نسخه چاپی

نماینده مردم بجنورد در مجلس در گفتگو با نما :

بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور حتی مفسر قوانین عادی هم نیست/تحریف معنوی تاریخ است كه بگویم مجلس اول بدون هیچ فیلتری بوده است

عکس خبري -بر اساس قانون اساسي رئيس جمهور حتي مفسر قوانين عادي هم نيست/تحريف معنوي تاريخ است که بگويم  مجلس اول بدون هيچ فيلتري بوده است

قاسم جعفری گفت:در واقع به نظر می رسد رییس جمهور می خواهد دل آن طیف سیاسی كه در انتخابات آتی مجلس و حتی ریاست جمهوری برای او مهم هستند را بدست آورد.

به گزارش نما ، رئیس جمهور در جمع استانداران سخنانی درباره وظایف نظارتی شورای نگهبان بر زبان راند که به نظر می رسد اصل "نظارت استصوابی" مدنظر او بوده است.  روحانی در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اولین مخالفت خود را با ردصلاحیت برخی سیاسیون اینگونه ابراز کرده است: "ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند."

او سپس نوک پیکان حملات خود را "محترمانه" به سمت شورای نگهبان گرفته و ضمن مخالفت تلویحی با "نظارت استصوابی" این شورا را به دور بودن از "اجرا"، فراخوانده است: "شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم."
در گفتگو با قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس به بررسی این موضوع و نحوه انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس پرداختیم.


* برخی از روزنامه های اصلاح طلب با تیترهای مانند کمیسیون ویژه در دست منتقدین دولت با کنایه به سراغ انتخاب اعضای کمیته ویژه بررسی برجام رفتند نظر شما چیست ؟
یکی از ویژگی های رفتاری دوستان ما در جریان مخالف این است که در قاموس رفتارهای سیاسی آنها انگ سیاسی زدن وجود دارد، یعنی هر کاری که مجلس می کند را سیاسی نشان می دهند ، مثلا تلاش برای بکارگیری  مربیان  پیش دبستانی در آموزش و پرورش بصورت حق التدریس شائبه سیاسی کاری وارد می کنند ، ما می توانیم همه چیز را سیاسی کنیم اما آیا این کار درستی است بالاخره مجلس برآمده از رای ملت است در انتخاب اعضای بررسی کننده برجام هم نمایندگان به افرادی که در این زمینه مطالعه داشتند و توانمند بودند و خودشان را عرضه کردند رای دادند دیگر وقتی یک کسی بالای 170 رای می آورد یعنی عموم نمایندگان به آن نظر دارد یک کسی مثل اقای پزشکیان هم در این جمع 15 نفره حضور دارد چگونه اعلان می کنند تمام منتقدین دولت در این کمیسیون جمع شدند ،آقای ابوترابی کجا ضد دولت است .
مسئله مهمتر اینجاست کسانی که انتخاب شدند حتما بررسی دقیق و منطقی خودشان را نسبت به برجام انجام می دهند چرا که گزارش آنها مانند گزارش کمیسیون تخصصی است مجلس روی گزارش آنها حساب می کند آنها می دانند نظرشان در سرنوشت مملکت نقش مهمی خواهد داشت چون آن چیزی به صحن هم می آید برای نمایندگان مهم خواهد بود .

