نسخه چاپی

خزر یك متر عقب نشست

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: ادامه روند خشكسالی ، كاهش آورد رودخانه های تغذیه كننده و برداشت بی رویه آب از دریای خزر، سبب عقب نشینی یك متری آب این دریا در طول ۱۷ سال گذشته شده است.

به گزارش نما، مرتضی افتخاری درگفتگو با خبرگزاری صدا وسیما افزود: آلودگی های ناشی از رعایت نکردن حریم دریای خزر و تجاوز به آن با ساخت و سازهای نادرست از دیگر عوامل تهدید کننده خزر است.

آثار بد ریزگردها بر آب خزر

وی با اشاره به اینکه ریزگردها را نیز تاثیرات بسیار نامطلوبی بر آب دریای خزر داشته است، تصریح کرد: این عامل، چرخه حیات را در این دریا با مشکل روبرو کرده است به نحوی که با نشستن روی آب دریا ریز مغذی های موجود در دریا را که غذای اصلی موجودات دریایی است را از بین می برد.

رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به برگزاری نشست هایی ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر موسوم به اجلاس کاسکو گفت: راه اندازی شبکه های دیده بان ملی، جمع آوری، ذخیره و انتقال داده ها در سه وضع فعلی و پیش بینی آینده دریای خزر از جمله برنامه های تدوین شده برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در این دریاست.

بیشتر آلودگی های خزر؛‌ در سواحل ایران

افتخاری افزود: بیشتر آلودگی های ایجاد شده درسراسر دریای خزر به سمت سواحل جنوبی آن که سواحل ایران است می آید و باید با جدی گرفتن مدیریت سواحل وحریم این دریا برای رفع این مشکل تلاش شود.

۱۳۹۴/۴/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...