نسخه چاپی

پرونده گفت گوهای هسته ای بسته شد

منابع خبری و دیپلماتیك غربی در حالی از دست یابی به توافق می گویند كه منابع خبری و آگاه ایران از دست یابی به یك جمع بندی بر سر موضوع هسته ای خبر می دهند.

به گزارش نما به نقل از میزان، گرچه هنوز رسماً دستیابی به توافق اعلام نشده است اما خبرهای غیر رسمی این خبر را تأیید می کند. اما استفاده از عنوان بیانیه مشترک یا جمع بندی مذاکرات هسته ای مناسبتر است چرا که قرار است این جمع بندی 100 صفحه ای به ایران و آمریکا برود، بررسی شود و آنگاه مورد تأیید قرار بگیرد.

کنگره آمریکا که در این دو سال گذشته بیشترین کارشکنی و همراهی را با صهیونیست ها داشت، شهریور و مهر ماه سال جاری نتیجه بررسی های خود را درباره گفت وگوهای هسته ای ایران و 1+5 اعلام خواهد کرد.
در مقابل نیز جمهوری اسلامی ایران چنین روندی را باید طی کند، بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی باید نتیجه مذاکرات را بررسی کند تا ببیند خط قرمزها و چارچوب های نظام در این جمع بندی وجود دارد یا نه.

اگر در جمع بندی مذاکرات هسته ای، خطوط قرمز ایران رعایت شده باشد به تصویب مجلس خواهد رسید و آنگاه شورای عالی امنیت ملی هم باید آن را مورد بررسی قرار داده و به نتیجه برسد. تأیید مقام معظم رهبری نیز لازم است.

قرار است بر اساس تصمیمی که گرفته شده عصر امروز یک بیانیه مشترک از سوی وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خوانده شود.

برخی از موارد جمع بندی مذاکرات هسته ای می گوید؛ ایران به عنوان قدرت دارای فناوری هسته ای و برخوردار از برنامه هسته ای از جمله چرخه کامل سوخت و غنی سازی از سوی سازمان ملل مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

همچنین در این جمع بندی تأکید شده است؛ هیچکدام از مراکز و تأسیسات هسته ای ایران برچیده نخواهد شد و تحقیق و توسعه ادامه خواهد داشت.

قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل شامل همه تحریم های اقتصادی و مالی در قالب چارچوب مورد تفاهم و از طریق صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت یکباره لغو می شود.‎

بعیدی نژاد یکی از اعضای ارشد تیم هسته ای کشورمان هم اعلام کرد که مذاکرات با موفقیت پایان یافت. اعضای 1+5 و ایران برای اعلام رسمی تفاهم آماده راهی شدن به محل برگزاری مصاحبه رسمی وزرای خارجه هستند.

در این میان خبر سازی های جهت دار رسانه های غربی همچنان ادامه دارد. رویترز در خبری مدعی شده است که تحریم های تسلیحاتی ایران در مدت 5 سال و تحریم های موشکی در مدت زمان 8 سال برداشته می شود و در صورت نقض توافق از سوی ایران تحریم ها پس از 65 روز دوباره اعمال می شود.

آمانو نیز پس از این اتفاق اعلام کرد که ایران و آژانس نقشه راهی به امضا رساندند؛ توافقی جداگانه درخصوص پارچین انجام می‌شود.

در این میان رژیم صهیونیستی به خصوص نتانیاهو نقش خود را خوب بازی کرد، اکنون نیز با نقش آفرینی خود سعی دارد اعلام کند که امتیازات گسترده به ایران داده شده است.

منابع خبری این رژیم گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو، تا ساعاتی دیگر نسبت به توافق اتمی با ایران واکنش نشان خواهد داد. معاون وزارت خارجه اسرائیل هم گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران به معنی تسلیم شدن در برابر محور شرارت به رهبری ایران است.‎
اکنون باید دید کارشناسان، مسئولین و صاحبنظران حوزه سیاسی و هسته ای چه تحلیلی درباره این جمع بندی خواهند داشت.

۱۳۹۴/۴/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...