نسخه چاپی

ورود به چشمه‌های "باداب‌سورت" ممنوع شد

عکس خبري -ورود به چشمه‌هاي "باداب‌سورت" ممنوع شد

ورود به چشمه‌های «باداب‌سورت» با تصمیم شورای تامین شهرستان ساری "ممنوع" اعلام شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شورای تامین ساری که روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور فرماندار این شهرستان برگزار شد‌ به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران درباره‌ی ممنوعیت موقتی ورود به چشمه‌های «باداب‌سورت» رای مثبت داد.

باداب‌سورت، چشمه‌های پلکانی تراورتنی کم‌نظیری در جهان است که در روستای اُرست، بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع شده و بعد از دماوند، دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی است که در سال‌های اخیر به دلیل حجم تردد به داخل حوضچه‌ها با خشکی و تغییر رنگ مواجه شده است. بنابر اظهارات مردم روستای اُرست، در پایان هفته حدود 300 تا 400 دستگاه خودرو در منطقه حضور دارد.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران درباره ممنوعیت ورود به چشمه‌های باداب‌سورت به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این پیشنهاد ما بود و روی آن پافشاری می‌کنیم، چون باداب سورت یک اثر طبیعی است، میراث تاریخی نیست که یک مرمت‌کار بگذاریم تا شش ماهه آن را احیا کند.

او ادامه داد: اداره منابع طبیعی استان مازندران در 21 اسفندماه سال 93 به مدت شش‌ماه چشمه‌های باداب‌سورت را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گذاشت و چون عرصه‌ی این منطقه طبیعی و براساس لایه‌های موجود، تاریخی بوده است‌، 74 هکتار آن به طور کامل فنس‌کشی شد و با وجود تنش‌های محلی به خاطر وجود مراتع،‌ یگان حفاظت برای آن تعیین شد.

وی اضافه کرد: برای حفاظت از باداب‌سورت علاوه‌بر یاری انجمن محلی دوستداران میراث طبیعی، چهار تا پنج مامور یگان حفاظت برای پایان هفته‌ها که پیک بازدید از باداب‌سورت بود‌، در منطقه مستقر شدند، اما با این حال مردم هیچ اعتنایی به تذکرات ماموران نمی‌کردند و حتی گاهی به مخالفت با آن‌ها می‌پرداختند.

بزرگ‌نیا ادامه داد:‌ امسال، سال خشکسالی ما بوده، علاوه‌بر این تمام چشمه‌ها درحال از بین رفتن است، باید فرصتی داده شود تا خود را احیا کند و دوباره جان بگیرد، برای همین پیشنهاد ما به فرمانداری این بود که فعلا اجازه ندهیم مردم به چشمه‌ها وارد شوند تا این اثر طبیعی فرصت تعمیم و احیا پیدا کند. که فرمانداری نیز این پیشنهاد را روز گذشته پذیرفت.

وی از علاقه‌مندان آثار طبیعی کشور، گردشگران و مسافران درخواست کرد: اجازه دهید تا تعیین تکلیف نهایی برای واگذاری این اثر طبیعی به منظور حفاظت از آن که البته در هر حال آن را وظیفه‌ی خود می‌دانیم و همچنین تا آماده شدن زیرساخت‌ها، چشمه‌ها جان بگیرند و به این منطقه وارد نشوید و بعد از یک دوره‌ی توقف، یک عمر از این موهبت لذت ببرید.

او سپس با بیان این‌که پیشنهاد پذیرفته شده از سوی فرمانداری هنوز ابلاغ نشده و باید مراحل قانونی خود را طی کند‌، افزود: نامه‌ای برای مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه شده تا به آژانس‌ها و تورها ابلاغ شود فعلا بازدید از چشمه‌های باداب‌سورت را در برنامه‌ی سفر خود لحاظ نکنند.

بزرگ‌نیا بیان کرد: شاید این تصمیم به مذاق عده‌ای خوش نیاید، ولی مطمئنا آن‌ها شش‌ماه دیگر از ما به خاطر این تصمیم تشکر می‌کنند. از مردم خواهش می‌کنم کمک کنند این اثر طبیعی که این همه اهمیت دارد‌ خود را ترمیم و احیا کند تا ما نیز پس از آماده شدن زیرساخت‌ها، تعیین سرمایه‌گذار و تکلیف واگذاری برای حفاظت از آن، پذیرای آن‌ها باشیم. امیدواریم هرچه زودتر اعلام کنیم همه چیز در منطقه باداب سورت آماده‌ی بازدید مردم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به حوضچه‌های مشابهی (پاموک‌کاله‌) که در کشور ترکیه وجود دارد، اظهار کرد: مردم در آن منطقه از 200متری حوضچه‌ها را مشاهده می‌کنند و آن‌ها را تخریب و یا لگدکوب نمی‌کنند، ما نیز موانعی گذاشته بودیم که تردد خودروها کنترل شود و مردم هدایت شده به حوضچه‌ها بروند، اما لازم است بیشتر فرهنگسازی شود و جامعه محلی نیز قدر آن منطقه را بداند.

۱۳۹۴/۶/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...