نسخه چاپی

طرح سازمان ملل برای حل بحران لیبی

هیات سازمان ملل در لیبی پیشنهادهای خود را برای حل و فصل بحران در این كشور ارائه داد كه این پیشنهادها شامل تشكیل دولت وحدت ملی، شورای ریاست‌جمهوری، پارلمان جدید، كابینه، هیات تدوین قانون اساسی جدید و شورای امنیت ملی و شورای شهرها می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: هیات سازمان ملل در لیبی پیشنهادهای خود را برای حل و فصل بحران در این کشور ارائه داد که این پیشنهادها شامل تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ریاست‌جمهوری، پارلمان جدید، کابینه، هیات تدوین قانون اساسی جدید و شورای امنیت ملی و شورای شهرها می‌شود.

به گزارش سایت الوطن العربی، هیات سازمان ملل در لیبی اعلام کرد، این پیشنهادهای خود را به طرف‌های لیبیایی شرکت‌کننده در مذاکرات که با نظارت سازمان ملل در شهر الصخیرات در مغرب برگزار می‌شود، ارائه داده است که این پیشنهادها راهی برای پایان بحران سیاسی و درگیری‌های نظامی است.

این هیات در بیانیه‌ای اعلام کرد، پس از مذاکراتی که چندین هفته با طرف‌های ذی‌ربط به طول انجامید و در سایه اوضاع نظامی نابسامان در این کشور، برناردینو لئون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به لیبی سفری به طبرق و طرابلس داشت که در جریان این سفرها، پیشنهادهایی را برای تسریع در روند مذاکرات ارائه داد.

این هیات اعلام کرد که راه‌حلی متشکل از شش بند ارائه داده است که در راس آن تشکیل دولت وحدت ملی و شورای ریاست‌جمهوری از شخصیت‌های مستقل غیرحزبی که وابسته به هیچ گروهی نباشند، از سوی تمامی طرف‌ها و تمامی لیبیایی‌ها مورد قبول واقع شوند، قرار دارد.

این هیات همچنین پیشنهاد داد تا پارلمان مجدداً تشکیل شود و نماینده تمامی لیبیایی‌ها در راستای اجرای کامل اصول قانونی باشد. هیات سازمان ملل در لیبی همچنین پیشنهادی برای تشکیل کابینه دولت و هیات تدوین قانون اساسی و تشکیل شورای امنیت ملی و شورای شهرها ارائه داد.

این هیات اعلام کرد که دوره فعالیت این هیات‌ها در مرحله جدید انتقالی تمدید می‌شود که این امر پس از توافق طرف‌های شرکت‌کننده بر سر مدت تمدید دوره آن صورت می‌گیرد و کار آن پس از موافقت با قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی با انتخابات جدید پایان می‌یابد. هیات سازمان ملل در لیبی تاکید کرد که پایان درگیری‌ها در این کشور به دست خود لیبیایی‌ها رقم می‌خورد.

سازمان ملل اسامی پیشنهادی برای دولت وحدت ملی را بررسی می‌کند

در همین حال یک منبع از هیات سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که برناردینو لئون امروز (چهارشنبه) مذاکرات خود را با طرف‌های لیبیایی در شهر الصخیرات در مغرب برای بررسی اسامی پیشنهادی تشکیل دولت وحدت ملی آغاز خواهد کرد.

این منبع گفت: دو هیات لیبیایی در جریان دیدارشان با لئون از پیشنهادهای سازمان ملل برای تسریع در روند مذاکرات جهت حل بحران لیبی استقبال کردند.

درگیری‌ها میان ارتش ملی لیبی با شبه‌نظامیان مسلح در زاویه

منابع اعلام کردند که درگیری‌ها میان ارتش ملی لیبی با شبه‌نظامیان مسلح در جنوب شهر زاویه واقع در غرب طرابلس پایتخت لیبی به وقوع پیوست. پیشتر جنگنده‌های ارتش ملی لیبی منطقه ترهونه در نزدیکی طرابلس را هدف قرار دادند که در این حمله انبار سلاح فجر لیبی هدف قرار گرفت.

حملات داعش در بنغازی

از سوی دیگر گروه تروریستی داعش در لیبی مسوولیت دو حمله انتحاری در شهر بنغازی در شرق این کشور را برعهده گرفت که به کشته شدن هفت نظامی انجامید. در حملات به دو ایست بازرسی در بنغازی هفت نظامی لیبیایی کشته شده و 12 تن دیگر زخمی شدند که این حملات چند ساعت پس از پیشنهاد سازمان ملل به طرف‌های درگیر در لیبی برای آغاز مرحله انتقالی که با انتخابات جدید پایان می‌یابد، صورت گرفت.

۱۳۹۴/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...