نسخه چاپی

قیام سیاه پوستان علیه اوباما

عکس خبري -قيام سياه پوستان عليه اوباما

اوباما كه روزی سیاه پوستان آمریكا به او دل بسته بودند شاهد اعتراضات در 120 نقطه از 35 ایالات آمریكا و همراهی با قیام فرگوسن است.

سرانجام آتش خشمی که همه انتظارش را داشتند شعله ور شد. در حالی که انتظار می رفت اعلام حکم دادگاه پرونده قتل «مایکل براون» - نوجوان سیاه پوستی که در مرداد ماه سال جاری بدست پلیس کشته شد- روز سه‌شنبه خشم مردم را به دنبال داشته باشد؛ خبرها حاکی از آن بود که در این شهر فروش سلاح افزایش یافته بود تا جایی که رسانه ها اعلام کردند تنها یکی از ساکنین فرگوسن در طول یک هفته، 100 فقره سلاح خریداری کرده بود و یکی از شهروندان نیز گفته بود "ما خود را برای جنگ آماده می‌کنیم."
اینک زمان مذکور فرارسیده است و مردم این شهر با آتش و خون به خیابان‌ها آمده اند. خواسته رسمی آنها تجدید نظر در حکم اعلام‌شده از سوی دادگاه است اما عمق نزاع فراتر از یک تجدید نظر خواهی است؛ باید نام دیگری بر آن نهاد؛ شاید قیام علیه آپارتاید پنهان! قیامی که شهر کوچک فرگوسن را در به صدر اخبار جهان برده است.
«جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری سه‌شنبه شب اعلام کرد که با توجه به افزایش اعتراضات در فرگوسن، تعداد نیروهای گارد ملی در این شهر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش پایگاه «هیل»،‌ نیکسون اعلام کرده است که شمار نیروهای گارد ملی در فرگوسن از 700 به 2200 نفر می‌رسد. وی این دستور را به بهانه محافظت از اموال عمومی، فروشگاه‌ها، منازل و همچنین پایگاه‌های پلیس صادر کرده است.
نیکسون با بیان اینکه شهردار خواستار حضور سریع‌تر گارد ملی شده، گفت: «خشونتی که دوشنبه شب شاهد بودیم، نباید تکرار شود.

اما اوضاع فراتر از تصور مقامات آمریکا رفت؛ طبق گزارش سی‌ان‌ان (که حداقل ها را گزارش می دهد) سه‌شنبه در 120 نقطه از 35 ایالات آمریکا تظاهرات رخ داد. واشنگتن، نیویورک، لس‌آنجلس، آتلانتا، اوکلند، کلیولند، سیاتل، فیلادلفیا، دنور و شیکاگو از جمله ده‌ها شهری بودند که معترضان در آن‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند. در نیویورک‌ تظاهرات‌کنندگان که برای مدتی تونل لینکولن از معابر اصلی شهر را مسدود کرده و در میدان «تایمز» تجمع کردند. اسپری فلفل و بازداشت خشن از اولین تقابل های پلیس با معترضان بود.
گزارش شده است که در شهر میانوپولیس ایالات مینسوتا هم یک خودرو به عمد گروهی از معترضان به قتل مایکل براون را زیر گرفته است. در این حادثه چندین نفر زخمی شده‌اند.
اوباما که روزی سیاه پوستان آمریکا به او دل بسته بودند اما در واکنش به این حوادث با بیان اینکه «هیچ توجیهی برای سوزاندن ساختمان‌ها، آتش زدن خودروها، تخریب اموال و به خطر انداختن مردم وجود ندارد»، خواستار پیگرد قانونی «عاملان» این موارد شد.
وی رخدادهای شهر فرگوسن را «اقداماتی مجرمانه» خواند و در عین حال گفت «اقلیتی» احساس می‌کنند که قانون به درستی یا به طور کامل اجرا نشده است. اقلیت نامیدن معترضان در حالی است که حدود دوم سوم سیاه پوستان آمریکا در یک نظرسنجی عقیده ساکنان فرگوسن که مرگ براون نمادی از رفتار ناعادلانه‌ای است که با سیاه پوستان توسط اقلیت سفید پوست در این شهر می شود را تایید کرده اند.
هنوز اعتراضات فروکش نکرده و باید منتظر ماند تا روزهای آتی چه خواهد شد. حتی اعضای جامعه کشیشان آتلانتای آمریکا جمعه این هفته را "جمعه سیاه نامیدند و اعلام کردند که روز جمعه به محل کار خود نمی‌‌روند؛ اما آمریکا در مهار این اعتراض گسترده مردمی از یک امتیاز بزرگ بهره می برد، "همراهی امپراتوری خبری" که اگر چنین نبود، اوضاع بغرنج تری در انتظار اوباما بود. اوبامایی که این روزها به بهانه های واهی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کند.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...