نسخه چاپی

عامل اصلی ارتروز زانو

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاين، امروزه دردهاي مفاصل را بايد جز شايع ترين ناراحتي ها دانست كه " اضافه وزن" يكي از مهم علل زمينه ساز آن است. از همين رو اكثر افراد چاق از مشكلات استخواني مفصلي رنج مي برند. رايج ترين اين دردها، آرتروز زانو است كه حتي اضافه وزن در حد متوسط نيز عامل خطر شناخته مي شود.

اضافه وزن؛ ‌آسيب جدي بر مفاصل

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ چاقي عامل مهم بروز دردهاي استخواني مفصلي است كه در واقع، اضافه وزن مفاصل را به فرسايش مكانيكي زود هنگام وادار مي كند. اين فرسايش مكانيكي نه تنها به نيروهاي اضافي كه به مفاصل وارد مي شود مربوط است؛ بلكه تقسيم وزن مساوي نبوده و در شيوه راه رفتن فرد تاثير مي گذارد.

جالب است بدانيد كه زانوها 3 تا 6 برابر وزن را هنگام راه رفتن تحمل مي كنند كه به همين دليل آرتروز زانو در افراد چاق 4 تا 5 برابر بيشتر از ديگران است. همچنين استفاده از پروتز ران نيز در اين افراد 5/2 برابر بيشتر است. علاوه بر آرتروز زانو، احتمال ابتلا به آرتروز ران، انگشتان و دست ها نيز در صورت اضافه وزن تشديد مي شود.

به علاوه دردهاي مفاصل با كاهش فعاليت فيزيكي همراه است كه فرد را به يكجانشيني سوق مي دهد كه اين شرايط نيز زمينه افزايش وزن و وخامت بيماري را در پي دارد.

از طرفي بافت چربي شكمي در سنتز بسياري از هورمون ها و فاكتورهاي رشد نيز تاثير مي گذارد كه مقدار غير عادي اين عوامل مي تواند آسيب هاي غضروف ها و استخوان را در پي داشته باشد و زمينه ساز يا تشديد كننده آرتروز شود. در نتيجه، افزايش وزن به خصوص در ناحيه شكم در تراكم مواد معدني استخوان ها تاثير مي گذارد. بايد گفت كه اضافه وزن خطر آرتروز به خاطر تاثير مكانيكي يا متابوليكي را 4 تا 5 برابر افزايش مي دهد.

توصيه هاي كاربردي براي دوري از درد مفاصل

كاهش وزن

گرچه اضافه وزن تاثير منفي جدي بر دردهاي مفاصل دارد اما خبر خوب اينكه كاهش وزن حتي در حد كم و 5 تا 6% وزن كلي بدن مي تواند تا حد قابل ملاحظه اي وضعيت عملكرد مفاصل را بهبود بخشد و دردهاي آرتروز را تسكين دهد.

فعاليت جسماني

ورزش براي تسكين درد مفاصل بسيار توصيه مي شود اما نه هر نوع تمريني. با توجه به وضعيت و علائم درد مفاصل، بعضي از تمرينات مي تواند با تقويت ماهيچه ها باعث استحكام مفاصل شده، درد و سفتي را كاهش دهد، انعطاف مفاصل را بيشتر كرده و روند پيشرفت آرتروز را كندتر كند.

اما بعضي از تمرينات ورزشي مي تواند به مفاصل آسيب جدي برساند كه از همين رو بايد ابتدا با پزشك مشورت كرد تا برنامه شخصي تجويز شود و در صورت نياز با كمك فيزيوتراپ صورت گيرد.

۱۳۹۳/۸/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...