نسخه چاپی

چرا مردان كاخ سفید قابل اعتماد نیستند؟

حسن لاسجردی


در طول مذاکرات اخیر ایران و 5+1 مکررا در بیان رهبر معظم انقلاب شنیدم که ایشان به اصل مذاکره دعوت و تمایل داشته ولی همیشه به مردان حوزه دیپلماسی هشدار داده اندکه از مکر و فریب دشمن بر حذر باشند.
به بیان دیگر رهبر انقلاب با اتخاذ مشی تأکید بر اصل مذاکره و مراقبت از حواشی گفتگوی های سیاسی در تلاش برای تبیین یک امر مهم است که به نظر می رسد در عرصه سیاسی باید مورد ملاحظه جدی قرار گیرد.
در یک بررسی ساده ، عمق نگاه حضرت آیت الله خامنه ای قابل درک است چرا که ایشان هم به لحاظ حضور مستقیم و مؤثر در جبهه های انقلاب و هم تجربه سیاسی شکل گیری حاکمیتی در فضایی بیرون از نظام دو قطبی می تواند شاهدی بر اقدامات و اهداف و اغراض قدرتهای استکباری باشد.
در عین حال می توان چنین استنباط کرد که معظم له به جهت مسئولیت های سنگین و مهم در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی دارای تجربیات گران سنگ از نوع رفتار کشورهای مختلف بویژه قدرتهای غربی نسبت به انقلاب اسلامی است که اینک به عنوان حاصل آن تجربیات خود را بروز می دهد و در اختیار کارگزاران و نسل های آینده انقلاب قرار داده است.
از سوی دیگر با توجه به در جریان بودن ایشان از واکنش ها، اهداف و اغراض قدرتهای بزرگ در جریان تحولات انقلاب اسلامی بویژه خوی استکباری شان به نظر می رسد آنها این موضوع را یک قاعده برای رفتار خود توجیه می کنند و لذا بر اساس همین مبنا بر میز مذاکرات حضور یافته و امتیاز خواهی می نمایند. و این نیز تجربه ای نوین در عرصه نظام بین الملل برای نسل های آتی است که در برابر زیاده خواهی مستکبرین باید با کلام نافذ و اراده قوی حضور داشت.
علاوه بر این ها استقامت وصف ناپذیر رهبر معظم انقلاب در مقابل زورگویی و ادبیات گستاخانه برخی مقامات امریکائی را می توان بدلیل موارد بسیارمتعدد عهد شکنی دانست که البته این موضوع می تواند پشتوانه مناسبی برای ادامه مذاکرات کشورمان در محکم بستن توافق احتمالی باشد چرا که به طور حتم در صورتی که حمایتهای بیشتری از مذاکره کنندگان صورت گیرد آنها به همان اندازه و حتی بیشتر می توانند تأثیر گذاری در نتایج داشته باشند.
نکته نهائی اینکه عهد شکنی امریکا در برخی تحولات انقلاب اسلامی همانند موضوع گروگانها، تحولات افغانستان و مذاکرات مربوط به موضوع طالبان و همچنین همکاریهای ما در موضوع عراق می توانند تابلویی گویا از صداقت و راست گویی مردان کاخ سفید در معرض افکار جهانی باشد.
منبع:هفته نامه راه کمال

۱۳۹۴/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...