نسخه چاپی

صحبت‌های خواندنی اردوغان در مورد ایران

رئیس‌جمهور تركیه با اشاره به مشتركات دینی بین ایران و كشورش گفت: اگر ایران و تركیه می‌توانستند در عراق و سوریه با هم همكاری كنند، دیگر كاری برای كشورهای غربی نمی‌ماند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طی سخنانی در مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه، با اشاره به لزوم همکاری بین ایران و ترکیه در مسائل منطقه گفت: "دین ما اسلام است، دین ایران نیز اسلام است. اما زمانی‌ که رویکردهای مذهبی از دین پیشی می‌گیرند مشکلات آغاز می‌شود. اگر ایران و ترکیه می‌توانستند در عراق و سوریه با هم همکاری کنند، دیگر کاری برای کشورهای غربی نمی‌ماند."

وی در ادامه افزود: "متأسفانه نتوانستیم بدین امر دست یابیم. اکنون تقریبا ۱۰۰ درصد ارتش عراق شیعه است. اما شیعیان همه جمعیت عراق را تشکیل نمی‌دهند، سنی‌ها نیز هستند. ارتش عراق از ساختار مشارکتی و ترکیبی بر خوردار نیست. در اینجاست که ایران باید از نفوذ خود استفاده کند."

رئیس‌جمهور ترکیه درباره روابط ایران و سوریه نیز مدعی شد: "در سوریه نیز شاهد این هستیم که ایران در تعصب مذهبی به سر می‌برد. آشکارا می‌گویم دولت سوریه از یک طرف به ایران و از طرف دیگر به روسیه متکی است. اگرچه روابط ما با روسیه خوب بود اما درباره این مسائل با روسیه نیز نتوانستیم هماهنگی انجام دهیم."

۱۳۹۳/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...