نسخه چاپی

جمع كردن پول یارانه ها «عذاب الیم» است

وزیر نفت گفت:جمع كردن پول هدفمندی و رساندن بموقع آنها واقعا عذاب الیمی است و همان طور كه آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

به گزارش نما به نقل از شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عصر امروز (چهارشنبه، ١١ شهریورماه) در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران از شبکه پنج (تهران) با بیان این که مهمترین دغدغه دولت، برداشت از میدانهای مشترک گازی و نفتی است، گفت: در دیدار اخیر هیئت دولت با مقام معظم رهبری، ایشان نیز تسریع برداشت از میدانهای مشترک را یکی از دغدغه های خود بیان کردند که دولت نیز براین اساس برداشت از میدانهای مشترک را در اولویت قرار داده و سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز در این راستاست.

وی با بیان این که میدانهای مشترک ایران به میدانهای نفتی و گازی تقسیم می شوند، افزود: مهمترین میدانهای نفتی کشورمان در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد کشف شد، میدانهای آزادگان و یادآوران هستند که برنامه های توسعه ای این میدانها در دولت هشتم شروع شد.

تولید ٢٦٠ هزار بشکه ای از میدانهای آزادگان و یادآوران

زنگنه با بیان این که ظرفیت تولید از میدانهای غرب کارون در میانه سال ٩٠، به ٧٠ هزار بشکه در روز رسید که اینک ١١٠ هزار بشکه در روز است، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، ظرفیت تولید از این میدانها سال آینده به ٢٦٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن ظرفیت تولید از میدانهای غرب کارون به ٧٠٠ هزار بشکه در روز طی سالهای آینده تصریح کرد: چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم سریعترین برنامه تولید صنعت نفت ایران در میدانهای مشترک محقق خواهد شد.

زنگنه با بیان این که رسیدن به این هدف به سرمایه گذاری سنگینی نیاز دارد تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم، به بیش از ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازاست؛ ضمن این که هم اکنون ١٦ دکل حفاری در حال حفاری و فعالیت در میدان آزادگان جنوبی هستند که باید افزایش یابند.

وزیر نفت با اشاره به فعالیتهای حفاری در میدانهای غرب کارون در منطقه عمومی هورالهویزه انجام می شود افزود: آن زمان می گفتند که برای انجام طرحهای توسعه ای در این میدانهای مشترک باید به خشک کردن هورالهویزه اقدام کنیم که من مخالف این کار بودم و معتقد بودم که این تالابها نباید خشک شود .

شتاب در توسعه پارس جنوبی با اولویت بندی پروژه ها

زنگنه با اشاره به طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد: توسعه فازهای پارس جنوبی از سال ٧٦ شروع شد و در دور نخست وزارتم در نفت فازهای ١، ٢-٣ و ٤-٥ وارد مدار شدند و پیشرفت فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی نیز بیش از ٧٠ درصد و فازهای ٩ و ١٠ نیز در حال توسعه بود.

وزیر نفت گفت: در سال ٩٢ که به وزارت نفت بازگشتم، ١٧ فاز پارس جنوبی به طور همزمان در حال توسعه بود که هیچ یک از آنها به بهره برداری نرسیده بودند؛ با توجه به محدودیت در منابع مالی که از میانه سال ٩٢ شدت گرفت و این منابع کاهش یافت، ناگزیر از اولویت بندی فازهای پارس جنوبی بودیم تا بهره برداری آنها باتوجه به کمبود منابع تسریع شود.

زنگنه با اشاره به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی برای بهره برداری تصریح کرد: براین اساس، پارسال معادل ٥ فاز پارس جنوبی وارد مدار شد که براساس برنامه ریزی صورت گرفته مهرماه امسال نیز فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی افتتاح می شود.

وزیر نفت افزود: تلاشمان را به کار می بریم تا گاز فاز ١٧ پارس جنوبی را نیز امسال وارد مدار کنیم و چنانچه امکان داشته باشد گاز فاز ١٨ نیز امسال به شبکه سراسری بپیوندد.

زنگنه با بیان این که هر فاز پارس جنوبی ٢٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می کند، ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده تا دوسال آینده (پایان دولت یازدهم) ٢٥ فاز پارس جنوبی وارد مدار می شود و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران به هزار میلیون مترمکعب در روز می رسد و به این ترتیب از نظر تولید در پارس جنوبی با کشور قطر ـ که دغدغه مردم عزیزمان است ـ برابر می شویم.

