نسخه چاپی

كلید شكسته اعتماد

محمد كاظم انبارلویی

سوم آذر 93، روز پايان توافق هسته‌اي دوم آذر 92 بود. در اين روز فارغ از پاسخ رئيس‌جمهور به زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و پاسخ وزير خارجه رئيس تيم ديپلماسي جمهوري اسلامي در رابطه با سرنوشت مذاكرات با 1+5 شاهد يك پاسخ عملي و هوشمندانه به تهديدها و تحريم‌هاي دشمن بوديم.

در اين روز 20 هزار پروژه اقتصاد مقاومتي در سراسر كشور توسط بسيجيان افتتاح شد. بسيجيان گوش‌شان بدهكار اين گفتگوهاي «تو در تو» كه حاصلي هم جز رسوايي غرب و بويژه آمريكا ندارد، نيست. ملت كار خود را مي‌كند. راه درست دور زدن تحريم‌ها، اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و توانمندسازي از درون است. انقلاب اسلامي طي 36 سال گذشته در اوج جنگ تحميلي و تحريم‌هاي جنايتكارانه آمريكا هيچ‌گاه دچار مشكل نشده و نخواهد شد.

بازار ايران اسلامي حتي در بحراني‌ترين اوضاع اقتصادي نشاط و داد و ستد خود را حفظ كرده است. باد تحريم همواره پرچم خودكفايي و استقلال اقتصادي كشور را نواخته و آن را در اهتزاز نگه‌داشته است.

روز سوم آذر اگر غرب همه پيشنهادات ما را مي‌پذيرفت اتفاق جديدي رخ نمي‌داد. اگر آنها در توافق حتي همه نظرات ما را لحاظ مي‌كردند، باز هم معجزه‌اي رخ نمي‌داد چون اساسا قول و فعل آنها براي ما اعتماد نمي‌آورد. آمريكايي‌ها در قرارداد الجزاير خيلي چيزها را پذيرفته بودند اما به هيچ كدام عمل نكردند. امروز كه به هيچ وعده‌اي كه در توافق ژنو داده‌اند هم عمل نكرده‌اند فرقي نكرده است. اعتماد دولت و ملت ايران به آمريكا يك توهم است. بر هيچ كس پوشيده نيست كه «كليد» خوش‌بيني به آمريكا هيچ «قفلي» را باز نمي‌كند. آنها تاكنون هيچ گامي براي اعتمادسازي برنداشته و برنخواهند داشت.

سوم آذر توافق ژنو براي هفت ماه تمديد شد. 1+5 به اين تمديد نيازمند بود چرا كه نمي‌خواستند متهم شوند يك‌سال با ايران گفتگو كرده‌اند و چون مهارت لازم را نداشتند توافقي به دست نياوردند و دوباره مناسبات با تهران برمي‌گردد به نقطه اول! آنها قادر به اعتراف به شكست نبودند. اين در حالي بود كه اگر مذاكرات به شكست مي‌انجاميد مسئوليت آن به عهده اشرار جهاني بود چون ملت ما از پيش مي‌دانست كار به جايي نمي‌رسد، گفتگوها بي‌نتيجه است و آنها قابل اعتماد نيستند.

جان كري در توضيحات خود در مورد اين رويداد از «توافق سياسي» سخن به ميان آورد. معلوم بود دست آنها در اين باره كه اين توافق «فني» و يا «حقوقي» است خالي بود.

چون توجيه فني و توجيه حقوقي نداشتند، چون آنها به هيچ يك از تعهدات حقوقي خود عمل نكردند.

كري فقط از نگراني‌هاي خود درباره امنيت رژيم صهيونيستي سخن گفت و ابلهانه اين نگراني را به اسم «نگراني جامعه جهاني» جا زد.

ايران مسيرهاي زيادي رادر جلوي آنها براي خاتمه بهانه‌جويي‌ها باز گذاشته است اما ظاهرا اين بهانه‌جويي‌ها انتها ندارد. ترديد نيست كه زياده‌خواهي‌هاي آمريكا داشت مذاكرات را به
بن بست مي‌كشاند.

