نسخه چاپی

دوستی عرب های خلیج فارس علیه ایران

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین روز یكشنبه در مورد بازگشت سفرای خود به قطر پس از فراخوانی آن‌ها در ماه مارس، موافقت كردند كه احتمالاً تلاشی به‌منظور ایجاد جبهه‌ای متحد علیه ایران شیعه و دست‌نشانده‌های آن در منطقه است.

گروه ترجمه ـ روزنامه جروزالم‌پست 19 نوامبر 2014 (۲۸ آبان) در مقاله‌ای به نشست اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس در پرتو اختلاف‌های اعضای این شورا پرداخت و نوشت: عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین روز یکشنبه در مورد بازگشت سفرای خود به قطر پس از فراخوانی آن‌ها در ماه مارس، موافقت کردند که احتمالاً تلاشی به‌منظور ایجاد جبهه‌ای متحد علیه ایران شیعه و دست‌نشانده‌های آن در منطقه است. اتحاد علیه نیروی خارجی تهدیدکننده به دلیل نگرانی اعراب خلیج‌‌فارس در دستورکار قرار دارد که نشان‌دهنده اتحاد سنی‌ها در برابر مخالفان شیعه و نیز نگرانی از دولت اسلامی (داعش) است.

در ادامه مقاله آمده است: به دلیل اقدام غرب برای توافق هسته‌ای با ایران و متحد شدن با محور شیعه علیه دولت اسلامی و القاعده و پیشروی حوثی‌های طرفدار ایران در یمن یا پیشروی نیروهای شیعه در سوریه، عراق و لبنان، زنگ هشدار برای سنی‌ها به صدا درآمده است. در روزنامه الشرق الاوسط (تحت حمایت عربستان) که در پایگاه اینترنتی العربیه بازنشر شد، آمده بود امارات متحده عربی دومین کشور خلیج‌فارس پس از عربستان سعودی است که گروه انصارالله، جنبش حوثی‌های یمن را در فهرست تروریسم قرار می‌دهد. فیلیپ کارل سلزمن، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگ قبیله‌ای عرب در کتاب «فرهنگ و کشمکش در خاورمیانه» اظهار می‌دارد که ویژگی فرهنگ قبیله‌ای عربی چطور عمل می‌کند و چگونه امروز همچنان این ویژگی اثرگذار است. وی تشریح می‌کند: اصل وابستگی به کار رفته این است که «همواره از خویشاوند نزدیک‌تر علیه خویشاوند دورتر جانبداری کن.» این موضوع در ضرب‌المثل مشهور عربی آمده است که «من مخالف برادرانم هستم؛ برادرانم و من علیه پسرعموهای‌مان هستیم؛ برادرهایم و پسرعموهایم و من علیه دنیا.»

در پایان مقاله آمده است: در این مورد، این خانواده‌های مهم سنی‌های خلیج‌فارس هستند که علیه دشمنانی دورتر متحد می‌شوند؛ دشمنانی که به‌دنبال از هم پاشیدن نظم منطقه‌ای هستند. دیود اندرو وینبرگ،‌ کارشناس امور خلیج‌فارس و عضو ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به جروزالم‌پست گفت که نشست یکشنبه‌شب ریاض «تاریخی» بود. وی گفت: «این نشست با مشارکت کشورهای سنی خلیج‌فارس صورت گرفت که طی دوره تشدید تهدیدات دولت اسلامی و افراط‌گرایان شیعه متحد ایران گرد هم آمدند... تنش اصلی درون شورای همکاری خلیج‌فارس به جایی نمی‌رسد... قطر و تلویزیون الجزیره این کشور همچنان سخنگوی اخوان‌المسلمین هستند... دوحه و همسایگان آن همچنان در مورد حمایت از گروه‌های مختلف در جنگ‌هایی مانند لیبی و سوریه اختلاف خواهند داشت.» اران سگال، دستیار پژوهشی در مرکز مطالعات ایران و خلیج‌فارس- در دانشگاه حیفا می‌گوید: آشتی کشورهای خلیج‌فارس «پیش از نشست سالانه مورد انتظار و نیاز بود... اما به این معنا نیست که همه مسائل پایان یافته است.»


تحلیل‌: نشست ریاض بیانگر نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از تحولات منطقه است و تلاش برای رفع اختلافات نیز از شدت این نگرانی حکایت دارد. با وجود این نشست و ظاهری از حل اختلافات به نظر می‌رسد عمق اختلافات اجازه رفع و رجوع آن را نمی‌دهد و اختلاف‌ها در حالت راکد باقی می‌ماند و در موقع لزوم، فعال می‌شود. با هر تغییر جدیدی در شطرنج پیچیده‌ منطقه، فعال شدن این اختلافات امکان‌پذیر می‌شود.

۱۳۹۳/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...