نسخه چاپی

مهاجرت پرندگان شكاری مهاجر به اصفهان

گروه های بزرگی از پرندگان شكاری مهاجر همزمان با فصل سرما به مناطقی از استان اصفهان مهاجرت كردند.

به گزارش نما، کارشناس محیط اداره کل محیط زیست استان اصفهان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مهاجرت پرندگان شکاری همانند دیگر پرندگان از سیبری به اصفهان انجام می شود اما سرشماری از این پرندگان امکان پذیر نیست.

'مریم امیدی' افزود: پرندگان شکاری همانند گونه های دیگر پرندگان آب زی و کنار آب زی برای گذراندن فصل سرما از سیبری به اصفهان مهاجرت می کنند.

وی گفت: گونه هایی از این پرندگان شکاری مهاجر، در نواحی کوهستانی اصفهان باقی می مانند و برخی گونه ها به سمت مناطق گرم جنوبی کشور پرواز می کنند.

کارشناس اداره محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: پرندگان شکاری پس از اقامت کوتاه مدت اصفهان را به مقصد مناطق جنوبی کشور ترک می کنند.

امیدی با اشاره به اینکه این پرندگان شکاری مهاجر در سفر خود به ایران، تخم گذاری و جوجه آوری نیز می کنند، اظهار کرد: آنها با فرا رسیدن فصل گرما، به همراه جوجه های خود که پرواز را فراگرفته اند به سیبری باز می گردند.

وی درباره سرشماری پرندگان مهاجر آب زی و کنار آب زی در استان اصفهان نیز گفت: سرشماری این پرندگان از اواسط دی تا بهمن انجام می شود اما برای انجام مطالعات، بصورت ماهانه از این پرندگان سرشماری می شود.

کارشناس محیط زیست استان اصفهان با خودداری از ارائه آمار ماهانه این پرندگان که در سرشماری ماهانه به دست آمده است، تصریح کرد: براساس قوانین بین المللی این آمارها باید در ماه بهمن ارائه شود.

وی زمان مهاجرت پرندگان مهاجر به اصفهان را از اواسط شهریورماه اعلام کرد و گفت: بیشترین پرندگان مهاجر به استان اصفهان آب زی و کنار آب زی هستند.

امیدی با اشاره به موقعیت جفرافیایی اصفهان و مهاجرت این پرندگان از سیبری و شمال ایران، افزود: حتی پرندگانی که کشورهای همسایه جنوب ایران را به عنوان مقصد نهایی انتخاب می کنند، برای مدتی در اصفهان بسر می برند.

وی با اشاره به اینکه محل اقامت این پرندگان در کنار تالاب ها و رودخانه ها می باشد، افزود: با خشک شدن زاینده رود ، این پرندگان به مناطق دیگر استان که دارای سد خاکی و بندخاکی یا حوضچه های فاضلاب می باشد، مهاجرت می کنند.

به گفته وی در استان اصفهان 23 محل برای اقامت این پرندگان وجود دارد که زمستان را در آنجا سپری می کنند.

۱۳۹۳/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...