نسخه چاپی

نكته‌های مهم برای انتخاب رشته كنكور

انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۴ از امروز آغاز می‌شود كه برای انتخاب رشته موفق باید نسبت به برخی نكات كلیدی آگاهی داشت.مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و بهره‌ از راهنمایی افراد كاربلد در انتخاب رشته موفق تأثیرگذارند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394 از امروز دوشنبه 5 مرداد آغاز و تا 10 مرداد ادامه دارد.

نکاتی کلیدی برای انتخاب رشته موفق وجود دارد که داوطلبان باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

نخستین موضوعی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند این است که برای انتخاب رشته به هر موسسه یا آموزشگاه خصوصی مراجعه نکنند بلکه باید نزد مشاوران متخصص بروند البته طبق اعلام حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش، بهترین مشاور برای انتخاب رشته خود فرد داوطلب است، داوطلبان که از علایق و استعدادهای خودشان اطلاع کافی دارند بهترین فرد برای انتخاب رشته محسوب می‌شوند ولی این مساله در صورتی است که داوطلبان در نهایت دقت دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کرده باشند.

** هشدار سازمان سنجش به خانواده‌ها

سازمان سنجش درخصوص فعالیت برخی از مؤسسات خصوصی در زمینه انتخاب رشته کنکور به خانواده‌ها هشدار داده و اعلام می‌کند که با هیچ‌یک از افراد و مؤسسات در زمینه انتخاب رشته یا مشاوره همکاری نداشته و نماینده‌ای هم در هیچ یک از مؤسسات یادشده ندارد، بنابراین خانواده‌ها مراقب باشند تا در دام این افراد نیفتند.

وزارت آموزش و پرورش نیز برای کمک به داوطلبان در امر انتخاب رشته،‌ 2500 پایگاه در سراسر کشور ایجاد کرده است که در این پایگاه‌ها کارشناسان مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته به داوطلبان کمک می‌کنند.

** فعالیت 2500 پایگاه انتخاب رشته کنکور توسط آموزش و پرورش

ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیرکل مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بالغ بر 2500 پایگاه انتخاب رشته در کشور داریم، بیان می‌کند:‌ مشاوران در 200 حوزه، 700 هسته مشاوره و در مراکز 32 استان به داوطلبان انتخاب رشته مشاوره ارائه می‌دهند و در برخی از مدارسی که استعداد مناسب داشتند، شرایطی را فراهم کردیم که مشاوره به داوطلبان ارائه شود. به خانواده دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم فرزندشان را در انتخاب رشته مجبور نکنند و به هنگام انتخاب رشته به مشاوران دارای مجوز قانونی مراجعه کنند.

ابوالفضل رحمانی رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه امسال نیز همانند سال گذشته آموزش و پرورش شهر تهران در بخش معاونت پرورشی و اداره مشاوره در بحث انتخاب رشته خدماتی را به داوطلبان ارائه می‌کند، می‌گوید:‌ 60 پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در سطح شهر تهران فعالیت خود را از صبح روز پنج‌شنبه اول مرداد آغاز می‌کنند.

وی می‌افزاید:‌ در هر منطقه آموزش و پرورش حداقل یک پایگاه انتخاب رشته ویژه دختران و یک پایگاه ویژه پسران فعال است که در این پایگاه‌ها خدمات انتخاب رشته با دقت و شناخت کامل از وضعیت پذیرش دانشگاه‌ها توسط کارشناسان مشاوره تحصیلی ارائه می‌شود. برای مشاورانی که در پایگاه‌های انتخاب رشته به داوطلبان خدمات ارائه می‌کنند، دوره‌های آموزشی برگزار شده است تا از نحوه انتخاب رشته صحیح، ظرفیت دانشگاه‌ها و وضعیت سهمیه‌بندی‌ها بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان سنجش آگاه باشند.

** تغییرات آزمون سراسری سال 1394

داوطلبان باید بدانند که در آزمون سراسری سال 1394 قانون بیمه ایثارگران از 20 درصد به 25 درصد افزایش یافته و حدنصاب نمره برای رشته‌های تحت پوشش وزارت بهداشت از 80 درصد به 70 درصد نمره گزینش آزاد کاهش می‌یابد به عبارت دیگر حدنصاب نمره برای داوطلبان ایثارگر در تمامی رشته‌ها 70 درصد نمره گزینش آزاد است.

30 درصد ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در آزمون سال 94 از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها با نوع گزینش بومی استانی پذیرش می‌شود و تعهد خدمت این دسته از پذیرفته شدگان 3 برابر مدت تحصیل و غیرقابل خرید و انتقال می‌باشد.گزینش مابقی ظرفیت این رشته‌ها به صورت کشوری است.

پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری به صورت سقف‌دار با پذیرش 50 درصد زن و 50 درصد مرد است.

در آزمون سراسری سال 94، علاوه بر دوره‌های پیام نور و غیرانتفاعی در دوره‌های روزانه و شبانه نیز پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی در تعدادی از کدرشته‌ها انجام می‌شود.

** نکته‌های مهم برای انتخاب رشته موفق

گزینش داوطلبان به صورت با آزمون و بدون آزمون (بر اساس سوابق تحصیلی) است.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کنید.

رشته‌های دانشگاهی را براساس علاقه و توانمندی خود انتخاب کنید. عامل تعیین کننده در پذیرش داوطلبان شامل نمره کل اکتسابی در هر یک از زیرگروه‌ها شامل سوابق تحصیلی، استان بومی و سهمیه داوطلب است که باید مورد توجه باشد.

کارنامه نتایج اولیه آزمون وضعیت علمی و رتبه شما را در میان شرکت کنندگان گروه‌های آزمایشی و سهمیه مربوط به شما را نشان می‌دهد از اطلاعات آن شناخت کامل به دست آورید.

تغییر رشته و انتقال از رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص ( بورسیه‌ها، دبیری،‌رشته‌های تحصیلی مناطق محروم و رشته‌های مشابه) که پذیرفته شدگان آنها تعهدات خاصی دارند به رشته‌ها یا موسسات دیگر امکان پذیر نیست.

در صورت قبولی در رشته‌های دوره روزانه چنانچه نتوانید یا نخواهید در آن رشته ثبت‌نام کنید به مدت یک سال از شرکت در آزمون سراسری محروم می‌شوید بنابراین در انتخاب رشته دقت کنید.

۱۳۹۴/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...