نسخه چاپی

تاكید اهل بیت بر سنت حسنه جمع خوانی ادعیه

عکس خبري -تاکيد اهل بيت بر سنت حسنه جمع خواني ادعيه

توصیه به عبادات جمعی مانند نماز جماعت و جمعه و تشریع برخی واجبات مانند حج كه اساس و روح جمعی در آن وجود دارد نشان از اهمیت و آثار عبادات جمعه در كنار آثار فردی آنها دارد.

به گزارش نما ،يكي از سنت‌هايي كه به بركت انقلاب اسلامي احيا شده و هر سال نیز بر مقبولیت و شکوه آن افزوده می‌شود برگزاری مراسم‌های معنوی به‌صورت دسته‌جمعی در سراسر کشور و در اماکن مقدس است. روایت است که گروهی نزد پیامبر(ص) آمده و اظهار داشتند که قحطی، سرزمین ما را فرا گرفته است و از شما خواهشمندیم دعایی درخصوص باران بفرمایید. ایشان دستور داد تا منبر را آماده کنند و مردم جمع شوند. سپس شروع به دعا کرده و خطاب به مردم فرمود که آمین بگویند... (کافی، ج 8، ص 217، ح 266) این سنت نشان‌دهنده اهمیت برگزاری دعای دسته جمعی است.

همچنین خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبران الهی و در پاسخ به دعای آنها فرمود: «قَدْ أُجیبَتْ دَعْوَتُکُما؛ دعای مشترکتان پذیرفته شد.» (یونس، 89) برگزاری دعای دسته جمعی غیر از این‌که جزء شعائر اسلامی محسوب شده و موجب اتحاد مسلمانان با یکدیگر می‌شود آثار مثبتی نیز در خصوص استجابت خواهد داشت.

امام صادق(ع) فرمودند: «هیچ چهل نفری با هم جمع نشده و در ارتباط با موضوعی خاص، دست طلب به سوی خدا بر نمی‌دارند مگر آنکه پروردگار، دعایشان را به اجابت می‌رساند.» (کافی، ج 2، ص 487، ح 1)

ar600.jpg

توصیه به عبادات جمعی مانند نماز جماعت و جمعه و تشریع برخی واجبات مانند حج که اساس و روح جمعی در آن وجود دارد نشان از اهمیت و آثار عبادات جمعه در کنار آثار فردی آنها دارد.

ضمن اینکه دانش امروز بشری هم به این نتیجه رسیده که ادعیه دسته‌جمعی و تکرار بلند جملات یکسان توسط یک گروه آثار بسیار مثبتی بر سلامت روان دارد. در کتاب‌های روان‌شناسی از این گونه مناسک مذهبی به «سرودخوانی معنوی» تعبیر شده است.

به برکت انقلاب اسلامی امروز بسیاری از عباداتی که در گذشته یا اصلا به اجرا در نمی‌آمدند (مانند اعتکاف) یا به صورت فردی اجرا می‌شدند به بهترین شکل و با شکوه بالا به‌صورت جمعی در کشور برگزار می‌شود. دعای عرفه نیز یکی از این عبادات است که هرچند می‌توان در منزل و به صورت فردی قرائت نمود ولی چه بهتر که در کنار برادران و خواهران دینی با شکوه تمام برگزار گردد و همگی دست به دعا برداشته و به‌صورت جمعی برای برادران مومن سراسر دنیا و مظلومین عالم طلب خیر و عافیت نماییم.

رهبر معظم انقلاب در ذيل روايتي از نبي مكرم اسلام‌(ص) درباره خيرخواهي براي برادران مومن فرمودند: «در اسلام، همراهي دل‌ها در رأس قرار دارد. اگر دنبال يک راه هدايت‌هستيد، در مسائل معنوي مثلا در روز عرفه موفق به خواندن دعا مي‌شويد، توسل مي‌کنيد، از خداي متعال حاجت مي‌خواهيد، براي خودتان دو، سه ساعت در اين زمان‌ها با التماس بهشت را درخواست مي‌کنيد، از خدا بخواهيد که همه‌ برادران مؤمن هم از اين خير برخوردار باشند. چنانچه در دعاهاي صحيفه‌ سجاديه اين شيوه به چشم مي‌خورد. حضرت براي خودشان دعا مي‌فرمايند، بعد عرضه مي‌دارند: پروردگارا، آن‏چه براي خود خواستم، شامل تمام برادران مسلم و مؤمنم نيز بفرما.»

۱۳۹۴/۷/۰۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...