نسخه چاپی

اعزام ناوجنگی آمریكا به خلیج فارس

انفجار ماكت ناو هواپیمابر "یو اس اس جان نیمیتز " در تنگه هرمز به كمك شلیك ۴۰۰ موشك از پاترول كرفت‌ها (Patrol craft) و موشك‌های ضد كشتی (Anti-Ship Missile) سیگنال قدرتمندی برای آمریكاست كه اگر اقدامی كند باید نگران عواقب آن باشد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند روزی است که از واقعه توبیخ کشتی "مرسک" متعلق به "جزایر مارشال" می‌گذرد؛ با این حال همچنان اخبار پیرامون آن نظر رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده و جوسازی های ماشین تبلیغاتی امپریالیسم باعث شده است آمریکا در تصمیمی جدید ناوجنگی به خلیج فارس گسیل دارد.

کشتی "مرسک" متعلق به "جزایر مارشال" است که به دلیل بدهی مالی در خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز توقیف می‌شود که توقیف آن هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و نظامی ندارد و دلیل آن صرفا اقتصادی و مالی است.

*سازوکار توقیف کشتی "مرسک"

جریان از این قرار است که کشتی مذکور در حین توقیف از ناوهای جنگی فرامنطقه‌ای کمک خواسته و ناوشکن امریکایی این موضوع را متوجه شده، اما فقط به نظاره نشسته و این یعنی ایالات متحده در برخورد با موضوع پیش آمده دچار تشویش گردیده است.

*اعزام ناوجنگی به منطقه غرب آسیا

اما تصمیمات مسئولین ارشد امریکایی حاکی از آن است که این کشور قصد دارد تا ناوگانی از کشتی‌های جنگی را به منطقه اعزام کند که به نظر می‌رسد استقرار آنها کمی دورتر از خلیج فارس است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا درگیری نظامی بین نیروی دریایی جمهوری اسلامی (خصوصا سپاه پاسداران) و ایالات متحده در منطقه رخ می‌دهد؟

*کشتی "بریجتون" عبرت آمریکاست

برای پاسخ به این سوال باید به گذشته بازگشت داشته باشیم. واقعه کشتی "بریجتون" و مین‌گذاری و ایجاد حفره چند صد اینچی در این کشتی نشان می‌دهد که شاید ایالات متحده از این واقعه که حدود دو دهه قبل و در سال ۱۹۸۷ رخ داده عبرت گرفته باشد.


در آن زمان ایالات متحده برای اسکورت کشتی‌های تجاری مبادرت به ایجاد یک تیم نظامی برای حمایت از کشتی‌های کشورهای منطقه کرد که با پاسخ نیروی دریایی سپاه در اواخر جنگ تحمیلی مواجه شد که نقش آفرینی "شهید نادر مهدوی" در آن دوران بی‌بدیل بود.

*دریادار فدوی: کشتی "بریجتون" با وجود عملیات روانی گسترده هدف قرار گرفت

دریادار "علی فدوی " فرمانده نیروی دریایی سپاه در این باره اظهار داشت: آمریکایی‌ها برای ادامه سلطه در دنیا به دنبال حضور در خلیج فارس بودند و ما به دنبال جلوگیری از این حضور هستیم. قرار بر این شد که ناوهای آمریکایی از کشتی‌های نفتی حفاظت کنند و کشتی ۴۰۲ هزار تنی با ظرفیت سه میلیون بشکه نفت با یک پوشش خبری وسیع توسط سی‌ان‌ان پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به توصیه امام (ره) برهدف قرار دادن ناوها تصریح کرد: اگر این ناوها عبور می‌کرد یعنی شاخ ایران شکسته شده و مسئولین سیاسی پیش امام رفتند و ایشان فرمودند ناوها را بزنید.