وزیر نفت گفت: برای رسیدن به این هدف و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی به سرمایه گذاری ٣٠ میلیارد دلاری در این میدان مشترک نیاز داریم؛ حال اگر تحریمها لغو شود کارمان سرعت می گیرد. در هرصورت برداشت هرچه سریعتر از این میدان در دستور کار دولت است.

وزیر نفت با اشاره به کمبود گاز در پیک مصرف در کشور گفت: با راه اندازی ٢٢ فاز پارس جنوبی، کشور در تولید و مصرف گاز به تعادل می رسد.

قیمت نفت در محدوده ٧٠ تا ٨٠ دلار عادلانه است

وی با بیان این که برای ایران و کشور های عضو اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری برای هر بشکه نفت خود قیمتی قابل قبول است، گفت: هم اکنون برای رسیدن به این قیمت در حال مذکره با اعضای اوپک هستیم، البته خوشبختانه یا متاسفانه، تصویب هر تصمیمی در اوپک،به اجماع اعضا نیاز داشته و اجرای مصوبات هم داوطلبانه است.

زنگنه گفت: هم اکنون بیشتر اعضای اوپک قیمت ٧٠ تا ٨٠ دلاری را برای هر بشکه قابل قبول می دانند، اما متاسفانه این قیمت اکنون ٥٠ دلار است، از این رو اعضای اوپک باید برای رسیدن به قیمت مطلوب از عرضه خود بکاهند.

وزیر نفت افزود: برخی اعضای اوپک بیش از یک سال است که اعتقاد دارند با پایین نگه داشتن قیمت نفت خام و همکاری کشورهای غیر اوپکی می تواند نفتهای شیل را از بازار حذف کرد، درحالی که به نظر می رسد این سیاست با توجه به گذشت یک سال تاثیری نداشته است.

وی با اشاره به شرائط سخت کاری کارکنان صنعت نفت در مناطق عملیاتی گفت: جا دارد از همین جا از تک تک کارکنان این صنعت بزرگ تشکر کنم، این کارکنان واقعا در شرائط سختی کار می کنند. به عنوان مثال یک جوشکار باید با پوشیدن لباسها و کلاه مخصوص برای انجام وظیفه در دمای ٥٠ درجه سانتیگراد به داخل لوله ها و مخازن داغ برود.

زنگنه هدف اصلی تحریمهای بین المللی را به زانو در آوردن صنعت نفت ایران دانست و گفت: کارکنان صنعت نفت با استقامت مثال زدنی خود در سالهای گذشته، آنها را در رسیدن به هدف خود ناکام گذاشته اند.

وزیر نفت با اشاره به حضور ٢٠٠ هزار نیروی رسمی و شمار زیادی نیروی قراردادی و پیمانکاری در صنعت نفت ایران، گفت: هم اکنون با تلاش همکاران من، بیش از ٧٠ میلیون ایرانی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

افزایش ٨ میلیون نفری جمعیت برخوردار از گاز

وی با یادآوری این که در سالهای پایانی وزارت خود در دولت هفتم، روستاها و شهرهای کشور به ترتیب بیش از ٥٠ و ٩٦ درصد از نعمت گاز بهره مند بودند، گفت: هم اکنون شاهد آن هستیم که بیش از ٧٧ درصد جمعیت کشور (اعم از روستایی و شهری) از این حامل انرژی بهره مند هستند و براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا دو سال آینده ٨ میلیون نفر دیگر تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار می گیرند.

زنگنه با بیان این که هزینه گازرسانی در کشور هم اکنون از محل صرفه جوییهای صورت گرفته در مصرف گاز صورت می گیرد، گفت: روند گازرسانی در کشور مطلوب است، به طوری که در ملاقات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها از این روند ابراز رضایت می کردند.

وزیر نفت گفت: قصد داریم برای گازرسانی به برخی روستاها و شهرهای کشور از قدرت بخش خصوصی استفاده کرده و کمتر تشکیلات دولتی را درگیر کنیم، به عبارت دیگر گاز را به بخش خصوصی تحویل داده و آنها پول گاز را پس از برداشتن دستمزد خود، به دولت بدهند.

