نسخه چاپی

آزادسازی 25 روستا طی 48 ساعت

عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق امروز وارد پنجمین روز خود شد. تاكنون شمار زیادی از تروریست‌ها به استان‌های نینوا و كركوك گریخته‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، عملیات آزادسازی استان «صلاح‌الدین» عراق که با رمز «لبیک یا رسول‌الله» و به دستور نخست‌وزیر عراق از یکشنبه گذشته آغاز شد، امروز پنجشنبه وارد روز پنجم شد.

به دلیل پیشروی مستمر نیروهای عراقی، روحیه ارتش و نیروهای داوطلب مردمی بالاتر رفته اما پیشروی‌ها همچنان به دلیل بمب‌گذاری‌ها و تله‌های انفجاری با احتیاط و کندی صورت می‌گیرد.

آخرین راه فرار داعشی‌ها از صلاح‌الدین بسته شد

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المصدر نیوز» گفت: نیروهای داوطلب مبارزه با داعش موفق شدند آخرین راه فرار تکفیری‌ها از استان صلاح‌الدین را ببندند.

بر اساس این گزارش، تنها راه فرار تکفیری‌ها گذرگاه «الفتحه – الشرقاط» در شمال تکریت بود که شمار زیادی از سرکرده‌های داعش موفق شده بودند از آن فرار کنند.

خنثی‌سازی 7 مجتمع مسکونی و 16 منزل بمب‌گذاری‌شده در شمال تکریت

یک منبع در فرماندهی عملیات سامرار اعلام کرد که نیروهای واحد خنثی‌سازی مواد منفجره موفق شدند، 72 بمب کاشته شده، 7 مجتمع مسکونی و 16 منزل بمب‌گذاری شده را در منطقه «البوطعمه» در شمال تکریت خنثی کنند.

70 درصد استان صلاح‌الدین آزاد شد

اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق تاکنون موفق شده‌اند، 70 درصد اراضی استان صلاح‌الدین واقع در 170 کیلومتری شمال بغداد را آزاد کنند.

«نایف الشمری» عضو این کمیسیون گفت: نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای داوطلب مردمی و عشائر، 25 روستا را طی 48 ساعت گذشته در مناطق مختلف صلاح‌الدین آزاد کردند.

وی با اشاره به اینکه شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین از همه طرف در محاصره است افزود: نیروهای مسلح عراقی از سه محور در حال حرکت به سوی تکریت هستند که عبارتند از:

1- حمرین – الناعمة
2- پایگاه اسپایکر – صلاح‌الدین
3- سامرا- الدور

«ماجد الغراوی» عضو دیگر این کمیسیون از فراکسیون «الاحرار» نیز گفت که نیروهای امنیتی با کمک نیروهای داوطلب مردمی می‌خواهند پیش از آغاز قریب‌الوقوع عملیات آزادسازی کامل تکریت، سایر مناطق مجاور با این شهر را تحت کنترل درآورند.

وی افزود: در حال حاضر تنها 30 درصد این استان در دست داعش است و دلیل کند بودن پیشروی نیروهای عراقی در این استان، بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده از سوی تکفیری‌هاست که نیازمند تلاشهای مهندسی و خنثی سازی است.

الغراوی گفت: از 3 روز پیش تاکنون بیش از 850 بمب کاشته شده در مسیر منتهی به شهر تکریت و 28 خودروی بمب‌گذاری شده خنثی شده‌اند.

«عبدالعزیز حسن» عضو دیگر این کمیسیون گفت که جنگنده‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عملیات صلاح‌الدین مشارکت ندارند.

العامری: داعش را تا خارج از عراق نیز تعقیب می‌کنیم

«هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق که در حال نبرد با تکفیری‌های داعش در استان صلاح‌الدین است، گفت: نیروهای عراقی عناصر گروه تروریستی داعش را تا خارج از مرزهای عراق نیز تعقیب می‌کنند تا این گروه را کاملا نابود کنند.

وی هیچ اشاره‌ای به مرزهای جغرافیایی مورد نظر برای مقابله با داعش یا کشورهای احتمالی که تکفیری‌ها به آنجاها پناه می‌برند، نکرد.

وی افزود: ما از محور دیالی و محور البوطلحه به سوی حمرین پیشروی کردیم و نیروهای دیگر به سوی پل «الزرکه» پیش رفتند. دشمن در ابتدا مقاومت کرد اما ما پس از مدتی دیگر مقاومتی ندیدیم و تنها در برخی مناطق مقاومت جزئی آنها را شاهد بودیم.

العبادی هفته آینده را هفته اعلام همبستگی با نیروهای امنیتی اعلام کرد

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، امروز (پنجشنبه)، همزمان با پیروزهای مستمر در عملیات آزادسازی «صلاح‌الدین»، هفته آینده را هفته اعلام همبستگی با نیروهای امنیتی

کشور خواند.

