نسخه چاپی

چرا چرخ تولید كند است؟

40 سال پیش رئیس جمهور كره جنوبی در یك نطق تلویزیونی گفت: "از امروز همه چیز را صادر می كنیم." بعد یك قیچی برداشت و موهای بلند خانم خود را قیچی كرد و گفت از همین جا شروع می‌كنیم.

محمدكاظم انبارلويي - دشمنان اسلام در مقابله با ايران اسلامي در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي و نظامي هر ركوردي از شرارت بود را بر جاي گذاشتند اما به نتيجه‌اي نرسيدند. آنها در حوزه اقتصاد، توليد ملي را هدف قرار دادند. در روابط اقتصادي ايران با دولت‌هاي همسايه و ديگر كشورهاي جهان اخلال كردند. ظالمانه‌ترين تحريم‌ها را وضع كردند اما ايران اسلامي همچنان پابرجاست.
بيش از 30 سال است ايران تحت تحريم آمريكايي‌هاست. 10 سال است اين تحريم‌ها تشديد شده اما نتوانسته‌ آثار وجودي خود را در بازارهاي ايران نشان دهد. اقتصاد ايران همچنان نشاط خود را در داخل حفظ كرده است. هزاران كارآفرين و ميليونها انسان در زير سقف كارخانه‌ها و در مزارع دست اندركار توليد هستند. نزديك به 1000 ميليارد دلار توليد ناخالص ملي است و با اين اقتدار، آمريكا و هم پيمانان آن هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند.
ايرانيان يك درصد جمعيت دنيا را تشكيل مي‌دهند اما ده درصد منابع جهان در روي زمين و زيرزمين را در اختيار دارند. ايران به تنهايي مي‌تواند بيش از 300 ميليون جمعيت را به راحتي اداره كند.
اما برخي مشكلات گريبانگير كشور است كه عمدتاً به ناكارآمدي مديران اقتصادي كشور برمي‌گردد. فقر، فساد و بيكاري به تعبير رئيس جمهور 3 منكر اقتصاد كشور است. قوانين و مقررات زيادي براي برون‌رفت از اين مشكلات وجود دارد اما در عرصه عمل كارآمدي ندارند. بسياري از مشكلات اقتصادي به تحريم‌ها برنمي‌گردد، به مديريت‌هاي ناكارآمد برمي‌گردد. اين تكيه كلام مسئولان كشور است. بيكاري بويژه تحصيل‌كردگان كشور را تحقير مي‌كند. كارآفرينان مددي از دولت مشاهده نمي‌كنند. چندي پيش يك كارآفرين در لرستان به دليل عدم قبول تقاضاي وام خود در جلوي يكي از بانكها اقدام به خودسوزي كرد تا شايد مسئولين بيدار شوند و نگذارند چرخ توليد در كشور از كار بيفتد اما واكنشي از دولت، اتاق بازرگاني و شوراي گفتگو ديده نشد.
رئيس جمهور بارها نويد خروج از ركود را در سخنراني‌ها داده اما اقتصاد كشور همچنان در ركود است. رئيس مجلس هر جا مي‌رود از اقتصاد مقاومتي و ايجاد فضاي كسب و كار و رونق توليد سخن به ميان مي‌آورد. او مي گويد؛ "اكثر بندهاي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي قابل اجراست، نياز به وحدت اراده‌ها دارد." او مي‌گويد؛ "اگر مي خواهيم توليد رونق يابد بايد اقتصادمان مردمي شود. بالابردن توان توليد داخلي مهمترين مسئله ماست."
مي‌گويند 40 سال پيش كه رئيس جمهور كره جنوبي مي‌خواست برنامه‌هاي توسعه را كليد بزند در يك نطق تلويزيوني در حالي كه جمع زيادي پاي سخنراني وي بودند گفت: "از امروز همه چيز را صادر مي كنيم." بعد يك قيچي برداشت و موهاي بلند خانم خود را قيچي كرد و گفت از همين جا شروع مي‌كنيم. امروز اقتصاد كره جنوبي در يك تفاوت نجومي با كره شمالي و ديگر رقباي خود در شرق آسيا به سر مي‌برد.
برنامه توسعه اقتصادي تركيه از آنجا شروع شد كه تورگورت اوزال اعلام كرد: "واردات ممنوع، صادرات آزاد." كار را از همانجا شروع كرد. امروز بخش عظيمي از بازار ايران در تسخير كالاهاي ترك است.
