نسخه چاپی

تولید كپی برابر اصل حزبی دستور كار جدید اصلاح طلبان

عکس خبري -توليد کپي برابر اصل حزبي دستور کار جديد اصلاح طلبان

زمزمه تشكیل یك تشكل اصلاح طلبی در شبكه های اجتماعی با عنوان ندا بلند شد. تشكلی كه حلقه اصلی آن را افرادی همچون حسن یونسی، هادی حیدری، شهاب طباطبایی، سجاد سالك و سعید نورمحمدی تشكیل می دادند.

اختصاصی/به گزارش نما ،اصلاح طلبان که روزی تلاش می کردند چنددستگی میان اصولگرایان را القا کنند حالا گویا مجبور شده اند دستور کارشان را بر مبنای جلوگیری از تفرقه میان خودی ها استوار کنند؛ تفرقه ای که بعد از به ندا در آمدن «ندا» صدای اصلاح طلبان را در آورد.
تشکیل دو حزب جدید با نام «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی» برنامه تازه اصلاح طلبان برای حضور در عرصه سیاسی کشور است؛ حضوری که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و حسن روحانی شکل پررنگ تری به خود گرفت.
راه اندازی این دو حزب پس از فعالیت های جدی حزب در شرف تاسیس ندا، که البته با واکنش تند و تیز نسل اول اصلاح طلبان روبرو شد، حکایت از تلاش بیشتر اصلاح طلبان برای احیا در فضای سیاسی و البته انتخابات مجلس دهم دارد.
تلاش هایی که چند ماه است توسط نظریه پردازان اصلاحات برای القای «تک صدایی» در درون جریان اصلاح طلبی به شکل گسترده ای در حال انجام است. اتفاقی که با توسل به ابزارهایی همچون القای چند دستگی میان اصولگرایان، از مدت ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در دستور کار قرار داشت.
هرچند پس از سربرآوردن ندا، این تلاش ها به دو مسیر متفاوت تقسیم شد، برخی به سمت القای چنددستگی میان طیف رقیب رفت و برخی به سمت تلاش برای جلوگیری از تفرقه میان خودی ها.
اما گویا تلاش برای جلوگیری از تفرقه میان خودی ها مساله ای بود که باید جدی تر به آن پرداخته می شد؛ پس تشکیل احزاب قدرتمند با استفاده از نسل اول اصلاحات رویکردی بود که بیشتر مورد تاکید تئوریسین های اصلاح طلب قرار گرفت.
و این چنین هم بود که تشکیل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به جای حزب منحله مشارکت مطرح شد؛ مساله ای که ذهن ناظران سیاسی را به خود جلب کرد؛ حزبی که قرار است با استفاده از افراد کمتر شناخته شده حزب منحله مشارکت نسبت به گرفتن مجوز از وزارت کشور اقدام کند.
در همین زمینه البته اخبار دیگری هم به گوش می رسد، از جمله تشکیل شورای مشورتی اصلاح طلبان با حضور سلیقه های مختلف اصلاح طلبی، اما بدون حضور جوانان. جوانانی که تحت عنوان تشکل ندا چندی پیش با میدان داری صادق خرازی به میدان آمدند اما با واکنش های تندی از سوی نسل اول اصلاح طلبان مواجه شدند.
بهتر است کمی به عقب برگردیم، اواخر مردادماه بود که زمزمه تشکیل یک تشکل اصلاح طلبی در شبکه های اجتماعی با عنوان ندا بلند شد. تشکلی که حلقه اصلی آن را افرادی همچون حسن یونسی، هادی حیدری، شهاب طباطبایی، سجاد سالک و سعید نورمحمدی تشکیل می دادند.
ندا مخفف نسل دوم اصلاحات بود که البته برخی تعابیری همچون جریان کشته شدن ندا آقاسلطان در فتنه 88 را هم برای آن در نظر می گرفتند.
ندا اما با استقبالی از سوی اصلاح طلبان نسل اول روبرو نشد؛ همچنانکه احمد پورنجاتی عضو جبهه منحله مشارکت در فیس بوکش به صادق خرازی که ندا را بازوان اصلاح طلبان می دانست تاخت و نوشت: «شنیده ام یک فقره "آقا صادق خرازی"؛ به قصد قربت و لابد برای پیشبرد روند اصلاح طلبی، یک تشکیلات درست کرده اند به نام " ندا". نسل دومی های اصلاحات! مبارک است.! البته ما ملت شریف و شهیدپرور و همیشه حاضر در صحنه، بخیل نیستیم اما متاسفانه اندکی "دوهزاری" مان کژ و کوژ شده و متوجه نمی شویم که برخی عزیزان -که بنابر اخبار هدهد فضول- در انتخابات ۹۲ عنایتشان شامل حال سردار قالیباف بود، همچین یهویی دچار "ویار اصلاحات پاستوریزه" شده اند و انشاالله برای مجلس آینده، "ندا"یشان در خواهد آمد؟

اما ندایی ها تشکیلاتشان را نه مشارکت می دانستند، نه مجاهدین، نه اعتماد ملی و نه کارگزاران. پس آن را ندای ایرانیان نامیدند تا ندای همه ایرانیان باشد و نه مخفف نسل دوم اصلاح طلبان یا نسخه دوم و پنهان هیچ حزبی. هرچند که اعضایش سوابق تشکیلاتی در احزابی چون مشارکت و تحکیم وحدت و انجمن های اسلامی را در کارنامه دارند.
آن واکنش ها و رفتار تند و تیز شخصیت ها و رسانه های اصلاح طلب نشان می داد که ندا آنان را غافلگیر کرده بود؛ مساله ای که همچنان هم جریان دارد و تلاش ها برای تشکیل احزاب اصلاح طلب در همین راستا صورت می گیرد.
اما این تلاش برای تک صدایی و همنوایی از سوی کسانی انجام می شود که روزی سردمدار احزابی مانند حزب منحله مشارکت بوده و نقششان در جریان فتنه 88 معلوم.
به نظر می رسد هرچند دولت روحانی اقبالی به روی اصلاح طلبان نداشته اما مشکلی هم با نشان دادن چراغ سبز به ایشان ندارد. چراغ سبزی که نمونه آن را در دادن مجوز برگزاری همایش امتداد اعتماد می توان دید.

۱۳۹۳/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...