نسخه چاپی

مژده وزیر آموزش وپرورش به معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان امسال به مجلس می‌رود.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی امشب در همایش مدیران مدارس، مجتمع‌های آموزشی و معلمان اظهار کرد: امروز در آموزش و پرورش به جای مدیریت به رهبری آموزشی نیاز داریم و رهبریت با مدیریت تفاوت دارد، رهبری یعنی قدرت نفوذ در دیگران و ما در آموزش و پرورش نیاز به مدیران و معلمانی داریم که در همکاران و دانش‌آموزان نفوذ کنند.

وی ادامه داد: یک رهبر آموزشی شخصیتی است که می‌تواند زیردستان خود را آن گونه هدایت کند که آن‌ها با عشق و علاقه کار کنند نه از ترس قوانین و مقررات به انجام وظایف بپردازند.

فانی با بیان اینکه مدیران در آموزش و پرورش باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند خاطرنشان کرد: وقتی مدیری در نزد همکاران محبوبیت و مقبولیت داشته باشد کار ساده و سریع انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من معلمان را به پذیرش این نکته توصیه می‌کنم که قبول کنند ما در آموزش و پرورش نیازمند اخلاقیم و حاکمیت اخلاق کلید اصلی است و این نکته که، اگر دانش‌آموز ما را دوست داشته باشد حرف ما را می‌پذیرد و رفتارمان را تقلید می‌کند غیر قابل انکار است.

فانی گام اول در تربیت را جلب اعتماد معرفی کرد و تاکید کرد: ما برای تربیت فرزندانمان در مدرسه نیازمند جلب اعتماد آن‌هاییم و مدیران مدارس برای انجام بهتر وظایف باید اعتماد اولیا، مردم و دانش‌آموزان را جلب کنند.

این مسئول تصریح کرد: ما وقتی می‌توانیم به تربیت دانش‌آموزان امیدوار باشیم که بتوانیم نصیحت را در او نهادینه کنیم و اگر توانستیم در او تغییر رفتار ایجاد و رفتار زیبنده اسلامی را در او نهادینه کنیم می‌توانی ادعا کنیم که تربیت شکل گرفته است.

فانی یکی از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش را مدرسه محوری دانست و ادامه داد: ما معتقدیم جایی که در آن تربیت شکل می‌گیرد نه در ادارات آموزش و پرورش و نه در وزارتخانه است بلکه تنها در مدارس است که این امر تحقق می‌یابد و بستر مناسب شکل‌گیری تربیت مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش ادارات را موظف به تبعیت از مدرسه دانست و گفت: این ادارات هستند که باید از مدرسه تبعیت کنند نه مدارس که این رویکردی کارساز در نظام تعلیم و تربیت است.

این مسئول بیان داشت: لازمه مدرسه محوری سه عنصر است که این سه عنصر عبارتند از: اخلاق و روابط انسانی، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی و تمرکز زدایی و تفویض اختیار.

وی در ادامه گفت: دانش‌آموزان باید در مدرسه خود را آماده کنند برای حضور در جامعه و مسئولیت‌پذیری اما متاسفانه امروز خلاء عظیم در مدرسه این است که دانش‌آموزان کمتر با مهارت‌های زندگی آشنا می‌شوند.

فانی با اشاره به نیرو انسانی در آموزش و پرورش گفت ما در این بحث سه نکته را مدنظر قرار داده‌ایم که عبارتند از: منزلت، هویت و معیشت و من به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پروش معتقدم اگر به این سه نکته به طور کامل برسیم یقینا نظام آموزشی بهتری خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش به لایحه رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این لایحه تا آخر امسال به مجلس رفته و اجرایی شدن آن باعث تقویت انگیزه و شایستگی حرفه‌ایی معلمان خواهد شد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در عین حال که درگیر حل و فصل مشکلات اقتصادی است از کیفیت دادن به آموزش و پرورش غافل نبوده و 2500 میلیارد ریال به کیفیت بخشی اختصاص داده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امسال ما 210 هزار میلیارد ریال بودجه در اختیار داریم که 99 درصد آن حقوق معلمان است و در کشور به طور ماهانه بیش از 15 هزار میلیارد ریال حقوق در آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

فانی در انتها به مشکلات معیشتی معلمان اشاره کرد و گفت من شرمنده همکاران هستم چون هنوز توفیق رسیدگی به مشکلات اقتصادی معلمان را پیدا نکرده‌ام اما ان‌شاالله در آینده به این امر رسیدگی خواهم کرد.

۱۳۹۳/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...