نسخه چاپی

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا: پیروزی نتانیاهو تاثیری بر مذاكرات هسته ای ندارد/ اصرار ظریف بر تصویب قطعنامه ذیل فصل هفتم /پیشنهاد شهر لوزان برای ادامه مذاكرات

عکس خبري -سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: پيروزي نتانياهو تاثيري بر مذاکرات هسته اي ندارد/ اصرار ظريف بر تصويب قطعنامه ذيل فصل هفتم /پيشنهاد شهر لوزان براي ادامه مذاکرات

ماری هارف گفت: پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل هیچ تاثیری بر مذاكرات هسته ای میان ایران و آمریكا ندارد.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که در شهر لوزان سوئیس به سر می برد، گفت: پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل هیچ تاثیری بر مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا ندارد.

وی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران غربی در عین حال افزود: ما با ضرب الاجل 24 مارس کنگره کاری نداریم و ضرب الاجل ما تا پایان ماه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه جان کری 22 تا 24 مارس در واشنگتن برای دیدار با مقامات افغان خواهد بود، اظهار داشت: پس از آن آقای کری می تواند به لوزان برگردد برای مذاکرات؛ هوای لوزان هم خوب است و چرا اینجا نیاییم.

ماری هارف درباره مبارزه با داعش نیز گفت: ما با ایران در این زمینه هماهنگی نداریم.

جن ساکی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه گفت که پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی خللی در تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با ایران ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکی افزود: «ما از مدت‌ها قبل با دیدگاه‌های نخست وزیر اسرائیل درباره ایران آشنایی داریم و فکر می‌کنیم این پیروزی تاثیری بر مذاکرات با ایران نداشته و نخواهد داشت».

حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو توانست در انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی با کسب ۳۰ کرسی- حدود ۲۴ درصد آراء- پیروز انتخابات شود.

نتانیاهو با هرگونه مسامحه با تهران مخالف است. وی در طول کارزار انتخاباتی خود به واشنگتن سفر کرد و در جمع نمایندگان کنگره آمریکا هرگونه توافق با ایران را به عنوان یک «توافق بد» محکوم کرد.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که این مذاکرات «بسیار سخت اما سازنده» هستند.

جن ساکی افزود: مذاکرات در مورد ابعاد فنی، «پیچیده، تخصصی و به لحاظ شناخت مسائل فنی سازنده هستند و باعث شفافیت و افزایش تمرکز بر آنها می‌شود».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت وزیران خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک احتمالا به مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در لوزان ملحق نخواهند شد.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز سه شنبه اعلام کرد ایران و آمریکا در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی هسته‌ای با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و تلاش خواهند کرد تا مابقی مسائل را که یک موضوع اختلافی بسیار مهم است، نیز به زودی حل و فصل کنند.

به نوشته المانیتور تهران در این زمینه پیشنهادی را به آمریکا ارائه کرده است که واشینگتن در حال بررسی آن است.این موضوع اختلافی درباره بحث تحقیق و توسعه و تاسیسات هسته ای فردو است.
یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به یکی از خبرنگاران غربی نیز گفته است که "ظریف درباره قطعنامه فصل هفتم منشور سازمان ملل کوتاه نمی‌آید و مذاکرات برای همین کند شده است."

به گفته این منبع "حتی مسایل باقی‌مانده فنی هم قابل حل است ولی بدون قطعنامه فصل هفتم توافقی درکار نخواهد بود."
ظریف پیش از این تاکید کرده بود که توافق با1+5 باید با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل نهایی شود.

اصرار ظریف بر این امر در پاسخ به کارشکنی ها و سنگ اندازی های جمهوریخواهان در آمریکاست که در هفته های اخیر به دولت دمکرات آمریکا و نیز ایران هشدار داده‌اند که توافق دولت باراک اوباما ممکن است در دولت بعدی نقض شود.

از این رو با حل این مساله از طریق شورای امنیت توافق نهایی برای همه کشورها الزام‌آور خواهد بود و تغییرات سیاسی درون کشورها اثری بر آن نخواهد گذاشت.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...