نسخه چاپی

كمبود ویتامین D را جدی بگیرید

كارشناس تغذیه مركز بهداشت استان زنجان، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده كمبود ویتامین D در تمامی گروه های سنی این استان مشاهده شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، عصمت عباسی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در سال 91 کمبود ویتامین D در هفت گروه سنی این استان نسبت به سال 80 بیشتر مشاهده شده است، افزود: گروه های هدف در رده های سنی 15 تا 23 ماهگی، نوجوانان، مادران باردار، میانسالان و سالمندان هستند که کمبود این نوع ویتامین در همه این گروه ها شیوع داشته است.



وی یادآوری کرد: کمبود ویتامین D در تمامی رده های سنی عواقب نامطلوبی به دنبال دارد و متاسفانه بسیاری از این موضوع مهم غافل هستند.



عباسی، بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان را از جمله عوارض ناشی از کمبود این نوع ویتامین در کودکان بیان کرد و افزود: پوکی استخوان، مشکلات استخوانی و ارتباط آن با بروز برخی بیماریها نظیر سرطانها در بزرگسالان اعلام شده است.



وی ابراز کرد: بر اساس مطالب ارائه شده در مقالات متعدد رابطه بین کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام اس و دیابت نوع دو نیز مشخص شده است.



این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: نبود ویتامین D عوارض و صدمات جبران ناپذیری را بر سلامتی فرد وارد می کند.



وی با اشاره به اینکه غنی سازی با ویتامین D د مواد غذایی، نان و مواد لبنی می تواند موثر واقع شود، گفت: کارشناسان امر بر این باورند غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها کمبودها را برطرف می کند.



عباسی افزود: بر این اساس مرکز بهداشت با اداره کل آموزش و پرورش این استان برای غنی سازی با ویتامین D شیرهای توزیعی در مدارس تفاهم نامه منعقد کرده است.



وی بیان کرد: کمبود ویتامین D از مباحث مهم حوزه سلامت در دنیا به شمار می رود به دلیل آنکه این ویتامین در مواد غذایی وجود ندارد و منبع اصلی آن نور آفتاب است.



کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: کمبود این ویتامین علاوه بر تمامی گروه های سنی به ویژه بانوان را بیشتر در بر می گیرد و برای پیشگیری و در صورت تامین اعتبارات لازم ، طرح مکمل یاری عملیاتی خواهد شد.



وی ابراز کرد: یکی از مسایل نگران کننده بی توجهی والدین نسبت به مصرف ویتامین D نوزادان از روزهای سوم تا دو سالگی است که بررسی های کارشناسان نیز بیانگر کمبود این ویتامین در این گروه سنی است.



عباسی افزود: بنابراین توصیه می شود مادران نسبت به خوراندن این نوع ویتامین به کودکان اهتمام و آگاهی بیشتری داشته باشند که بی توجهی به آن عواقب ناخوشایندی به دنبال دارد.



وی، استفاده از نور مستقیم آفتاب در غیر ساعات اوج و مصرف مواد غذایی دریایی را در رفع کمبود ویتامین D بسیار اثر گذار ذکر کرد.



استان زنجان یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد و در شمالغرب کشور واقع شده است.

۱۳۹۳/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...