در بیانیه نخست‌وزیری آمده است: عبادی از وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی و طرف‌های غیر مرتبط با وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها و دانشگاه‌ها خواست که هفته آینده را هفته همبستگی با نیروهای امنیتی بخوانند. اعلام این مناسبت نیز نوعی توجه ویژه داشتن به نیروهای قهرمان ماست که با تروریست‌ها و ظالمان در حال نبردند و این مسئله را به ویژه رسانه‌ها باید مورد توجه قرار دهند.

تضعیف روحیه تکفیری‌ها

انتشار اخبار پیشروی‌های نیروهای عراقی موجب شده تا تکفیری‌ها در جبهه‌های دیگر نبرد نیز با احتیاط رفتار کنند. به طوری که «سعید درویش» سرهنگ بازنشسته‌ نیروی پیشمرگه منطقه کردستان که‌ پس از شروع جنگ با داعش، دوباره‌ به‌صورت داوطلبانه‌ به‌ صفوف پیشمرگه‌ها در جبهه‌های نبرد علیه‌ داعش پیوسته‌ و علیه‌ این نیرو می‌جنگد، در گفت‌وگو با خبرنگار «کردپرس» گفت: عناصر داعش در حال حاضر تاکتیک خود در جنگ و نحوه‌ حملات را تغییر داده‌اند و در حمله‌ شب گذشته‌ خود به‌ مواضع پیشمرگ در روستای «چمروتی» در منطقه‌ «کسکی»، برخلاف گذشته‌ از حمله‌ مستقیم خودداری کرده‌ و فقط از دور اقدام به‌ شلیک به‌سوی مواضع پیشمرگه می‌کردند.

وی افزود: نیروهای پیشمرگه به‌سرعت پاسخ این حملات را داده‌ و بدون هیچ‌گونه‌ تلفاتی از نیروی پیشمرگه، عناصر داعش ناچار به‌ عقب‌نشینی شدند.

وی این‌گونه‌ اقدامات را نشانه‌ تضعیف نیروی داعش دانسته‌ و گفت: در حال حاضر نیروی داعش بسیار ضعیف بوده‌ و با تیراندازی از راه دور مرتب اقدام به‌ فرار و عقب‌نشینی می‌کنند.

کشته شدن 200 داعشی و آزادی 97 روستا و منطقه

مرکز خبری عراقی «IMN» به نقل از مرکز پلیس استان «صلاح‌الدین» نوشت که در عملیات آزادسازی این استان که امروز وارد پنجمین روز خود می‌شود، 200 تکفیری داعش کشته شده‌اند که تنها 50 نفر آنها در عملیات «بیجی» به هلاکت رسیده‌اند. 30 تکفیری نیز طی یک عملیات هوایی در مرکز تکریت کشته شدند.

بر اساس این گزارش تاکنون 97 روستا و منطقه در شرق تکریت پاکسازی شده است و نیروهای عراقی برای حمله به مرکز شهر تکریت و آزادسازی آن آماده‌اند. به ویژه که اغلب سرکرده‌های داعش به موصل در استان نینوا و الحویجه در استان کرکوک گریخته‌اند.

استقبال جماعت علمای عراق از عملیات آزادسازی صلاح‌الدین

جماعت سنی علمای عراق به ریاست شیخ «خالد الملا» از عملیات آزادسازی صلاح‌الدین از دست داعش استقبال کرد و از رسانه‌های عراقی خواست تا با این اقدام ملی و دفاع از کشور همسو و همگام شوند.

الملا با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در «الفرات نیوز» منتشر شد، اعلام کرد که تمام رسانه‌های عراقی باید با این اقدامی ملی همراه شوند و از این مردانگی دفاع کنند. جماعت علمای عراق نیز از این گام مهم که به دستور «حیدر العبادی» نخست‌وزیر برداشته شد، استقبال می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که آزادی قریب‌الوقوع صلاح‌الدین، سیلی محکمی به صورت نیروهای شر و تروریسم به شمار خواهد آمد.

ورود رئیس کمیسیون پارلمانی امنیت و دفاع عراق به صلاح‌الدین

«حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون پارلمانی امنیت و دفاع عراق صبح امروز وارد استان صلاح‌الدین شد تا از نزدیک، سیر عملیات نظامی جاری در این استان را مشاهده کند.

این در حالی است که شخص «محمد الغبان» وزیر کشور عراق نیز در حال فرماندهی برخی از عملیات‌ها در استان صلاح‌الدین است.

سیطره نیروهای عراقی بر میدان نفتی «عجیل»

نیروهای امنیتی عراق با کمک نیروهای داوطلب مبارزه با داعش، امروز (پنجشنبه) موفق شدند، کنترل کامل میدان نفتی «عجیل» را به دست گیرند و به یک محله نظامی در منطقه «الدور» حمله کنند.

همچنین در ورودی شهر الدور، 5 کامیون حامل مواد سوختی که بمب‌گذاری شده بود، شناسایی و منهدم شد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...