نسخه چاپی

علی لاریجانی: تمدید مذاكرات هسته ای تصمیم عاقلانه ای بود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تمدید مذاكرات هسته ای تصمیم درست و عاقلانه ای بود چون در شلوغی ها نمی توان تصمیم مناسبی گرفت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، 'علی لاریجانی' چهارشنبه شب در جمع صنعتگران، تجار و کارآفرینان یزدی افزود: در فرصت باقی مانده با مشخص شدن تمام مولفه ها می توان تصمیم مناسبی گرفت.

وی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 5+1خاطرنشان کرد: از آنجایی که روند مذاکرات رو به جلو است، شاید در این شرایط منطقی نبود تصمیم گیری شود زیرا برای برخی مسائل می بایست به صورت حرفه ای تصمیم گیری می شد.

رییس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه روح اقتصاد مقاومتی فعالیت بر محور تولید است، اظهار کرد: بنیه کشور باید روی تولید بچرخد و از این فضای ایجاد شده بهره برداری و ساز و کار لازم را برای رونق تولید فراهم کنیم.

لاریجانی، خطاب به صنعتگران و بازرگانان حاضر در جلسه گفت: گوش شنوا در دولت و مجلس برای شنیدن حرفهای شما هست و در ضمن فهم مشترک بین قوه مجریه و مقننه وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره ارتباط گسترده مجلس با بخش خصوصی افزود: در این سال ها تلاش کردیم پارلمان با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن ارتباط مستقیم برقرار کند تا ما هم حرف های دولتی ها و هم بخش خصوصی را بشنویم.

لاریجانی اضافه کرد: ولی باید بدانیم مشکلاتی که امروز می بینیم عمدتا در ظرف تاریخی آن نهفته است و بخشی از آن نتیجه تکیه به ساختار نیمه سوسیالیستی است که برخی از مسوولان آن را به عدالت نزدیک می دانستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ابلاغ سیاست های اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری هر دو گروه چپ و راست که منشا اقتصادی دارند از آن استقبال کرده و آن را پذیرفتند زیرا از تجربه قبلی در بخش اقتصاد آگاه بودند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه سمت گیری این اصل کاهش بار دولت و هدایت آن به سمت بخش خصوص است، تصریح کرد: اجرای اصل 44 فصل جدیدی در اقتصاد ایران است که از سمت اصولگرایان و اصلاح طلبان با مخالفتی مواجه نشد و اگر امروز اشکالی دیده می شود ناشی از اشکال در اجرای آن است.

لاریجانی اضافه کرد: چرا باید شرکت های دولتی را به شرکت های دولتی از جنس دیگر واگذار کرد و یا اینکه یک نیروگاه را از وزارت نیرو به وزارت دفاع بفروشیم این چگونه خصوص سازی است آیا اصل 44چنین مجوزی داده است؟

وی با بیان اینکه برخی از این کارها حالت ابتذال پیدا کرده است، ادامه داد: متاسفانه این قبیل اقدامات در دولت قبل زیاد انجام می شد و ما نیز در مجلس به این روند انتقاد می کردیم اما در نهایت این مشکل وجود داشت یا در بحث سهام عدالت که الان هیچکس صاحب سهام واقعی نیست و فقط چند شرکت کوچک ایجاد شده است.

لاریجانی اظهار داشت: اوج سیاست های اصل 44 واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی که خوشبختانه این امر در دولت فعلی وجود دارد و بسیاری از این مباحث را قبول دارد.

وی افزود: امروز بیماری کاملا مشخص شده و دولت فعلی هم موضوع را قبول دارد و پذیرفته که باید به بخش خصوصی احترام بگذارد و وزرا هم بخوبی اشکالات را می فهمند و موضوع را درک کرده اند.

وی تاکید کرد: در واقع اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی یا رونق تولید محقق شود باید به بخش خصوصی احترام گذاشت و راه را برای آنها باز کرده ضمن آنکه بانک ها هم باید در این شرایط همراهی کرده و تسهیلات مناسب به تولید بدهند.

لاریجانی همچنین با اشاره به معوقات بانکی در کشور اظهار کرد: معوقات بانکی حجم زیادی دارد که شامل بخش دولتی و بخش غیر دولتی می شود اما باید به بخش خصوصی مهلت داد و تقسیط کرد تا تولیدکنندگان تحت فشار قرار نگیرند.

این مسوول تاکید کرد: بعضی از سیاستها باید دراز مدت باشد تا تولید کننده و بخش خصوصی با اطمینان سرمایه گذاری کند، البته با وجود وزرای عاقل و باتجربه دلیلی برای ناامیدی صنعتگران و تاجران نمی بینم.

رییس نهاد قانون گذاری کشور ادامه داد: باید در استانها ستادی برای رسیدگی به معوقات بانکی بویژه برای کمک به بخش خصوصی و تولدکنندگان تشکیل شود و کسانی که واقعا مشکل دارند و سوء استفاده هم نکرده اند کمک و حمایت شوند.

وی با بیان اینکه 'در بودجه امسال افق مشترکی بین مجلس و دولت بر محور تولید هست'، یاد آور شد: اقتصاد به اصلاح و جراحی نیاز دارد تا بخش دولتی فربه را مدیریت و این فرصت را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

لاریجانی در پایان گفت: تولید کنندگان مشکلاتشان را مدون کنند، تا جایی که به اصلاح و نظارت بیشتر نیاز داشته باشد ما در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

در این نشست رییس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و همچنین رییس خانه صنعت و معدن استان یزد گزارشی ارایه کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی از ظهر امروز در سفری دو روزه به منظور دیدار با مسئولان و مردم استان یزد و شرکت در کنگره شهید پاکنژاد نماینده یزد و همسنگر شهید بهشتی به این استان سفر کرده است .

۱۳۹۳/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...