نسخه چاپی

علت آفتابی شدن «مرد در سایه» اصلاحات چیست؟

عکس خبري -علت آفتابي شدن «مرد در سايه» اصلاحات چيست؟

پدر معنوی جریان اصلاحات در زمان باقی مانده تا انتخابات چگونه مهره های شطرنج هم قطارانش را می چیند تا مات نشوند!؟

به گزارش نما ؛ سید محمد موسوی خوئینی ها از چهره های شناخته شده جریان چپ است که فعالیت مبارزاتی را قبل از انقلاب آغاز کرد و از شاگردان مرحوم حسین علی منتظری و آیت الله جعفر سبحانی بود.

نام موسوی خوئینی‎ها از جریان تسخیر لانه جاسوسی بر زبان ها افتاد. او به واسطه دوستی اش با مرحوم سید احمد خمینی وارد ماجرای لانه جاسوسی شد و در دوران نگه‎داشتن دیپلمات‎های آمریكایی توسط دانشجویان، به عنوان كانون قدرتی در برابر دولت وقت و دولت بنی‎صدر ایستادگی كرد.

خوئینی‌ها رهبری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را در جریان تسخیر سفارت برعهده داشت. او پیش از اقدام دانشجویان به آنها اطمینان داد که امام(ره) با این اقدام مخالف نیست؛ اما پس از تسخیر سفارت آمریکا در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که چرا پیش از تسخیر سفارت آمریکا، امام را در جریان موضوع قرار نداده است، می گوید: «ما احتمال می دادیم که رهبری با این کار مخالفت بکنند.»

از پست های مهم موسوی خوئینی ها پس از انقلاب اسلامی می توان به نایب رئیسی دوره اول مجلس، عضویت در شورای سرپرستی صدا و سیما (۱۳۵۹)، دادستانی کل کشور، ریاست سازمان حج ایران، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.

اما بی شک مهمترین مقطع فعالیت سیاسی خوئینی ها، در روزنامه «سلام» بود که انتقادات شدید همفکران او را نسبت به سیاست‌های دولت هاشمی منعکس می‌کرد و بعدها با نقش آفرینی گسترده توانست سید محمد خاتمی را بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند.

روزنامه سلام در سال ۱۳۷۸ به جرم انتشار اسناد محرمانه کشور توقیف و خوئینی‌ها در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شد. توقیف این روزنامه اعتراض برخی از افرادی که خود را دانشجو معرفی می کردند، در پی داشت و این اعتراض آغازگر پروژه حمله به کوی دانشگاه تهران و حوادث روزهای پس از آن شد.

تقریبا پس از غائله 18 تیر بود که موسوی خوئینی ها به لاک انزوا فرو رفت و صحنه گردان جریان اصلاحات از پس پرده شد.

خوئینی ها که حالا همه او را به نام مرد خاکستری اصلاحات می شناسند، در سال ۱۳۸۴ و پس از استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز، به عنوان دبیر مجمع انتخاب شد. این مجمع در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم رسماً از میر حسین موسوی حمایت کرد.

حوادث سال ۸۸ هنوز اتفاق نیفتاده بود که محمد خوئینی ها، در بیانیه ای رسمی طرح تظاهرات های خیابانی را کلید زد. وی در این بیانیه ضمن ایجاد شبهه تقلب در انتخابات، از همگان خواسته بود تا برای صیانت از آرای مردم از تمام توان خود استفاده کنند. پس از اعلام نتایج انتخابات هم موضع تندی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و رسماً خواستار «ابطال انتخابات» و «برگزاری رفراندوم» در مورد مشروعیت دولت شد.

با وجود تأکید مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی 29 خرداد، مبنی بر پایان دادن به لشکرکشی خیابانی و حرکت در چارچوب قانون، مجمع روحانیون مبارز با هدایت شخص موسوی خوئینی ها، با صدور بیانیه ای، مردم را به برگزاری راهپیمایی در روز 30 خرداد تحریک و تشویق کرد. بیانیه ای که لحظاتی پیش از آغاز این تجمع بدون مجوز، با صدور یک بیانیه جدید لغو شد. «راهپیمایی امروز مجمع روحانیون لغو شد»، این عنوان خبری بود كه با امضای موسوی خوئینی‌ها، در آستانه شكل‌گیری آشوب دیگری در تهران، راهی خروجی سایت‌های خبری شد؛ اما دیگر دیر بود و ساعاتی بعد، اخبار آشوب و اغتشاش خیابان آزادی منتشر شد؛ طبق گزارش های منابع رسمی؛ علاوه بر خسارت‌های میلیاردی به اماكن خصوصی، عمومی و به آتش كشیده شدن مسجد لولاگر در نزدیكی خیابان آزادی، 10 شهروند بی‌گناه كشته و 100 نفر نیز زخمی شدند.

