نسخه چاپی

كری:در حال مذاكرات مستقیم با ایران هستیم

وزیر خارجه آمریكا در نشستی موسوم به «مجمع ایده‌های واشنگتن» درباره مسائلی نظیر عراق، سوریه، مذاكرات اسرائیل-فلسطین و مذاكرات هسته‌ای ایران سخنرانی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشستی موسوم به مجمع ایده‌های واشنگتن گفت: ما سیاست یکپارچه‌ای در افغانستان و عراق داشتیم؛ در افغانستان ما توانستیم دولت وحدت ملی را بسازیم و در عراق هم یک دولت فراگیر تشکیل شد که این موضوع در دولت نوری المالکی قابل عملی شدن نبود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: اظهارات آیت‌الله سیستانی در کنار رفتن نوری المالکی بسیار مهم بود.

این درحالیست که آیت الله سیستانی در جریان انتخاب نخست وزیر عراق و تشکیل دولت در این کشور هیچ گاه به صراحت موضع گیری نداشتند.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: اکنون و با توجه به چالش‌های موجود در جهان، ما در شرایط بسیار سخت‌تری از دوره جنگ سرد قرار داریم.

کری اضافه کرد: ما توانستیم سلاح‌های شیمیایی سوریه را از این کشور خارج کنیم؛ اکنون اسرائیل بسیار بیشتر از قبل امنیت داشته و امن‌تر است.

وی با اشاره به مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین گفت: ما همچنان معتقدیم که مذاکرات صلح شدنی است البته این موضوع به شجاعت از سوی هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی نیاز دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین با اشاره به «بزدل» خواندن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سوی مقامات آمریکایی گفت: انتقاد اخیر از نتانیاهو شرم آور است. این سخنان نه بیانگر موضع رئیس جمهور است و نه من.

وزیر خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات هسته‌ای و در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای با ایران 50 درصد و یا کمتر است نیز گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.

کری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنین گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».

جان کری در ادامه افزود: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه».

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.

۱۳۹۳/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...