نسخه چاپی

محاصره غزه غیرقانونی است و باید لغو شود

كمیسیونر كل سازمان آنروا (UNRWA)،وابسته به سازمان ملل تأكید كرد: محاصره اقتصادی نوار غزه از لحاظ قوانین بین‌المللی كاملاً غیرقانونی است و باید برداشته شود.

به گزارش نما ، واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن نوشت: کمیسیونر آنروا در خصوص چالش‌های پیش روی مردم غزه درباره بازسازی خانه‌های ویران شده‌شان گفت: ما هنوز حدود صد و بیست هزار نفر داریم که در غزه بی‌خانمان هستند، زیرا منازل‌شان براثر گلوله‌باران (اسرائیل) ویران شده است. در حال حاضر، ما حدود چهل و پنج هزار نفر داریم که در هیجده مدرسه‌ی آنروا در نقاط مختلفِ نوار غزه اسکان داده شده‌اند.

وی تأکید کرد: این مدارس حقیقتاً آماده‌ی اسکان دادن ده‌ها هزار نفر از مردمی که خانه های‌شان تخریب شده، نیستند. در هر صورت، مشخص است که هیچ‌یک از ما نمی‌خواهد، به جای این که در خانه خودش زندگی کند، ماه‌های متمادی با خانوده‌اش در کلاس یک مدرسه به سر برد.

وی افزود: زمستان در حال نزدیک شدن است و اگر ما نتوانیم شرایط آنان (مردم غزه) را به سرعت تغییر دهیم (بهبود بخشیم) این مردم، با مشکلات بسیار بزرگی روبرو خواهند شد.

کمیسیونر کل سازمان آنروا تأکید کرد: خرابی‌ها در غزه آنچنان گسترده است که شما نمی‌توانید (با مصالح ساختمانی محدود) صرفاً یکی دو جا را تعمیر و بازسازی کنید، بلکه باید صدها و صدها آپارتمان را ترمیم کنید.

وی افزود: اگر در برابر روند انتقال مصالح ساختمانی به غزه موانعی ایجاد شود یا این امر با تأخیرها و تعویق‌های مکرر روبرو شود، آنگاه زمان لازم برای بازسازی کامل نوار غزه ممکن است، به دوازده، پانزده یا حتی هیجده سال بکشد که البته برای مردم غزه غیرقابل قبول خواهد بود. از همین رو است که ما باید فشارهای شدیدی را از هم اکنون وارد کنیم که روند انتقال مصالح ساختمانی به نوار غزه متوقف نشود.

کراهِنباهل خاطرنشان کرد اعضای جامعه بین‌المللی باید برای لغو محاصره اقتصادی غزه ، با یکدیگر همکاری کنند.

وی تأکید کرد: این محاصره، بر پایه‌ی قوانین بین‌المللی، محاصره‌ای غیرقانونی است. این محاصره صرفاً جمعیت غزه را مجازات می‌کند و باعث ایجاد بی‌ثباتیِ بلندمدت در منطقه می‌شود.

وی افزود: اجازه بدهید من برای شما یک نمونه ذکر کنم: در سال 2000 میلادی، ما هشتاد هزار نفر از مردم را (در غزه) داشتیم که از آنروا کمک غذایی دریافت می‌کردند. این در حالی است که در سال 2014 میلادی، این تعداد به هشتصد و سی هزار نفر افزایش یافته است.

این بدان علت است که محاصره اقتصادی باعث شد، بسیاری از مردم در غزه مشاغل خود را از دست بدهند و بسیاری از شرکت‌ها در این باریکه بسته شوند. از اینرو، کسانی که قبلاً تاجران و صاحبان شرکت‌ها یا افراد شاغل کاملاً موفقی بودند، مجبور به دریافت کمک‌های انسانی از آنروا شدند.

این مسئله به شرافت و شأن مردم و همچنین به حقوق ایشان باز می‌گردد. از همین‌رو، جامعه بین‌المللی باید دست بکار شود و از لحاظ سیاسی نیز فشار آورد تا این انگاره را که این همه رنج و مصیبت بر مردم در غزه تحمیل کرده است، تغییر دهد (اسرائیل را وادار کند به محاصره اقتصادی غزه پایان دهد).

۱۳۹۳/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...