نسخه چاپی

شهرام محمودی در گفتگو با نما:

نشان دادیم كارهای بزرگی از دستمان برمی آید

عکس خبري -نشان داديم کارهاي بزرگي از دستمان برميآيد

بازیكن تیم ملی والیبال گفت: این ضعف فدراسیون جهانی است كه قهرمان آسیا مستقیما به المپیك راه پیدا نمیكند. اما برای ما كه میخواهیم والیبال را برای اولین بار المپیكی كنیم، رسیدن به چنین موفقیتی دور از دسترس نیست. ما تلاش میكنیم تا راهی المپیك شویم و در آنجا بدرخشیم.

به گزارش نما ،تیم ملی والیبال ایران به رغم شایستگیهای فراوانــش نتوانست از گروه فرامرگ خود در لیگ جهانی والیبال صعود کند. یکی از بازیکنانی که عملکرد فوقالعادهای در رقابتهای امسال داشت، شهرام محمودی بود که توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن ایران و دومین اسپکر لیگ جهانی را به دست آورد. محمودی که در سایر بازیکنان تیم ملی این روزها مشغول استراحت کردن است، آینده والیبال ایران را بسیار روشن میبیند.

 نرسیدن به هدفی که برایش تلاش فراوانی کردی   چه حسی دارد؟
قاعدتا نباید خوشحال باشم که نتوانستیم به دور بعد صعود کنیم. البته بی انگیزه و پشیمان نیستم چرا که هیچ کدام از بازیکنان کم کاری نکردیم و هر آنچه از دستمان برمیآمد را انجام دادیم. به نظرم ما چوب تجربه کم خود را خوردیم. حضور موفق در لیگ جهانی نیازمند تجربه بالاست که متاسفانه ما نداشتیم. با این حال خوشحالم که سال آینده باز هم در سطح A رقابتها هستیم و با بهترین تیمهای دنیا بازی میکنیم.

چه عاملی باعث شد که ایران در 4 دیدار اول تنها یک امتیاز بگیرد؟
معتقدم با تدارک خوبی وارد مسابقات نشدیم. با توجه به اینکه سعید معروف نقش حیاتی در تیم دارد، دیر اضافه شدن او به تیم به ما لطمه زد. متاسفانه کاپیتان تیم ملی نتوانست به خاطر خستگی که از مسابقات لیگ روسیه داشت در بازیهای اول  آن طور که باید و شاید به تیم کمک کند. تیم نیاز به هماهنگی داشت و از بازی با روسیه تبدیل به آن تیم هماهنگ و یکدستی شدیم که مطابق میل همگان بود. اما قرعه سختی که با آن روبهرو بودیم مانع صعودمان به دور بعدی شد.

برخی منتقدان بر این باورند که ایران در بازی آخر خود برابر لهستان به غرور خود باخت نه قدرت حریف؟
همیشه هستند کسانی که در قضاوتهایشان کم لطفی میکنند. لهستان بدون تردید یکی از بهترین تیمهای والیبال دنیاست. آنها در سالهای اخیر نتایج بسیار خوبی گرفتند و سال گذشته نیز قهرمان مسابقات جهانی شدند. در بازی اول خود در تهران که موفق شدیم لهستان را 3 بر 2 ببریم، کاملا مشخص بود که به سختی موفق به شکست آنها شدیم. در بازی دوم تهران، لهستانیها به خوبی ما را آنالیز کرده بودند و برای تک تک پوئنهای خود برنامه داشتند. بازی منطقی حریف و استرس شکست و از دست رفتن شانس صعود باعث باخت ما به لهستان شد. آنها واقعا خوب بازی کردند و مزد بازی برتر خود را گرفتند.