مرد خاکستری در انتخابات 92 ریاست جمهوری نیز در واکنش به کاندیداتوری عارف، اعلام کرد که فقط محمد خاتمی صلاحیت نامزدشدن از جناح اصلاحات را دارد؛ البته با تدابیری که قطعا خوئینی ها در آن دخیل بوده عارف کنار گذاشته شد و چهره ای که شعار اعتدال را به همراه داشت مورد اقبال جناح چپ قرار گرفت و رئیس جمهور یازدهم شد.

اما خبری که هفته گذشته مجددا نام این «پرده نشین» اصلاحات را بر سر زبان ها آورد، نامه موسوی خوئینی ها به حسن روحانی درباره تخلفات از قانون اساسی بود.

دبیر مجمع روحانیون مبارز در نامه ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران از وی درخواست کرد که با استفاده از اختیارات قانونی خود مانع اقدامات مغایر با موازین قانونی و حقوقی شود.

موسوی خوئینی در بخشی از نامه آورده است: در اصل 20 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده که «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»

نویسندگان این نامه با اشاره به «منع اصحاب رسانه از درج تصویر و ذکر نام رئیس‌جمهور اسبق و تایید این اقدام از سوی معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه» بر ضرورت ارائه مستند قانونی این منع تاکید کرده‌ و خاطرنشان کرده‌اند: در ماده 12 قانون مزبور قید شده: «حکم به مجازات یا اقدام تامینی و تربیتی و اجرای آن ها باید از طریق دادگاه صالح به موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در آن باشد».

به نظر می رسد تئوریسین خاکستری اصلاحات با انتشار این نامه چند هدف را دنبال می کرد:

7 اسفند 94 مهم ترین رویداد سیاسی کشور یعنی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود؛ ساده انگارانه است که تصور کنیم خوئینی ها برنامه ای برای این دو انتخابات نداشته باشد؛ زیرا مرور مقاطع حضور و انتشار خبری از وی در رسانه ها تقرییا در زمان هایی نزدیک به انتخابات های مهم بوده است؛ از طرف دیگر او با رسانه ای کردن این نامه، به دنبال آن است که فضای جامعه و رسانه ها را نسبت به خود و هم طیفانش برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان بسنجد. از طرف دیگر حمایت از خاتمی برای موسوی خوئینی ها که چندسالی است از دور صحنه گردانی می کند و شاید جوانان کمتر با او آشنا باشند، طرفدارانی را همراه خواهد کرد و پدر خواندگی این جریان را برای خود حفظ نماید.

از دیگر منظر می توان انتشار این نامه را نوعی فشار به حسن روحانی تلقی کرد؛ زیرا اصلاح طلبان برای حمایت خود از رئیس جمهور شروطی داشتند و حال توقع برآوردن آن را دارند.

این نامه همچنان می تواند رئیس جمهور را در برابر قوه قضائیه قرار دهد؛ زیرا طبق اصل قانون اساسی در ایران تفکیک قوا وجود دارد و وظایف قوا از یکدیگر جدا است.

نکته جالب این نامه تقاضای موسوی خوئینی ها از ریاست محترم جمهور برای اجرای قانون اساسی است؛ کسانی که خودشان در فتنه 88 قانون اساسی را لگدمال کردند و فقط به دنبال منافع حزبی و جناحی بودند؛ چرا در این زمان به فکر اجرای قانون اساسی افتاده اند؟

آیا اجرای قانون اساسی مقطع زمانی دارد؟ آیا فقط زمانی باید به قانون عمل کرد که منافع جناحی به خطر افتاده باشد؟

باید منتظر ماند و دید که پدر معنوی جریان اصلاحات در زمان باقی مانده تا انتخابات چگونه مهره های شطرنج هم قطارانش را می چیند تا مات نشوند!؟

منبع: فرجام نیوز

۱۳۹۴/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...