نسخه چاپی

پیوند صورت در ایران امكانپذیر است

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران گفت: هر چند پیوند صورت در كشور به لحاظ تكنیكی امكانپذیر است، اما به دلیل مشكلات كار تیمی، هنوز موفق به انجام آن نشده‌ایم.

به گزارش نما به نقل از فارس، محسن نراقی، در حاشیه برپایی پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت با اعلام این مطلب افزود: پیوند صورت برای کسانی که بخش عمده‌ای از صورت خود را از دست داده‌اند، امکانپذیر است و می‌توان با بازسازی بافت‌های از دست رفته صورت، آسیب دیدگان را به یک زندگی عادی بازگرداند.

وی ادامه داد: پروسه پیوند صورت شامل برداشت کامل بافت پوستی، عضلات، اعصاب، استخوان ها و عروق خونی از صورت فرد اهدا کننده‌ای که به لحاظ بالینی دچار مرگ مغزی شده، است.

به گفته رئیس پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، بسته به اندازه و وسعت آسیب یا ناهنجاری ایجاد شده در صورت فرد گیرنده پیوند، تیم جراحان با پیوند بافت ها شروع به بازسازی تخریب ها و نقایص صورت می‌کنند. به این ترتیب که هر بافت را باید به نقطه مشابه درگیرنده پیوند زد تا عملکرد به آن بافت بازگشته، صورت جدید، حیات خود را بازیابد.

وی با اشاره به اینکه این عمل جزو مشکل ترین اعمال جراحی ترمیمی در دنیاست که مدت عمل جراحی گاهی تا ۲۰ ساعت به طول می‌انجامد، ادامه داد: انجام پیوند صورت نیازمند همکاری جراحان پلاستیک صورت؛ سر و گردن، فک و صورت؛ عروق؛ مغز و اعصاب و نیز متخصصان بیهوشی؛ شیمی درمانی؛ داخلی، فیزیوتراپی و روان شناس و چند تخصص دیگر است که با توجه به نبود انگیزه های فعالیت های بزرگ گروهی، هماهنگی تیم پزشکی برای این نوع عمل جراحی کاری دشوار است.

رئیس پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت اظهار داشت: برخلاف تصور، حوزه جراحی پلاستیک تنها زیبایی نیست و این گونه اعمال جراحی نقش مهمی در ترمیم و بازسازی اعضای از دست رفته بدن به ویژه صورت در مواقع آسیب هایی همچون سوختگی ها، ضربات(تروما) ناشی از تصادفات به ویژه تصادفات با وسایل نقلیه که آمار آن نیز در کشور ما زیاد است، دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، بخش عمده‌ای از سخنرانی های این کنگره به درمان و ترمیم ناهنجاری های صورت که ابعاد آن بسیار وسیع تر از زیبایی است، اختصاص یافته است.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در مورد انواع خاصی از جراحی گوش و مدل های غیرعادی آن یادآور شد: اصولا این نوع جراحی در زمره جراحی های زیبایی قرار نمی گیرد و در هیچ مرجع جراحی پلاستیک و زیبایی چنین نوع عملی به عنوان یک جراحی پلاستیک و زیبایی تعریف نشده، چون طبیعی‌ترین شکل اجزای صورت بهترین حالت آن است، بنابراین نباید آنها را از شکل طبیعی خارج کرد.

نراقی افزود: وظیفه ما جراحان فوق تخصص پلاستیک این است که ناهنجاری‌ها و موارد غیر طبیعی را به حالت طبیعی تبدیل کنیم نه اینکه شکل طبیعی را به شکل غیر طبیعی تغییر دهیم، چرا که زمانی که جزیی از چهره را از شکل طبیعی خارج می‌کنیم نه تنها زیبایی را به فرد اضافه نکرده‌ایم که زیبایی وی را نیز از بین برده‌ایم از طرف دیگر در تعریف زیبایی گفته می‌شود، باید بین اجزای صورت تناسب وجود داشته باشد تا چهره زیبا دیده شود.

پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت" که با حضور متخصصانی از ۲۷ کشور جهان در مرکز همایش های رازی تهران از روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شده بود، روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت به کار خود پایان می دهد

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...