نسخه چاپی

وزیر علوم باید مدیر باشد، نه مدار

سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مجلس از وزیر علوم تحقیقات و فناوری این است كه مسئولیت‌پذیر باشد و در واقع "مدیر" باشد، نه "مدار".

به گزارش نما ، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز در گفت‌وگو با فارس که در حاشیه نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس در دانشگاه مازندران انجام شد، در پاسخ به سئوالی درباره نظر مجلس نسبت به فرد معرفی شده برای تصدی‌‎ وزارت علوم گفت: وزیر علوم در جمهوری اسلامی باید ویژگی‌های عمومی از جمله تعهد، تدین، ولایتمداری، داشتن سابقه خوب و مشهور به حسن و خوبی بودن که در کنار بحث‌های تخصصی مانند تدبیر و تخصص وجود دارد را داشته باشد.

وی افزود: اما ویژگی‌ای که درکنار موارد مذکور باید مورد توجه قرار گیرد، شناخته شدن از جهت علمی هم در داخل و هم در خارج از کشور است. زیرا بالاخره کشور ما مدعی این است که رشد علمی‌اش ۱۱ برابر رشد جهانی است، بنابراین این ویژگی بسیار حائز اهمیت است.

جعفری گفت: انتظار ما این بود که ای کاش آقای دکتر روحانی کسی را به میدان می‌فرستادند که احساس شود در دو ماه فرصتی که گرفتند و بررسی‌های جامعی که کردند و بسیاری از آدم‌های خوب را برانداز کردند، بهترین انتخاب را معرفی می‌کنند ولی این احساس می‌شود که متاستفانه این اتفاق رخ نداده است.

وی در ادامه افزود: از جمله بحث‌های دیگر این است که زوایای شخصیتی ایشان هم به خاطر اینکه زیاد در عرصه حضور نداشتند برای افراد مشخص نیست که امیدواریم در بررسی‌های بعدی بیشتر مشخص شود.

جعفری گفت: به نظر می رسد که آقای دکتر روحانی بحث دانشگاه‌ها و سکانداری آنها را جدی نگرفته‌اند. این برای ما قابل قبول نیست و امیدواریم در عمل‌شان این معنی را متوجه شوند، گرچه مجلس هم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌کند و بررسی‌های دقیق خود را انجام می‌دهد و حتما با وزیر پیشنهادی ایشان صحبت‌هایی خواهد داشت و نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سئوال دیگری درباره سابقه سیاسی فرد معرفی شده گفت: فرد مذکور سابقه روشنی ندارد و این مسائل باید بماند تا بعد از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شود که این فرد در بزنگاه‌های مهم در کنار نظام بوده است یا در مقابل آن که این موضوع بعد از بررسی‌های دقیق مشخص خواهد شد.

وی افزود: انتظار ما از آقای دکتر روحانی این است که در ابتدا وزیر را زود معرفی می‌کرد و شخصی را معرفی می‌کرد که هم قوی و توانمند باشد و هم متصف به همه اوصافی باشد که ما از یک مدیر ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا انتقادات رئیس جمهور از مجلس به خاطر استیضاح وزیر قبلی و رأی ندادن به افراد پیش از او بر نظر مجلس درباره وزیر پیشنهادی جدید تاثیر می‌گذارد یا خیر گفت: آقای روحانی خود نماینده مجلس بوده‌اند، ای کاش یک بار خود را به آن روزها برمی‌گرداندند و سپس اظهارنظر می‌کردند. مجلس دو وظیفه دارد که یکی تقوین است و دیگری نظارت و راه‌های نظارت هم مشخص است و ما در جاهایی که مصالح نظام است باید وارد شویم و وظیفه خود را انجام دهیم و این وظیفه را در هر صورت انجام خواهیم داد.

جعفری گفت: ما انتظارمان از وزیر این است که مسئولیت‌پذیر باشد و اشراف به همه حوزه‌های آموزش عالی داشته باشد و در واقع "مدیر" باشد و نه "مدار". یعنی مدیریت بکند، نه اینکه مدیریت بشود و باید هر کسی که می‌آید کسی باشد که شخصیت مستقل داشته باشد و بر جانب حق بایستد و با استقلال فکری حرفش را بزند و در عین حال رسالت‌های اصلی دانشگاه که همان تربیت انسان عالم، متدین و متخلق به اخلاق الهی است را به خوبی انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: مجلس حتما طبق قسمی که خورده، عمل می‌کند و وظیفه خود را بدون توجه به هیچ حاشیه‌ای انجام می‌دهد و طبق آیه نورانی قرآن، تمام صحبت‌ها را می‌شنود و بهترین را انتخاب می‌کند. به یاری خدا همکاران ما در انتخاب طوری عمل می‌کنند که بتوانند در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشند.

۱۳۹۳/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...