نسخه چاپی

همكاری ایران و سوریه راه حل نهایی نابودی داعش

عکس خبري -همكاري ايران و سوريه راه حل نهايي نابودي داعش

تنها راه پیشروی آمریكا برای جنگ مؤثر علیه داعش، همكاری با بشار اسد و ایران است. این راهبرد، خطرناك و پیچیده است؛ اما جایگزین واقع‌نگرانه دیگری برای آمریكا وجود ندارد.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی دیلی‌بیست 19 اکتبر 2014 (27 مهر) در مقاله‌ای به ضرورت نقش‌آفرینی ایران و دولت سوریه به‌منظور شکست قطعی گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: دولت اوباما ائتلافی بی‌میل و نامؤثر علیه داعش به‌وجود آورده است. حال زمان آن رسیده که نیروهایی هرچند ناخوشایند را به کمک بطلبیم که بتوانند کار را به انجام برسانند. اوایل این هفته، در خارج واشنگتن، گروه اوباما میزبان رهبران نظامی ارشد کشورها بود تا متعهد شوند در جنگ علیه داعش کمک کنند. پنتاگون نام مأموریت علیه داعش را «عملیات حل‌وفصل اساسی» گذاشته است. 21 نماینده از حدود 60 کشور حضور داشتند؛ اما حضور این تعداد اندک برای بسیاری جای پرسش داشت. در عین حال، جای ایران و سوریه که می‌توانند در مقابله جدی با داعش کمک کنند، خالی بود. به‌طور خلاصه تنها راه پیشروی آمریکا برای جنگ مؤثر علیه داعش، همکاری با بشار اسد و ایران است. این راهبرد، خطرناک و پیچیده است؛ اما جایگزین واقع‌نگرانه دیگری برای آمریکا وجود ندارد.

در ادامه مقاله آمده است: اینکه برای شکست قطعی دولت اسلامی (داعش) به کمک ایران نیاز است، دلایلی وجود دارد: نخست، حملات هوایی به‌تنهایی نمی‌تواند دولت اسلامی را شکست دهد. حتی آن‌هایی که در حال حاضر خواستار تشدید حملات هوایی آمریکا هستند، این حملات را راه‌حل نمی‌دانند. دوم، عراق یا شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا حداقل برای مدتی نمی‌توانند نیروی زمینی مؤثری را به‌کار بگیرند. تنها بررسی عملکرد آن‌ها تا به امروز گویای این واقعیت است. آیا آمریکا می‌تواند به‌گونه‌ای دیگر رفتار کند؟ مقامات کاخ سفید در مورد تأثیرگذاری محدود حملات هوایی خود بحث نخواهند کرد؛ زیرا این تنها اقدامی است که آمریکا و شرکای آن می‌توانند در حال حاضر برای انجام آن توافق کنند. در محافل خصوصی آن‌ها می‌گویند که موشک‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و بمباران می‌تواند به نیروهای کردی نزدیک کردستان کمک کند، به برخی پالایشگاه‌های نفتی تحت تسلط جهادی‌ها آسیب بزند و شبه‌نظامیان را از نیروهای عظیم و زرهی حفاظت کند.

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، کاخ سفید به لزوم وجود نیروهای زمینی خوب نپرداخته است. در مقابل، کاخ سفید به تفکر توهم‌آمیز همیشگی خود متوسل شده است. گروه اوباما می‌گوید ارتش عراق برای نوری مالکی نخواهد جنگید؛ اما برای دولتی پاسخگوتر خواهد جنگید. راه‌حل کنار گذاشتن مالکی و جایگزینی وی با فردی منعطف‌تر بود که بتواند رضایت سنی‌ها و کردها را به دست آورد. دولت کنونی عراق تاکنون نتوانسته مسائل سیاسی این کشور را حل کند و نیروهای عراقی، کارآمدتر نشده‌اند. حتی مشخص نیست که آن‌ها می‌توانند از بغداد یا تأسیسات نفتی جنوب دفاع کنند یا خیر؟ در عین حال، شورشیان میانه‌رو که دولت اوباما به آن‌ها امید بسته، از انسجام برخوردار نیستند. در واقع، در حال حاضر در ائتلاف ملی سوریه همچنان شکاف‌های جدی وجود دارد. تنها اسد و ایران می‌توانند نیروهای زمینی مؤثر در کوتاه‌مدت به کار بگیرند. ترکیه که شریک دیگر آمریکا به شمار می‌رود، نشان داده بیش از تمایل به جنگ با دولت اسلامی، به‌دنبال مهار جمعیت کردی خود است. ارتش اسد بیش از صد هزار نفر عضو دارد و نیروی هوایی وی حدود 300 جت جنگنده دارد. نیروهای ایرانی نیز از ظرفیت بالایی برخوردارند. در حال حاضر، همکاری با اسد تنها راه ممکن به منظور کاهش کابوس کشتار غیرنظامی‌ها در سوریه است. بنابراین، شرط نخست برای همکاری باید توافق اسد با تأمین مناطق امن برای غیرنظامیان باشد. رهبران ایران (اعم از اصلاح‌طلب و تندرو) دولت اسلامی سنی را تهدیدی جدی برای حکومت‌های شیعه در تهران، دمشق و بغداد می‌بینند. البته خطرات راهبردی بلندمدتی نیز وجود دارد: ایران و سوریه می‌توانند از این ائتلاف ضدجهادی با قدرت بیشتری در خاورمیانه[غرب آسیا] و فراتر از آن ظهور کنند.

۱۳۹۳/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...