وی راه اندازی جایگاههای بنزین تک پمپی را یکی از برنامه های کاری وزارت نفت خواند و گفت: هم اکنون به دلیل گرانی زمین در شهره های بزرگ شاهد توسعه کند جایگاههای عرضه بنزین و صفهای طولانی در آنها هستیم، از این رو قصد داریم با همکاری شهرداری تهران برای ایجاد صد جایگاه تک پمپی بنزین در استان تهران تلاش کنیم که با جناب آقای دکتر قالیباف هم به توافق لازم رسیده ایم. وانگهی بر اساس برآوردهای اولیه برای احداث هر جایگاه به ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون تومان بودجه نیاز است، از این رو مردم نیز می توانند در این پروژه سرمایه گذاری و همکاری داشته باشند.

زنگنه توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی را یکی دیگر از فرصتهای سرمایه گذاری مردم در صنعت نفت دانست و گفت: هم اکنون یکی از اولویتهای مهم در صنعت پتروشیمی، توسعه صنایع تکمیلی در مناطق محروم و نیازمند است.

بحران در اقتصاد چین نگران کننده است

وزیر نفت تقویت ارزش دلار نسبت به یورو، توازن نداشتن عرضه و تقاضای نفت و بحران اقتصاد چین را از جمله عوامل تاثیر گذار بر نوسان قیمت نفت دانست و گفت: هم اکنون ارزش یورو نسبت به دلار کمتر از ١,١ برابر است در حالی که چند سال پیش، این رقم ١.٣ برابر بود.

وی گفت: چین با اقتصاد چند هزار میلیارد دلاری و تقاضای زیاد نفت خام می تواند تاثیر زیادی بر بازار نفت خام داشته باشد، از این رو هر گونه خللی در اقتصاد این کشور می تواند بازار نفت را به چالش بکشاند.

زنگنه با اشاره به اقدامهای اقتصادی دولت، همچون کنترل تورم و کاهش رکود در بازار داخلی گفت: هم اکنون با اقتصاد گنجشک روزی و فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت توانسته ایم کشور را اداره کنیم.

تولید نفت با لغو تحریمها ٢ برابر می شود

وزیر نفت با بیان این که با لغو تحریمهای بین المللی، تولید و صادرات نفت خام کشور ٢ برابر می شود، گفت: البته این موضوع سبب وابستگی اقتصاد ما به نفت می شود، اما در هر حال افزایش صادرات نفت، رشد اقتصادی کشور را هم به دنبال خواهد داشت.

زنگنه گفت: هم اکنون با توجه به میزان فروش نفت، اداره کشور در حد عالی نیست و خیلی کار داریم و انتظار آقای رئیس جمهور نیز فراتر از اینهاست، اما با توجه به ارائه خدمات اصلی، می توان اداره کشور را در حد قابل قبولی قلمداد کرد.

آنچه در هدفمندی یارانه اجرا شد، قانون نبود

زنگنه در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.

وی با بیان این‌که تقریبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل فروش فرآورده ها به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن بموقع آنها واقعا عذاب الیمی است و همان طور که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

وزیر نفت ادامه داد: بسیاری از شبها از نگرانی این که چطور باید پول هجدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، در حالی که پول نداریم؛ خوابم نمی‌برد، کار بسیار سختی را باید انجام دهیم.

وزیر نفت با بیان این‌که آنچه در طول سالهای گذشته در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، خلاف قانون بود و پرداخت یارانه ها اصلا طبق قانون اجرا نشد، افزود: اگر هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون اجرا می‌شد، دیگر مشکلی نداشتیم؛ منتها آنچه که اجرا شد، اصلا با نص قانون متفاوت بود.

ظرفیتهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید

وی با اشاره به اقدام مجلس در تصویب بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه، تصریح کرد: خوشبختانه نمایندگان مجلس این قانون را به ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و تولید بدل کرده و فرصت خوبی را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور ایجاد کردند.

زنگنه با بیان این‌که براساس این قانون می‌توان بدون محدودیت به سرمایه‌گذاری در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخت، افزود: با این‌که قانونگذار گفته است که تا سقف صد میلیارد دلار می‌توان از محل این قانون به سرمایه‌گذاری پرداخت، منتها سقف این سرمایه‌گذاری بدون محدودیت است و این رقم نیز نمادی برای انجام سرمایه‌گذاری است.

وزیر نفت ادامه داد: با استفاده از محمل این قانون به نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی این اجازه داده می‌شود تا راندمان خود را بالا برده و از محل صرفه جویی صورت گرفته به بازپرداخت سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند.