اين مهارت ديپلمات‌هاي ما بود كه آن را از بن‌بست بيرون آورد. نوع رفتار 1+5 و بويژه آمريكا اقتضا دارد يك دوره هفت ماهه براي به نمايش گذاشتن چهره زورگويانه و عدم اعتماد به آنها را تجربه كنيم.

رئيس جمهور قبل از اعلام نتايج مذاكرات وين خبر از زياده‌خواهي‌هاي طرف مقابل داده بود. پس از اعلام نتايج مذاكرات فرمودند:

-ملت ايران پيروز نهايي مذاكرات خواهد بود.

-از حقوق هسته‌اي ايران كوتاه نيامده و نخواهيم آمد.

- چرخ سانتريفيوژها هرگز متوقف نمي‌شود چرخ زندگي مردم نيز بهتر خواهد چرخيد.

از ايستادگي رئيس‌جمهور بر حقوق هسته‌اي تشكر مي‌كنيم اما از باب روشنگري لازم بود ايشان توضيح مي‌دادند زياده‌خواهي طرف مقابل چيست و چرا تحريم‌ها را برنداشته‌اند و به تعهدات توافق ژنو عمل نكردند؟

چرخ زندگي مردم علي‌رغم تحريم‌ها مي‌چرخد و اخلالي در آن ديده نمي‌شود. چه در دولت قبل و چه در دولت فعلي،‌ مردم نگران چرخ زندگي خود نيستند. خود بلدند آن را چگونه بچرخانند، اما نگران حقوق هسته‌اي، استقلال كشور و اقتدار علمي مملكت هستند.

جان كري با پررويي تمام پس از پايان مذاكرات گفت: «تحريم‌ها ماند و ايران نيز به تعهداتش عمل كرد.» لازم بود رئيس‌جمهور پاسخ اين گستاخي را به نمايندگي از ملت مي‌دادند.

خشم و كينه مردم از آمريكا و دو توله اروپايي‌اش به خاطر مظالمي كه در حق انقلاب روا داشتند تمام نشدني است. اين خشم بايد جايي در مواضع دولت نماد و نمود داشته باشد.

بدون شك ملت در فرصت مقتضي نفرت خود را در مورد تداوم شرارت استكبار و استبداد جهاني نشان خواهد داد.

ما اطمينان داريم دولت فراتر از چارچوب‌هاي حقوق هسته‌اي ملت عمل نخواهد كرد. ما به صداقت و مهارت تيم هسته‌اي جمهوري اسلامي در گفتگوها به عنوان سفيران و فرزندان انقلاب اعتماد داريم. مقاومت و صبوري آنها را در برابر اشرار جهاني ارج مي‌نهيم اما آنها هم بايد بدانند آنجا كه سخن از عرق و عزت ملي است، بايد به نمايندگي از ملت جواب بدمستي‌هاي طرف را نه در زير سقف گفتگو بلكه بيرون از آن هم در تريبون‌هاي عمومي بدهند. دولت و ملت هفت ماه فرصت دارند كه كمربندها را محكم ببندند.

هفت ماه ديگر هيچ اتفاق جديدي رخ نخواهد داد. آنها طلبكار‌تر از گذشته و پرروتر از هر زمان ظاهر خواهند شد.

آنها مي‌خواهند همه چيز ما را در صنعت هسته‌اي نابود كنند. آنها حتي طمع دارند در ديگر رشته‌هايي كه امروز به مدد دانشمندان بزرگ كشور جزء 10 كشور جهان هستيم، پيشرفت ملت را سد كنند. در ازاي آن هيچ چيز هم ندهند. حتي كركره مذاكرات هسته‌اي را هم پايين بكشند و بلافاصله كركره فريب و دروغ نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم را بالا ببرند. ملت دست آنها را خوانده است.

دولت بايد هفت ماه آينده خود را آماده كند به نمايندگي از ملت موضع قاطع و عزتمند جمهوري اسلامي را اعلام كند و سكوت خود را در برابر تبهكاري‌هاي دشمن بشكند و صريحا اعلام كند كليد اعتماد به غرب شكسته است.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...