چرا چرخ اقتصاد ما كند مي‌چرخد؟ علت چيست؟ به قول رئيس مجلس چرا وحدت اراده‌ها شكل نمي‌گيرد؟
بگذاريد به يك نمونه ملموس در همين قم كه جناب آقاي دكتر لاريجاني نماينده اين شهر مقدس است، اشاره كنم؛
در شهرك صنعتي شكوهيه در زميني به وسعت 16 هزار مترمربع مجتمع فورتكس رايانه با هدف بومي‌سازي توليدات HiTec و اشتغالزايي نيروهاي متخصص در سال 84 با 50 ميليون دلار سرمايه ايراني، كار خود را آغاز كرد. اين شركت با تكيه بر دانش فني و با بهره‌گيري از تجربيات متخصصان ايراني در سه شيفت كاري اقدام به توليد سي دي براي رفع نيازهاي داخل كرد.
اين شركت سومين شركت دانش بنياد در ايران بود و مسئولين آن در سال 85 به عنوان صنعتگر نمونه مورد تقدير قرار گرفتند و در سال 87 به عنوان واحد صنعتي نمونه شناخته شدند. همچنين در همين سالها به عنوان كارآفرينان نمونه شناخته شدند.
امروز اين مجتمع اقتصادي نمونه تعطيل شده، كارگران خود را اخراج كرده، ده‌ها ميليارد دلار ماشين‌آلات صنعتي معطل مانده، كركره يكي از بزرگترين آزمايشگاه‌هاي كشور در همين مجتمع پايين كشيده شده و 650 نفر از كارگران و كارمندان و متخصصان خود را 9 ماه است اخراج و روانه بازار بيكاري در كشور كرده است.
تعطيلي اين بنگاه اصلا ربطي به تحريم‌ها ندارد و هيچ عامل خارجي هم توليد آن را متوقف نكرده است. مشكلاتي دارد كه خارج از حوصله اين مقال است. اما رئيس مجلس كه نماينده مردم قم است نتوانسته با بهره‌گيري از وحدت اراده‌ها آن را رمزگشايي كند. دولت هم در بازگشايي آن نتوانسته است تدبيري بينديشد! ده‌ها و صدها بنگاه اقتصادي همانند شركت ياد شده امروز تعطيل است و 2 ميليون بيكار را روي دست نظام و كشور نهاده است.
آقاي دكتر لاريجاني دوشنبه گذشته در بازديد از سازمان صنعت و معدن و تجارت استان قم در جمع صنعت‌گران گفت: "سودهاي بانكي نبايد به گونه‌اي باشد كه كمر توليدكنندگان را بشكند." امروز بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي گرفتار همين سودهاي بانكي، مشكلات بيمه‌اي، عدم تعامل درست با دستگاه‌هاي اقتصادي دولت و گرفتاري‌هاي بوروكراتيك هستند. اين گرفتاريها كي رفع مي‌شود تا "توليد" در اين كشور كمر راست كند. اگر حل مشكلات بنگاه‌هاي توليدي فقط منوط به صحبت‌راني شود قطعا هيچ‌گاه چيزي حل نمي‌شود.
اين روزها كه از نزديك اين مجتمع عظيم اقتصادي عبور مي‌كني، مي‌بيني گرد مرگ را روي آن پاشيده و ميلياردها دلار سرمايه را راكد گذاشته‌اند. آيت الله جوادي آملي در ديدار با وزير كار مطالبي شنيدني را مطرح فرمودند. به قسمت‌هايي از اين بيانات در زير توجه كنيد:
"كشور بيكار حيثيتي ندارد، دائم محتاج بيگانه است. اگر در جامعه رفاه ديده نمي‌شود از بي‌عرضگي مسئولان است. همه چيز را ناشي از تحريم‌ها ندانيد."
تا چند روز ديگر به استقبال روز كارگر و تكريم كار و توليد مي‌رويم. دولت و مجلس بايد اراده كنند تحت هر شرايطي توليد را در كشور سرپا نگه دارند. هيچ عذري نبايد چرخ توليد را در كشور متوقف كند. هيچ بهانه‌اي براي بيكار كردن كارگران و اخراج آنها از محيط كار را نبايد پذيرفت. اراده قوا بايد متمركز روي رفع موانع توليد در كشور باشد.
مي‌توان هر كس را كه در اين ارتباط مسئوليت دارد و خطا كرده، مجازات كرد. اما "كار"، "كارآفرين" و "كارگر" نبايد مجازات شود. مجازات اين سه يعني تسليم دشمن شدن.

۱۳۹۴/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...