در این دوره از بازیها والیبالیستهای تیم ملی، سرویسهای زیادی را از دست دادند. به خصوص درروز شکست خانگی مقابل لهستان؟!
سرویس یک تاکتیک انفرادی است. زدن سرویس خوب برمیگردد به تمرکز خود بازیکن و تاکتیکی که اجرا میکند. زمانی که تیم ملی مقابل بهترین تیمهای والیبال جهان قرار میگیرد تمامی بازیکنان تیم نمیتوانند از سرویس مطمئن استفاده کنند تا هیچ امتیازی هدر نرود. سرویس ساده را حریفان به راحتی دفاع و تبدیل به امتیاز میکنند. به همین خاطر ناچاریم که از سرویسهای با ریسک بالا استفاده کنیم. در نتیجه بازیکنان تیم از سرویسهای جهشی- موجی و پرشی استفاده میکردند و مسلما سرویسهای پرشی ریسک بالاتری داشت. وقتی ریسک سرویسی که میزنی بالا میرود احتمال خراب شدن سرویس هم زیاد میشود. استرس بالای بازی با لهستان هم باعث شد سرویسهای بیشتری از دست برود.

محمد موسوی بهترین مدافع روی تور و خودت دومین اسپکر درو مقدماتی لیگ جهانی شدی. نظرت چیست؟
همیشه گفتم که این آمار و ارقام زمانی خوشحال کننده است که تیم ملی به جمع 6 تیم دور نهایی مسابقات صعود کند. وقتی کاپ انفرادی را نمیتوانی دریافت کنی چه ارزشی دارد که در آمارها جزو برترینها باشی. تمامی بازیکنان تیم ملی حاضر بودند در آمارها عنوانی را به دست نیاورند اما ایران در مرحله نهایی رقابتها حاضر باشد.

 در اردوی تیم ملی با چه کسی بیشتر از همه دوست رفیق هستی؟
 من با اکثر بچه‌ها دوستم و رابطه خوبی دارم. اما شاید با سید محمد موسوی ، مهدی مهدوی و سعید معروف بیشتر از همه رفت و آمد داشته باشیم و خارج از محیط والیبال همدیگر را ببینیم. با این حال با تک تک بازیکنان تیم ملی والیبال رابطه گرم و دوستانه‌ای دارم.

استراحتی که فدراسیون والیبال به تیم ملی الف خود داد تا با قدرت در رقابتهای جهانی حاضر شود را چطور ارزیابی میکنی؟
شکر خدا که والیبال در ایران این قدر پیشرفت کرده که تیم ملی ب در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت میکند و شانس قهرمانیاش کمتر از تیم الف نیست. متشکرم از مسئولان فدراسیون که با استراحت دو هفتهایاش ما را با انرژی مضاعف راهی تمرینات پیش از مسابقات جهانی میکند. ما در این مدت به خوبی ریکاوری میکنیم و از فشار روحی و جسمی که داشتیم به طور کامل خارج میشویم. آن وقت با انجام تمرینات مناسب با قدرت روانه مسابقات جهانی میشویم.

با این حساب در مسابقات جهانی ژاپن میتوانید با قدرتتر از لیگ جهانی بازی کنید؟
ما نشان دادیم که کارهای بزرگی از دستمان برمیآید. قطعا با برنامهریزی خوبی که فدراسیون میکند از همان بازی اول تلاش میکنیم تا برنده بازی شویم. اینکه مسابقات در آسیاست نیز به ما کمک بیشتری میکند. این را مطمئن هستم که روی سکو رفتن در این رقابتها غیرممکن نیست و ما توانایی رسیدن به چنین موفقیتی را داریم.

به رغم ظلمی که فدراسیون جهانی به ایران کرده، میتوانید به المپیک راه پیدا کنید؟
این ضعف فدراسیون جهانی است که قهرمان آسیا مستقیما به المپیک راه پیدا نمیکند. اما برای ما که میخواهیم والیبال را برای اولین بار المپیکی کنیم، رسیدن به چنین موفقیتی دور از دسترس نیست. ما تلاش میکنیم تا راهی المپیک شویم و در آنجا بدرخشیم.

و سخن پایانی
من باید از چند نفر تشکر کنم. زیرا تمام موفقیت‌های زندگی خودم را مدیون این افراد هستم. اول از پدر و مادرم سپاسگذارم که همیشه زحمت من را کشیدند. همچنین قدردان زحمات همسرم هستم که همیشه از من حمایت کرده است و در آخر از مربی خوب خودم آقای عراقی که من را به والیبال معرفی کرد.

۱۳۹۴/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...