نسخه چاپی

روند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

اگرچه معاون كنسولی وزارت امور خارجه ایران تأكید دارد هیچ زمان‌بندی‌ای برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران وجود ندارد، اما اضافه می‌كند «این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است».

به گزارش نما به نقل از شرق: اگرچه معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تأکید دارد هیچ زمان‌بندی‌ای برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران وجود ندارد، اما اضافه مي‌كند «این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است».

عباسعلی منصوری‌آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس، در همین زمینه به ایسنا خبر داده است «زمان بازگشایی سفارت نزدیک است و انگلستان نیز بیشتر منتظر نهایی‌شدن توافق بود. پیش‌بینی من این است که بعد از نهایی‌شدن توافق شاهد بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان و همچنین سفارت ایران در انگلستان باشیم».

درعین‌حال، حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران گفته است «درحال‌حاضر هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی سفارت انگلیس مشخص نشده است، اما این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است که البته در روزهای اخیر این گفت‌وگوها سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما هنوز در سطح یک مذاکره است و تاریخ اجرای مشخصی هم ندارد».

منصوری‌آرانی اما می‌گوید: «انگلیسی‌ها از سوی فعالان اقتصادی‌شان برای بازگشایی سفارت در ایران زیر فشار شدیدی هستند‌، چون آنها نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر متضرر شده‌اند و به‌همین‌دلیل برای بازگشایی سفارت تلاش‌هایی را انجام می‌دهند».

از چراغ خاموش تا شرايط عادي

هشتم آذر ٩٠ تعدادي به‌نام تشكل‌هاي دانشجويي که در اعتراض به سیاست‌های انگلیس مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده بودند، به داخل ساختمان سفارت حمله کردند که در پی این اقدام، انگلیس سفارت خود را تعطیل کرد و سفیران خود را فراخواند و رابطه دو کشور به سردی گرایید.

به‌دنبال اين ماجرا سفارت دو كشور تعطيل شد و در پی ديدار وزير خارجه ايران و انگليس در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، رابطه خاموش‌شده به سطح كاردار غيرمقيم ارتقا يافت؛ اما در ٢٢ ماه مذاكره هسته‌اي ايران و ١+٥ گاهي بحث بازگشايي سفارت ايران و انگليس مطرح مي‌شد، ولي حركت خاصي در اين زمينه انجام نگرفت. اگرچه دیدار سال گذشته حسن روحانی و دیوید کامرون در حاشیه مجمع عمومي سازمان ملل در نیویورک بعد از ٣٥ سال نقطه‌عطفي تاريخي بود، اما آن ‌هم موجب نشد رابطه دو كشور گسترش بيشتري پيدا كند.

به‌دنبال دستيابي ايران و كشورهاي ١+٥ به توافق جامع هسته‌اي (كه انگليس نيز جزء آن است) در ٢٣ تيرماه، روز شنبه وزارت ‌خارجه بريتانيا در اطلاعيه‌اي توصيه خود را به مردم كشورش براي سفر به ايران تغيير داد. ضرورت اقتصادی در

بازگشایی سفارتخانه

به گفته منصوری‌آرانی، با توجه به فشاری که گروه‌های اقتصادی انگلیس به دولت‌شان وارد می‌کنند این پیش‌بینی وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان‌دور این هیأت‌ها به ایران سفر کنند. حالا در دوران پساتوافق، نداشتن سفارتخانه در ایران بی‌تردید در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورها تأثیرگذار است و هزینه‌های مالی سفر و تجارت را بیشتر می‌کند.

۱۳۹۴/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...