نسخه چاپی

اعتكاف، عبادتی برای عصر حاضر جوان‌هایی كه به كوری چشم دشمن مؤمن‌ند

عکس خبري -اعتکاف، عبادتي براي عصر حاضر جوان‌هايي که به کوري چشم دشمن مؤمن‌ند

یكی دیگر از آثار اعتكاف در انقلاب اسلامی این بوده و هست كه فهمیدیم جوانان كشورمان علی رغم تبلیغات فراوان دشمنان چقدر اهل دعا و عبادت و ذكرند.

به گزارش نما ،روزهای میانی ماه رجب چند سالی است که شاهد برگزاری باشکوه عبادتی عمیق و باشکوه است. عبادتی که برای انسان قرن حاضر که خودش را گم کرده بسیار مفید خواهد بود. نماز آثاری بر روح انسان دارد، روزه اثرات دیگری، حج فواید مخصوص خود و سایر عبادات هر یک آثار گوناگونی دارند.

صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام

ناتمامان جهان را کُند این پنج تمام

آری این پنج عمل فوق العاده موجب کمال انسان خواهند شد و همه این‌ها در اعتکاف یافت می‌شود. در حقیقت اعتکاف یک عبادت نیست بلکه معجون و مخلوطی است از عبادات مختلف.

۱- صمت و سکوت در اعتکاف هست. سکوتی که در جهان امروز گمشده بشر است. معتکف در سکوت خویش فرصت بازاریابی و تفکر در اعمال و رفتارش دارد. تفکر از اهداف مهم و اعتکاف به شمار می‌رود و بستر تفکر سکوت است. زندگی روزمره و اشتغال به آن،‌گاه فرد را دچار غفلت می‌کند و اعتکاف، فرصت خوبی برای تفکر است تا اینکه انسان از حالت غفلت خارج شود و هوشیارانه به زندگی خود ادامه دهد.

۲- جوع و گرسنگی هم هست. معتکف سه روز روزه دار است.

۳- سحر هم هست، سحری که در طول سال از دستش می‌دهیم در اعتکاف به نحو احسن یافت می‌شود. غالباً برنامه‌های عبادی مساجد برای معتکفین در ساعات سحر است و کمتر معتکفی است که سحر‌ها را در خواب غفلت بگذراند.

۴- عزلت هم هست. معتکف ساعات زیادی فرصت دارد تا فقط خودش باشد و خدایش بدون مزاحمت وسایل ارتباط جمعی، بدون مزاحمت بشر، بدون مزاحمت دنیا و ما فی‌ها.

۵- ذکر به دوام نیز به همین شکل. در اکثر ساعات روز معتکفین در حال ذکر و دعایند و از اوقات خویش در این سه روز بهره کافی می‌برند.

شرکت در اعتکاف، افزون بر آنکه ورود به عرصه جهاد با نفس است، روحیه معنوی و توجه به ارزش‌های الهی را در همگان تقویت می‌کند. حضور جمعی در اعتکاف، امر به معروف و نهی از منکر است؛ آن هم امر و نهی عملی، نه زبانی.

یکی دیگر از آثار اعتکاف در انقلاب اسلامی این بوده و هست که فهمیدیم جوانان کشورمان علی رغم تبلیغات فراوان دشمنان چقدر اهل دعا و عبادت و ذکرند. اصلاً عبادتی به این شکل را حتی پدران ما کمتر انجام می‌دادند ولی این جوانان پرشور و مؤمن در اوج هجمه‌های عجیب شرق و غرب در صحنه حاضرند.

رهبر معظم انقلاب در همین رابطه می‌فرمایند:

«معنویت هم بحمداللّه‌ در کشور ما رو به رشد است. جوانان ما اهل ذکرند، اهل دعایند، اهل قرآنند، اهل اعتکافند. آن تعدادی از جوان‌ها در این کشور که اهل توجه به معنویتند، به نسبت، در جای دیگری ما سراغ نداریم، نشنیده‌ایم؛ و آنطور که از قرائن داریم مشاهده می‌کنیم، وجود ندارد این تعداد جوان مؤمن، علاقه‌مند، با این همه عوامل تخریب و اغوائی که برای جوان‌ها در سرتاسر دنیا امروز با وسایل مدرن دارند فراهم می‌کنند. جوانهای ما مؤمنند، جوانهای ما صال‌حند؛ این به کوری چشم دشمن است.» (بیانات در تاریخ ۴/۴/۹۱)

آری، اعتکاف سنت حسنه‌ای است که فرد را از غفلت خارج می‌سازد و عزم او را در حیات اجتماعی جدی‌تر می‌نماید و شخص درصدد جبران گذشته برمی‌آید. اعتکاف، فرصت خوبی برای اعتراف است. چنان که نظامی گنجوی می‌گوید:

زین دامگه، اعتکاف بگشای

بر عجز خود اعتراف بنمای

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...