زنگنه ادامه داد: در مورد استفاده از مترو در تهران و کلانشهرها نیز طرحی را به شورای اقتصاد تقدیم کرده‌ایم که در صورت تصویب آن، وزارت نفت به ازای هر مسافر جدیدی که به مسافران مترو اضافه می‌شود، پولی به شهرداری می‌پردازد، زیرا اضافه شدن مسافران به معنای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تاکسیها و در نتیجه کاهش مصرف بنزین است.

وی ادامه داد: همچنین به مسئولان شبکه ریلی نیز گفته‌ایم که به ازای افزایش هر تن بار و مسافر شبکه ریلی، هزینه آن را در اختیار راه آهن قرار می‌دهیم تا توسعه یابد.

زنگنه با بیان این‌که همچنین به ازای نوسازی کامیونها، درآمدی در اختیار آنها قرار می گیرد، افزود: بیشتر کامیونهای ایران به ازای هر صدکیلومتر، ٥٠ لیتر نفت گاز مصرف می‌کنند، در حالی که میانگین این رقم در دنیا ٣٠ لیتر است؛ بنابراین، نوسازی آنها در نهایت به صرفه جویی در مصرف فرآورده‌ها منتهی می‌شود.

وزیر نفت، ماده ١٢ قانون رفع موانع کار و تولید را قانون کاملی دانست که بازپرداخت آن از محل صرفه‌جویی انرژی تامین می شود و افزود: در حال حاضر ٢٣ میلیارد دلار طرح مصوب شده یا در آستانه تصویب از محل اجرای این قانون در شورای اقتصاد قرار دارد که هفت میلیادر دلار آن به شبکه راه آهن، ٤,٥ میلیارد دلار به گازرسانی، ٦ میلیارد دلار به شبکه مترو و ١.٦ میلیارد دلار به برقی کردن چاههای کشاورزی مربوط است. همچنین طرحهایی برای نوسازی کامیونها، اتوبوسها و تاکسیها، برقی کردن ٤٠٠ هزار موتوسیکلت به شورای اقتصاد تقدیم شده است.

زنگنه با بیان این که اجرای این قانون، سبب اشتغالزایی در کشور شده و همچنین رونق تولید را به همراه دارد، افزود: با اجرای این قانون علاوه بر این که گازرسانی به مناطق مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان با سرمایه سرمایه گذار انجام شده، رضایت شهروندان را نیز به همراه دارد و منجر به بهینه شدن صنایع و تحرک بخش تولید می شود.

وزیر نفت ادامه داد: برای نمونه، زمانی که ٢,٥ میلیون خانوار از نعمت گاز برخوردار می شوند قطعا بخشی از تولید کشور به سمت تهیه تجهیزات این شبکه گرایش می یابد ضمن این که خانوارهایی که از این نعمت برخوردار می شوند، نیاز به خرید بخاریها و حتی شیرآلات و دیگر تجهیزات مورد نیاز این بخش دارند که این به معنای اشتغالزایی گسترده در کشور خواهد بود.

با هوای ایران دوست هستیم

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که شما گفتید با هورالعظیم دوست هستید، میانه تان با هوای تهران چگونه است؟ گفت: ما با هوای ایران و تهران دوست هستیم؛ البته قبلا نیز بنزین با کیفیت بود. منتها مقداری از این بنزین مخلوط می شد که کاری که ما انجام دادیم این بود که بنزین را مخلوط نکرده و گفتیم که بنزین با کیفیت خوب را به شهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز که تراکم جمعیتی دارند ارائه می کنیم، اما این کار به معنای رساندن آسیب به شهرهای کوچک نیست.

وی با بیان این که هم اکنون میزان گوگرد گازوییل پایین آمده و آروماتیک و میزان بنزن بنزین نیز بهبود یافته است، افزود: با توسعه صنعت سی ان جی و ارسال گاز بیشتر به نیروگاهها هوای تهران و کلانشهرها بهبود یافت و همانطور که مشاهده می کنید، ارسال گاز بیشتر به نیروگاهها به معنای سوزاندن مازوت کمتر و در نتیجه پاکتر شدن هواست و مجموع این کارها سبب شده که مردم کاهش آلودگی هوای تهران را لمس کنند.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا بنزین عامل اصلی آلودگی هواست گفت: نه این طور نیست؛ همه آلودگی به دلیل بنزین نیست، خودروهای ما بسیار آلاینده هستند و آنها نیز بخشی از آلودگی را سبب شده اند.

۱۳۹۴/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...