نسخه چاپی

جیمی كارتر: اوضاع غزه غیرقابل تحمل است

رئیس‌جمهوری پیشین آمریكا هشت ماه پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام كرد: اوضاع این منطقه محاصره شده غیرقابل تحمل است.

به گزارش نما، "جیمی کارتر"، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و هیات همراهش که قرار بود از نوار غزه بازدید کنند، اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های امنیتی این سفر را انجام نمی‌دهند.

وی به خبرنگاران در بیت المقدس گفت، همچنان تلاش می‌کند برای تشکیل یک کشور فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری فعالیت کند.

این رئیس جمهوری پیشین آمریکا ادامه داد: آنچه که ما دیده ایم و می‌شنویم تنها تثبیت اراده مان برای همکاری برای دستیابی به صلح در منطقه است. اوضاع در نوار غزه غیرقابل تحمل است. هشت ماه پس از آن جنگ خانمان‌سوز نه تنها خانه‌های تخریب شده مردم بازسازی نشده بلکه ساکنان این باریکه محاصره شده نمی‌توانند به زندگی عادی خود باز گردند.

در جریان حمله ۵۰ روزه سال گذشته رژیم صهیونیستی به غزه بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی بی ‌گناه جان خود را از دست دادند.

کارتر ۹۰ ساله روز شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدارکرده و به مزار یاسر عرفات، رهبر سابق این تشکیلان ادای احترام کرد.

گرو هارلم براندتلند، نخست وزیر پیشین نروژ نیز در جریان این سفر کارتر را همراهی کرد.

جیمی کارتر از سوی رهبران رژیم صهیونیستی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته چرا که مواضع خصمانه در قبال تل آویو دارد و اگر چه نخستین معاهده صلح میان عرب و اسرائیل را در جریان ریاست جمهوری خود میانجی‌گری کرد اما به خاطر انتشار کتابش با نام "فلسطین: صلح نه آپارتاید" در سال ۲۰۰۶ به شدت مورد انتقاد دولت تل آویو قرار گرفته است.

وی همچنین با گروهی از اسرائیلی‌هایی که در شهرهای مرزی غزه ساکن هستند دیدار کرده و با آنها صحبت کرد اما اعلام کرد که هیچ تمایلی برای دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ندارد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: در حال حاضر تصمیم ما برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل کاری بیهوده است و تا زمانی که او در راس کار قرار دارد هیچ راه حل دو کشوری و هیچ کشور فلسطینی تشکیل نخواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: جیمی کارتر به فلسطینی‌ها تاکید کرد تا برای پایان دادن به اختلافات و همچنین تنش‌ها در کرانه باختری و نوار غزه انتخابات برگزار کنند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمود عباس در رام الله گفت: ما امیدواریم که این انتخابات در سراسر فلسطین، قدس شرقی و غزه برگزار شود. تاکنون هیچ انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی و قریب به یک دهه گذشته برگزار نشده است.

ریاست عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۰۹ منقضی شد اما وی همچنان و بدون برگزاری هیچ انتخاباتی در راس کار قرار دارد و پارلمان فلسطین نیز از ۲۰۰۷ نشستی برگزار نکرده است.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا افزود: تحقق کامل توافقات به دست آمده میان فتح و حماس بسیار مهم است.

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...