دریادار فدوی با اشاره به اسکورت چهار ناو جنگی از دو کشتی نفتی اضافه کرد: که چهل روز عملیات روانی در رسانه‌ها انجام شد و همه کشتی "بریجتون" را می‌شناختند اما با این حال این کشتی مورد اصابت قرار گرفت. پس از آن ناو یک میلیارد دلاری ساموئل بی. رابرتز آمریکا با سرعت ۲۹ گره دریایی منهدم شد. این عملیات با سه فروند شناور و ۱۰ تا ۱۲ پرسنل انجام شد و ناو فوق‌الذکر منهدم شد و در طول تاریخ ایالات متحده چنین تحقیقی بی‌سابقه بود.

وی تاکید کرد: انگلیس هم در تنش‌ها و درگیری‌ها دخیل بود و دستور داده شد کشتی نفتکش انگلیسی را هدف قرار دهیم که با هدف قرار دادن این کشتی خانم تاچر گفت: این برای انگلیسی‌ها سخت و غیر قابل قبول است که به کشتی‌ها در خلیج فارس تجاوز شود.

دریادار فدوی خاطرنشان کرد: در روز ۲۳ مهر ماه ۶۶ کشتی سانگاری که مسئول اسکورت و حفاظت از نفت کش‌ها بود با موشک HY۲ مورد اصابت قرار گرفت و ریگان گفت: این کشتی وظیفه داشت ۱۱ کشتی دیگر را محافظت کند که ۲۰ ساعت بعد یکی از آن ۱۱ کشتی که تغییر پرچم داده بودند مورد اصابت قرار گرفت.

حال پس از آنکه تقریبا دو دهه از آن اتفاق می‌گذرد، بازهم آمریکا از آن اشتباه عبرت نگرفته و امروز برای اعزام ناوجنگی برای اسکورت کشتی‌های تجاری پیش بینی‌هایی را داشته است.

*سردار نقدی: اعزام ناوشکن به بهانه توقیف کشتی مرسک بی نتیجه و مردود است

سردار سرتیپ "محمد رضا نقدی" رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره تصمیم آمریکا به ارسال "ناوشکن" به منطقه به دلیل توقیف کشتی "مرسک" اظهار داشت: ناوهای جنگی ۳۶ سال است که در منطقه حضور دارند و هیچ نتیجه‌ای نداشته و اعزام ناوشکن به بهانه کشتی مرسک بی نتیجه و مردود است.

وی ادامه داد: ملت‌های منطقه، روز به روز آمریکا را با لگد از کشورشان بیرون می‌کنند و شکست امپریالیسم در کشورهای منطقه کاملا محرز است.

*قدرت نظامی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ قابل قیاس با سال ۱۹۸۷ نیست

در گام اول این نکته ضروری است که اولا قدرت نظامی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ قابل قیاس با سال ۱۹۸۷ نیست و پاسخ ایران به گفته فرماندهان با سرب داغ خواهد بود.

*واکنش‌های سه گانه سپاه پاسداران

ثانیا واکنش‌های سه گانه سپاه پاسداران (Triple Response of IRGC)؛ لازم است تا دوباره یادآوری شود که استفاده از موشک‌های بالستیک با دقت ۸.۵ متر و موشک‌های نقطه‌زن که بردی معادل ۲۰۰ مایل دارند و استفاده از پاترول کرفت‌ها (Patrolcraft) و مین‌های جنگی (Mine Warfare) شرایط سختی را در تنگه هرمز برای آمریکا فراهم می‌کند و حضور ناوهای جنگی ایران را نگران نخواهد کرد.

*سردار جوانی: اعزام ناو به منطقه در راستای عملیات روانی و حمایت از متحدان است

سردار سرتیپ "یدالله جوانی" مشاور عالی نمایندگی ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره "اعزام ناو هواپیما بر توسط آمریکا به منطقه غرب آسیا" اظهار داشت: این اقدامات در چارچوب عملیات روانی است و آمریکا تلاش می‌کند تا از متحدان خود دفاع کند.

وی ادامه داد: حرکت ناوهای هواپیمابر برای حمایت از همپیمانان بوده و این چهره آمریکایی‌ها را بیش از پیش آشکار می‌کند.