* آقای رئیس جمهور در جمع استانداران اعلام کردند  شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری، مجری انتخابات، دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم ،به نظر می رسد آقای روحانی در مقام تفسیر قانون اساسی بر آمده است در حالی که بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است كه با تصویب سه چهارم آنان انجام می شود.
آقای دکتر روحانی گفته بودند در زمان تشکیل مجلس اول که شورای نگهبان نبود بهترین مجلس کشور وجود داشت ، اول اینکه شرایط آن زمان را با حال یکی کردن به نظر منطقی نمی رسد در یک مقایسه باید موارد مختلف را در نظر گرفت، بعد هم یادشان رفته که بهتر است از آقای خوئینی ها بپرسند شورای انقلاب اتفاقا خیلی شدید تر از شورای نگهبان که با روحیات که آن زمان حاکم بود در تایید صلاحیت ها برخورد  می کردند اصلا آنطور نبوده که احساس کنیم آنجا در باز بوده و هر کس دلش خواسته آمده ، در واقع مثل این زمان راهها اینگونه جدا نشده بود خیلی ها که مسیر خودشان را از انقلاب جدا کردند آن زمان اینگونه نبودند.
 تحریف معنوی تاریخ است که بگویم  مجلس اول  بدون هیچ فیلتری و سنجش سابقه آمد و خودش را عرضه کرد پذیرفتنی نیست ما بگویم ، هیچ جای دنیا چنین کاری نمی کنند مگر نظام های دموکراسی کسی همینطوری کاندیدا انتخابات می شود بیان این مسئله اصلا درست نیست.
بحث دوم این است که بله اجرا انتخابات به عهده دولت است و دولت امانتدارانه باید آن را انجام دهد اما اینکه تعیین احراز صلاحیت نهایی افرادی که برای حضور در انتخابات مختلف کشور مانند خبرگان و مجلس تایید می شوند به غیر از شوراها که به دوش مجلس گذاشته شده ، نظارت قطعا با  شورای نگهبان است  ، برخی آقایان در دهه 70 یک جنگی را راه انداخته بودند که نظارت شورای نگهبان استطلاعی است یا استصوابی همان وقتها هم بحث های طولانی شد ، در کشور اعضای شورای نگهبان که شامل حقوقدانان و فقها هستند توسط قوه قضائیه و با حکم رهبر انتخاب می شوند ، که مجلس به آنها رای می دهد که نظارت به معنایی واقعی را در انتخابات انجام دهند  اگر نظارت به عقیده رئیس جمهور به این معنا  است که ناظرین شورای نگهبان تنها بنشینند و تماشا کنند پس مردم عادی هم می توانند اینکار را انجام دهند ، اگر قرار است تنها یک گزارش نوشته شود بهتر است به جای فقها و حقوقدانان شورای  نگهبان از خبرنگاران عزیز استفاده کنند.
ما فکر می کنیم  این تفسیر دعوای قدیمی است که به هر دلیل زنده شده است همانطور که فرمودید اصل 98 مفسر قانون اساسی را  شورای نگهبان شناخته و حتی مفسر قوانین عادی هم  حتی رئیس جمهور نیست قوانین عادی هم تفسیرش برعهده قانون گذار یعنی مجلس است .
بهتر است مجریان انتخابات در مرحله اول تایید صلاحیت ها  در تطبیق مدارک  دقت کنند که فرافکنی نشود و بار اضافی به دوش شورای نگهبان و هیئت های نظارت گذاشته نشود، دراوایل دهه 70 در مجلس ششم شاهد بودیم کسانی تایید و وارد مجلس شدند که در برابر همان مراجع رسمی نباید تایید صلاحیت می شدند.  بعد یکبار اضافی بر عهده شورای نگهبان قرار گرفت من از آقای رئیس  جمهور می خواهم به وزارت کشور و مجریان انتخابات حتما توصیه کند امانتدارانه کار خودشان را انجام دهند که همه چیز به عهده هیئت نظارت نباشد.   

*  گفته شده است مجلس ششم در طول حیات خود به دنبال حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان بود به نظر شما  دولت روحانی هم همان روش  را در پیش خواهد گرفت ؟
به نظر من آقای روحانی خیلی نمی خواهد به این راه برود ، در واقع به نظر می رسد می خواهد دل آن طیف سیاسی که در انتخابات آتی مجلس و حتی ریاست جمهوری  برای او مهم هستند  را بدست آورد و آنها را هم از دست ندهد ولی بطور جدی بخواهم بگویم به دنبال حذف نظارت استصوابی است چنین شواهدی را نمی بینم ولی به نظر می آید یک گوش چشمی به خواسته های طیف سیاسی حامی خود کند کافی می آید.

* قانون گرایی یعنی تن دادن به مصرح قانون آیا اینگونه اظهارت دولت را از قانون گرایی دور نخواهد کرد ؟  
به طور طبیعی انتظاری که از رئیس جمهور  می رود این است که قانون را درست اجرا کند اگر بخواهد مسیری را طی کنند که برخلاف قانون باشد مورد پذیرش مردم نخواهد بود و هر عملی که باعث شود قانون اجرا نشود و ارکان  قانونی تثبیت شده نظام ضعیف شوند حتما به ضرر ملت و نظام خواهد بود.

۱۳۹۴/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...