نسخه چاپی

مجتبی امانی:

نقد برجام نباید به وحدت ملی خدشه ای وارد كند

عکس خبري -نقد برجام نبايد به وحدت ملي خدشه اي وارد کند

كارشناس مسائل سیاسی گفت:نقد كردن توافقنامه بسیار خوب است؛ اما نباید به وحدت ملی خدشه ای وارد كند. یكدلی در شرایط كنونی بسیار مهم است. دشمن این بار هم مقهور اراده ملت ایران خواهد شد.

به گزارش نما ،گردهمایی هفتگی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور آقای مجتبی امانی کارشناس سیاسی برگزار گردید.

مجتبی امانی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدا ضمن اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با نظریه پردازی حضرت امام خمینی(ره) و بر اساس اسلام صحیح تشکیل گردید تا ایران را بعنوان یک کشور قدرتمند و الگو در جهان مطرح نماید. اما از ابتدای انقلاب اسلامی ایران دشمنان کشورهای مستقل به ویژه آمریکا و شوروی سابق تلاش خود را برای تحمیل ارزشهای خود به کشورمان به منظور سیطره بر آن آغاز کردند. آنان از این طریق می خواستند مانع از شکل گیری ایران مستقل و پیشرفت آن شوند.

وی افزود:این فشارها هم راستا با پیشرفت های ایران در زمینه های علمی اقتصادی سیاسی نظامی و ... تشدید می شد؛ اما ایران اسلامی بر اساس آنچه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی هدایت می کردند؛ توانست الگویی برای پیشرفت همه جانبه و استقلال باشد.بعد از انقلاب اسلامی، توطئه های زیادی اتفاق افتاد، ابتدا به فکر تجزیه ایران بودند، جنگ تحمیلی را به راه انداختند؛ منافقین را حمایت کردند؛ جنگ روانی و شبیخون فرهنگی را سازماندهی کردند و دیگر فعالیت ها؛ اما موفق نشدند. بعد از پایان جنگ بیش از گذشته بدنبال افزایش قدرت در تمام زمینه ها بودیم. زیرا در صورت نداشتن قدرت کافی، کشور محل اجرای توطئه های دیگران می شود و هر کشوری ضعیف باشد؛ دشمنان بیکار نخواهند نشست و در اجرای توطئه ها موفق خواهند شد.

امانی در ادامه گفت:در کنار تقویت عقیده و ایمان ملت ها، یکی از ابزارهای قدرت کشورها، ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم خود است. بر همین اساس حرکتی در جهت تامین قدرت نرم که همان تامین رفاه بیشتر برای مردم بود آغاز و بعد از جنگ به یک شعار تبدیل شد. برای رسیدن به یکی از اهداف مرتبط با این مسئله و تامین انرژی ارزان، برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تلاش کردیم . البته این موضوع در قبل از انقلاب نیز مطرح شده بود؛ اما یک نکته را حکومت شاه به آن توجه نکرده بود که آمریکا هیچگاه نمیگذارد کشورهایی که با آمریکا در یک حوزه امنیتی محسوب نمی شوند؛ به ابزارهای قدرت اینچنینی دست یابند. بعد از انقلاب نیز آمریکا به طور کامل در برابر پیشرفت ایران ایستادگی کرد. آنان می دانند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست؛ بلکه مشکل آنها دستیابی کشور ایران به ابزارهای پیشرفت و تامین رفاه ملت خود است.برای نمونه حدود پنجاه سال است که بحث دستیابی به انرژی هسته ای در مصر مطرح است؛ اما تا به امروز به جز تکه زمینی که قرار است در آن نیروگاه هسته ای احداث شود، چیزی نصیب آنها نشده و این درحالیست که مصر نزدیک به چهل سال است که خود را به طور کامل در اختیار آمریکا قرار داده و امید داشت که غرب او را در این راه کمک کند.

وی تصریح کرد:فشار عملی غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در مسایل هسته ای از زمانی آغاز شد که آنان دریافتند ایران به گونه ای خودکفا، درحال پیشرفت در علوم هسته ای و بی نیاز از کمک آن ها است. این موضوع برخلاف انتظار آنان بود. تصور آنان این بود که ایران نمی تواند بدون کمک غرب در این مسیر حرکت کند. این بود که از اوایل دهه هشتاد خواستند از راه اعمال مجازات و سپس مذاکره از پیشرفت ایران جلوگیری کنند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد:در سال 1382 مذاکراتی با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه انجام شد و قرار شد ایران برای اطمینان غرب به عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای، اقداماتی به عمل آورد. در ادامه کار وقتی ایران متوجه شد که طرف های غربی تعهدات خود را نادیده گرفته اند و نیت آنها این است که باید کل تاسیسات هسته ای ایران برچیده شود. آن ها صراحتا می گفتند ایران به دلیل داشتن منابع نفت و گاز فراوان، به انرژی هسته احتیاج ندارد. به همین علت بود که مقام معظم رهبری دستور دادند فعالیت تاسیسات هسته ای ما که به تعلیق در آمده بود؛ مجددا راه اندازی شود.

