبان و ادبیات فارسی” از تمام مؤسسات معتبر مورد تایید وزارت، در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، با بررسی کیفی جامع و دقیق قابل بررسی و ارزشیابی است، اما مدارک رشته زبان و ادبیات فارسی دوره دکتری کشورهای خارجی، حتی از شبه قاره، تاجیکستان و افغانستان قابل بررسی و ارزشیابی نیست.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...