نسخه چاپی

۲ پیشنهادی كه ظریف به آموس داد

معاون وزیر خارجه ایران از ۲ پیشنهاد ظریف به معاون دبیركل سازمان ملل در خصوص یمن خبر داد و گفت: اولین هواپیمای حامل كمك‌های ایران فردا (پنجشنبه) در جیبوتی به زمین خواهد نشست.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه پس از دیدار والری آموس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری در جمع خبرنگاران در خصوص رایزنی‌های ظریف و آموس گفت: در جریان گفت‌وگوهای خانم آموس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری این سازمان درباره آخرین وضعیت یمن گفت‌وگو شد و راه‌های مختلف ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌ها به داخل یمن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشنهادات متنوعی که طرف ایرانی برای ارسال کمک‌ به داخل یمن به خانم آموس ارائه داد، اظهار داشت: متاسفانه طرف سعودی نسبت به برقراری آتش بس پایبند نبوده و به دلیل نقض مکرر آتش بس، ارسال کمک‌های سازمان ملل از جمله ایران فراهم نشد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به ارسال 3 فروند کمک‌های غذایی از طریق جیبوتی و 2 فروند کمک‌های دارویی از طریق عمان به یمن که اجازه ارسال آنها داده نشد، گفت: تلاش می‌کنیم تا راهکارهای مشترکی را برای ارسال کمک‌ها پیدا کنیم.

امیرعبداللهیان به موقعیت جغرافیایی ایران و همچنین توجه مردم کشورمان به کمک به مردم یمن اشاره کرد و گفت: در این راستا آمادگی ارسال هر کمکی را داریم و حتی پیشنهاد دادیم که جزیره کیش به عنوان دپوی کمک‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه به پیشنهاد دیگر ایران مبنی بر ایجاد مناطق سبز برای کمک رسانی به مردم یمن اشاره کرد و افزود: در این راستا پیشنهاد شد که چندین بندر و فرودگاه که عملیات و تجاوز نظامی به آنها صورت نگیرد، برای این کار در نظر گرفته شود.

وی بررسی آخرین تحولات عراق و سوریه را نیز از موضوعات مورد گفت‌وگوی ظریف و آموس خواند و خاطرنشان کرد: وضعیت سیاسی و نحوه تقویت عملیات امدادرسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی و اینکه سازمان ملل چگونه می‌تواند نقش خود را در این خصوص ایفا کند، از دیگر محورهای گفت‌‌وگوها بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه کمک‌هایی که کشتی نجات منتقل می‌کند با هماهنگی کامل سازمان ملل بوده است، اظهار داشت: براساس ترتیبات اتخاذ شده این کشتی در بندر جیبوتی پهلو گرفته و مورد تفتیش قرار می‌گیرد و امیدواریم با آتش بس پایدار و یا اجرایی شدن پیشنهادات آقای ظریف، امکان اینکه این کمک‌ها به بندری در یمن منتقل شود، فراهم گردد.

معاون ظریف با اشاره به موضع ایران در قبال تحولات یمن عنوان کرد: از ابتدای تحولات، جمهوری اسلامی در کمک به مردم یمن در توقف تجاوزات عربستان و تقویت روند سیاسی نقش مهمی را ایفا کرده که تا زمانی که در چارچوب طرح جمهوری اسلامی شاهد برقراری صلح و ثبات در یمن باشیم، ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده از سوی دبیرکل سازمان ملل قرار شد گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در کشوری بی طرف که احتمالا در شهر ژنو سوئیس خواهد بود، برگزار شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل امور سوریه گفت: ایشان امشب وارد تهران می‌شود و قرار است فردا گفت‌وگوهای جدی را با آقای ظریف و برخی مسئولان داشته باشد.

وی در خصوص پیشنهاد انصارالله برای حضور ایران در مذاکراتی که قرار است در ژنو برگزار شود نیز عنوان کرد: تأکید ما بر حضور همه طرف‌های یمنی و سازمان ملل است و اینکه کشورها صرفا نقش تسهیل کننده داشته باشند.

معاون وزیر خارجه در پایان یادآور شد: اولین هواپیمای حامل کمک های غذایی ایران فردا در جیبوتی به زمین خواهد نشست.

۱۳۹۴/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...