نسخه چاپی

ایران چهارمین مصرف‌كننده بزرگ نان در جهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران پس از بنگلادش، مصر و تركیه به عنوان چهارمین مصرف‌كننده بزرگ نان در جهان شناخته می‌شود.

به گزارش نما، حجم بازار مصرف نان دنيا مطابق با آمار موسسه Insead سالانه حدود ۸۶ ميليارد دلار برآورد شده است. يك سوم اين بازار سهم آسيا و اقيانوسيه بوده كه بزرگترين بازار نان در دنيا را تشكيل مي‌دهند. پس از اين منطقه آمريكاي شمالي با ۲۵ درصد و اروپا نيز با همين ميزان سهم در رده‌هاي بعدي قرار دارند.


آمريكاي جنوبي، خاورميانه و آفريقا مجموعا با ۱۷ درصد سهم كوچكي از كل بازار مصرف نان را به خود اختصاص مي‌دهند.

در يك بررسي مشخص مي‌شود كه ايران پس از بنگلادش، مصر و تركيه به عنوان چهارمين مصرف‌كننده نان در جهان شناخته مي‌شود. سهم نان در سبد غذايي خانوارها نشان مي‌دهد در كشور بنگلادش اين سهم به حداكثر مي‌رسد به طوري‌كه هزينه مصرفي نان بيش از ۵۰ درصد از كل هزينه‌هاي مواد خوراكي خانوارهاي كشور بنگلادش را شامل مي‌شود.

پس از اين كشور، كشورهاي مصر، تركيه و ايران قرار دارند. كمترين هزينه مصرف نان نيز مربوط به كشورهاي توسعه يافته استراليا، ايالات متحده و فرانسه است.

هر ايراني ۱۴۰ كيلوگرم نان مي‌خورد. آمارها حكايت از آن دارد كه ايراني‌ها در سال حدود ۱۴۰ كيلو گرم نان مصرف مي‌كند. اين ميزان مصرف حتي از كشورهاي همسايه‌مان نيز بيشتر است و با وجود داشتن فرهنگ مشترك با بسياري از كشورهاي اطراف، استفاده از نان در وعده‌هاي غذايي ايرانيان بسيار بيشتر است. به طور نمونه ميزان مصرف نان در كشور تركيه با ۱۰۰ كيلو در سال در مقامي بعد از ايران قرار دارد.

جداول گوياي آن است كه مصرف نان در ژاپن تنها ۱۰ كيلوگرم در سال بوده و اين ميزان در آمريكا ۲۹ تا ۳۹، انگلستان ۳۹ تا ۵۳، هند ۹۷، استراليه ۵۳ و خاورميانه ۱۱۸ كيلوگرم برآورد شده است.

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...