نسخه چاپی

توصیه مهم رهبر انقلاب به مسئولان علمی

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دیدار شب گذشته جمعی از اساتید با رهبر معظم انقلاب گفت: پرهیز از ورود به حاشیه‌ها در دانشگاه‌ها توصیه مهم رهبر انقلاب به مسئولان علمی بود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رضا روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دیدار شب گذشته جمعی از اساتید با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: یکی از مباحثی که توسط ایشان مطرح شد بحث رشد علمی کشور بود، زیرا قبلاً به‌استناد آمارهای اعلام شده، رشد علمی کشور ۱۳ برابر متوسط جهانی بود و همین مسئله باعث کسب رتبه شانزدهم کشور در حوزه تولید علم شده بود که اخیراً این رشد تا حدی کم شده است، در این جایگاه درجا زدیم که این مسئله نشان می‌دهد رشد علمی ما کند شده است.

وی افزود: رهبر انقلاب عنوان کردند: بنده متوجه هستم که هرچقدر به‌سمت جلو حرکت می‌کنیم به‌طور طبیعی رشدمان کمتر می‌شود اما این پدیده خطرناکی است که دولت و وزارت علوم باید به این مسئله نیز توجه کنند و نباید اجازه دهیم که رشدمان کاهش یابد و یا درجا زنیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پرهیز از ورود به حاشیه سازی‌ها از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به دست‌اندرکاران فضای علمی کشور بود، گفت: ایشان تأکید کردند که دانشگاه‌ها باید از حاشیه‌ها دور باشند و یکی از این حاشیه‌های ایجاد شده را مسئله بورسیه‌ها دانستند.

روستاآزاد خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب درباره مسئله بورسیه‌ها اعلام کردند: براساس گزارش‌هایی که به من رسیده است مسئله بورسیه‌ها بی‌جهت وارد فضاهای حاشیه‌ای شد، اگر این افراد مشکل قانونی داشتند باید از طریق مرجع قانونی مسائل آنها بررسی و حل می‌شد نه اینکه سروصدا و حاشیه‌هایی به این شکل در کشور ایجاد شود.

وی گفت: نظر ایشان این بود که درباره برخی از این بورسیه‌ها نه با تدبیر و نه با اخلاق رفتار شده است، به برخی از بورسیه‌ها ظلم شد و می‌شد این مسئله را از مسیر درست حل کرد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف به اشاره به این توصیه رهبر انقلاب که دانشگاه‌ها نباید سیاست‌زده باشند، عنوان کرد: فرمایشات رهبر انقلاب در جمع اساتید همواره گره‌گشای بسیاری از مسائل موجود در فضای علمی دانشگاهی کشور است؛ ایشان بسیار جدی و محکم صحبت کرده‌اند و به مسئله پژوهش نیز توجه داشتند.

روستاآزاد با اشاره به برخی از دغدغه‌های رهبر انقلاب در حوزه پژوهش، گفت: ایشان اعلام کردند: ما گفتیم باید برای پژوهش پول خرج کنید، اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به ۴ درصد ارتقا یابد چشم‌اندازی است که در آخر برنامه باید به آن دست پیدا کنیم اما در شرایط حاضر نیز حداقل این سهم باید یک و نیم درصد باشد، چیزی که در حال حاضر وجود دارد بسیار پایین‌تر از این مسئله است، به نظر می‌رسد برخی این مسائل را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند که ما تنها نصیحت می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت علوم انسانی از نگاه رهبر انقلاب در مباحث جاری و علمی کشور نیز گفت: ایشان به مسئله علوم انسانی نیز توجه جدی و تأکید کردند که حتی در حوزه‌های صنعتی نیز تنها ۴۰ درصد فناوری است و ۶۰ درصد مابقی مربوط به دروس علوم انسانی یعنی مدیریت و سایر مباحث است که باید به آن توجه کرد. البته اگر همین قدری که در حوزه بازنگری علوم انسانی کار شده است این مسائل اجرایی شود کشور نتایج این مسئله را به‌خوبی خواهد دید.

۱۳۹۴/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...