وی تاکید کرد:این موضوع در سال 1384 و مصادف با تغییر دولت بود. بدین ترتیب فعالیتهای هسته ای برای دستیابی به انرژی هسته ای از سر گرفته شد که پیشرفت های فراوانی در این علم برای کشورمان محقق شد. همچنین در فاصله سال های 84 تا 92، پیشرفت های زیادی در موضوعات علمی و نظامی برای کشور به ثبت رسید. قدرت ایران در زمینه های نظامی مثل موشکی، نفوذ سیاسی و اطلاعاتی در منطقه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

وی افزود:در همه سال های بعد از انقلاب اسلامی، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشورمان را به حمله نظامی تهدید می کردند. حتی برای آن که از نظر لجستیک و انتقال نیروها دچار مشکل نباشند؛ در بسیاری از کشورهای منطقه پایگاه نظامی تاسیس کردند و یا امکانات آن را افزایش دادند. یکی از دلایل اشغال ، افغانستان و عراق هم، تسهیل راه ورود سربازان امریکایی به ایران از طریق خشکی بود. علیرغم همه این تهدیدات، آن ها به دلیل برخورداری ایران از قدرت نرم و سخت لازم، تنوانستند نیت شوم خود را پیاده کنند. آنها به دلیل آنچه در جنگ ایران و عراق و پایداری ایران در آن جنگ دیده بودند؛ از حمله نظامی به ایران واهمه داشتند . البته نتیجه اقدامات آمریکا در این دو کشور برعکس شده بود و بنا به گفته اوباما، آمریکا میلیاردها دلار خرج کرد؛ اما در نهایت اشتباه استراتژیک بوش جمهوری خواه بر همگان آشکار گردید و به تعبیر وی، بوش عراق را تسلیم ایران کرد.

امانی یادآور شد:مقامات آمریکایی همچنین برای اقناع کنگره درباره مذاکرات آمریکا با ایران و در توجیه توافق اخیر، سخنانی گفته اند که بسیار مهم است. آنها می گویند ادامه تحریم ایران دیگر ممکن نبود و امکان حمله نظامی نیز برایمان میسر نبود و پیشرفت ایران در علوم هسته ای را نمی توانستیم متوقف کنیم.

وی گفت:آمریکا در سال های گذشته شش قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رساند تا مانع از پیشرفت ایران شود و تحریم های همه جانبه ای را علیه ایران اعمال کرد. فشارهایی به کشور وارد نمودند تا جایی که علاوه بر ممانعت فروش نفت ایران به کشورها، مانع از انتقال پول های کشورمان از چین، ژاپن، هند، ترکیه و ... شدند تا به خیال خود کشور را فلج کنند. اما در همین زمان هر فرد خارجی که به کشورمان وارد می شد؛ تصور نمی کرد که وارد کشوری شده که سالهاست در تحریم به سر می برد.

کارشناس مسائل سیاسی ایران بیان کرد:در دولت آقای روحانی و بر اساس ظرفیت و خواست این دولت، مذاکراتی که در ده سال قبل از آن توسط شورای عالی امنیت ملی برقرار بود به شکل جدیدی ادامه پیدا کرد و بعد از دو سال مذاکره، طرفین متنی را به نام برجام به عنوان مبنای توافق تایید کردند.این متن دارای پیچیدگیهای بسیاری است و 153 صفحه میباشد که باید توسط نهادهای قانونی کشورمان بررسی و تصویب شود. نه میتوان گفت این متن خیلی خوب است و نه خیلی بد. خطرهایی را رفع نموده است و امتیازاتی هم داده شده؛ اما باید توجه داشت که اثرات این توافقنامه بر اقتصاد ایران آنچنان که گفته شده و می شود؛ نخواهد بود.

وی تصریح کرد:امید بستن به پیشرفت اقتصادی بر اساس توافقنامه یک خیال است و باید به منابع داخلی توجه داشت. سیل مسئولین اروپایی به ایران آمده و می آیند؛ اما باید توجه داشت آنها فقط به فکر منافع خودشان هستند. خیلی از آن ها آمده اند تا به زعم خود از خوان نعمت ایران بهره ای ببرند و نه اینکه در یک تجارت برابر به سود طرف مقابل نیز توجه کنند. در دنیای امروز در برابر استکبار جهانی باید با قدرت برخورد کرد؛ زیرا در صورت عدم برخورداری از قدرت کافی آن ها در صدد ضربه زدن بر می آیند.
امانی افزود:به این نکته نیز باید توجه داشت که نباید به طرف های مقابل اجازه داد که از این مذاکرات به عنوان ابزاری برای اختلاف مردم و مسئولین استفاده گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی با هوشیاری و بینش الهی، امسال را بنام سال "دولت و ملت،همدلی و همزبانی" نامگذاری نمودند. شاید این نامگذاری به دلیل همین مسائلی است که اتفاق می افتد. نقد کردن توافقنامه بسیار خوب است؛ اما نباید به وحدت ملی خدشه ای وارد کند. یکدلی در شرایط کنونی بسیار مهم است. دشمن این بار هم مقهور اراده ملت ایران خواهد شد. استمرار وحدت داخلی باعث خواهد شد که تیر دشمنان این بار هم به سنگ بخورد و حساب های آنان از این که بعد از سال ها دشمنی، تصور کرده اند ایران به میز مذاکره آمده و فرصت ضربه زدن به ایران فرارسیده نقش بر آب خواهد شد. پایداری ما بر حول اطاعت از مقام معظم رهبری، باطل کننده سحر آنان خواهد بود.

وی در پایان گفت:بنده امیدوارم با تاسی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به حق روح بلند امام راحل و خون شهدا به سمت دستیابی بیشتر جهت قدرت ایران اسلامی قدم های مهم تر و بیشتری را برخواهیم داشت.

۱۳۹۴/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...