*انفجار ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی

ثالثا به نظر می‌رسد آمریکا از رزمایش پیامبر اعظم (ص) درس عبرت گرفته یا نگرفته که البته این موضوع با گذر زمان مشخص می‌شود. انفجار ماکت ناو هواپیمابر "uss جان نیمیتز " در منطقه به کمک شلیک ۴۰۰ موشک از پاترول کرفت‌ها و موشک‌های ضد کشتی سیگنال قدرتمندی برای آمریکاست که اگر اقدامی کنند باید نگران عواقب آن باشند.

ایالات متحده فقط در تجهیزات برتر بوده و نه در نیروی انسانی کارآمد؛ در سال گذشته میلادی که بحران "اوکراین" به صورت جدی کلید خورد ناوشکن "دونالد کوک" برای حمایت لجستیکی از "اوکراین" به منطقه (دریای سیاه) آمد و با غرش جنگنده سوخوی "فدراسیون روسیه"، ۲۷ خدمه آن پس افتادند. اگر همین سربازانی که ماموریت خود را در دریای سیاه ناتمام و شکست خورده به پایان رساندند به منطقه خلیج فارس اعزام شوند چه فاجعه ‌ای برای سردمداران کاخ سفید و ژنرال مارتین دمپسی رقم می‌خورد؟

*اندیشکده آمریکایی "مرکز امنیت دریانوردی بین‌المللی": توانایی ایران در جنگ نامتقارن چالش جدی برای نیروی دریایی ارتش آمریکا است

اندیشکده آمریکایی «مرکز امنیت دریانوردی بین‌المللی» در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های جدی پیش روی آمریکا در مقابله با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پرداخت و نوشت: اگرچه نیروی دریایی ایران از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار نیست، اما ایران توانایی بسیاری در زمینه جنگ‌های نامتقارن و استفاده از تاکتیک‌های نظامی غیرمتعارف دارد و همین امر نیز تهدیدی جدی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.

این اندیشکده می‌افزاید: در سال ۲۰۰۲ میلادی رزمایش مشترکی با عنوان «چالش هزاره ۲۰۰۲» توسط نیروهای ارتش آمریکا انجام شد. این رزمایش در آن زمان با هدف ارزیابی آمادگی آمریکا در صورت درگیری با یکی از دشمنان این کشور در منطقه خاورمیانه صورت گرفت. نتایج این رزمایش نظامی برای آمریکا بسیار فاجعه‌آمیز بود به طوری که ۱۶ ناو جنگی آمریکا در این رزمایش نابود و غرق شد و به واسطه نبرد دریایی نامتقارن و غیرمتعارف نیز هزاران تن از نیروهای نظامی ارتش آمریکا کشته و یا زخمی شدند. می‌توان گفت ۱۴ سال بعد باز هم جنگ‌های نامتقارن ایران می‌تواند همان تأثیرات مخرب را بر آمریکا و نیروهای متفقین در منطقه خاورمیانه داشته باشند. برای چندین دهه است که جنگ‌های نامتقارن همچنان به عنوان پاشنه آشیل و نقطه ضعف اصلی آمریکا باقی مانده است و ارتقاء و بهبود قابلیت‌های آمریکا در محیط‌های نامتقارن مستلزم انجام رزمایش‌های بیشتر و آموزش در این زمینه خواهد بود.

اینکه آمریکا از نظر تجهیزات نظامی انبوه قوی‌تر از ایران بوده شکی نیست. زیرا بودجه نظامی آمریکا تقریبا برابر با بودجه دو سال کل کشورماست. اما، آیا کارشناسان نظامی آمریکایی درباره توانمندی ایران در جنگ ناهمگون (Asymmetric Warfare) و روحیه و تدبیر سربازان خود اندیشیده‌اند؟

نیروی دریایی سپاه قطعا جهت مقابله با ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس برنامه دارد ضمن اینکه احتمال رویارویی نظامی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد چون اندیشکده های آمریکایی از تبعات یک جنگ تاسف بار به سردمداران کاخ سفید هشدارهای لازم را داده اند.

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...