نسخه چاپی

شواهدی بر عمدی بودن فاجعه منا

عکس خبري -شواهدي بر عمدي بودن فاجعه منا

اختصاصی-با گذشت زمان و بویژه با مطالبی كه از سوی شاهدان عینی ماجرا بیان می شود، عامل مهم دیگری هم به ذهن متبادر می شود و آن عمدی بودن ماجراست.

مهدی ده مرده-به گزارش نما ،هر روز که  از فاجعه دردناک منا می گذرد عمق این حادثه بیشتر نمایان می شود. حادثه ائی که به تعبیر مقام معظم رهبری "انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند."
اما آنچه بیش از سایر مسائل پس از وقوع این حادثه ناگوار مهمتر جلوه می کند علت چنین اتفاقی است. در این راستا سئوالات زیادی از ذهن مردم جهان می گذرد و مطرح می شود که عمدتا ً تاکنون با فرافکنی مقامات آل سعود به هیچ کدام پاسخ روشنی داده نشده و به همین دلیل گمانه زنی ها در این مورد زیاد است.
خیلی ها بی تدبیری مقامات عربستانی  را عامل حادثه معرفی می کنند، برخی عبور کاروان نایف را و برخی هم حجاج آفریقائی را مقصر اعلام می دارند اما با گذشت زمان و بویژه با مطالبی که از سوی شاهدان عینی ماجرا بیان می شود، عامل مهم دیگری هم به ذهن متبادر می شود و آن عمدی بودن ماجراست.
اما برای اثبات این مسئله دلایلی وجود دارد که به برخی از انها در ادامه اشاره می شود.
1- حج رفته ها می دانند که شلوغ ترین روز رمی جمرات روز اول و رمی شیطان بزرگ است. با اینحال در همین روز و در گرمای سوزان بخش قابل توجهی از مسیر با حفاظهای آهنی بسته می شود و تا زمانی که جمعیت به اوج خود می رسد، مسیرها بازگشائی نمی شود.
2- مسیر در جائی بسته می شود که هیچ راه در روئی ندارد، به گفته شاهدان عینی اگر راه  در چندین متر جلوتربسته می شد امکان فرار و گریز از این حادثه وجود داشته است.
3- مسئولان عربستانی  بعد از وقوع این حادثه؛ منطقه را بسته  و از ورود کادرهای  پزشکی جلوگیری می کنند.آمبولانس ها دیر می رسند، و مجروحان اولیه حادثه را هم با اجساد و بر روی هم منتقل می کنند که این خود بر تعداد کشته شدگان می افزاید.
4- در گرمای بسیار زیاد منطقه و حجم زیاد حجاج اگر کمی آب به آنها می رسید جان خیلی ها نجات پیدا می کرد که سعودیها از همین مسئله هم دریغ می ورزند. در همین زمینه حمید شاکر نژاد قاری جوان کشورمان که از مصدومان حادثه نیز می باشد می گوید: من به‌عنوان یک شاهد عینی که نزدیک این فاجعه بودم، می‌توانم بگویم نصف بیشتر افرادی که نابود شدند، به‌خاطر این بود که آب به آن‌ها نرسید. اگر آن هلیکوپترهایی که بالای سر حجاج می‌چرخیدند، مقداری آب روی مردم می‌ریختند، شوک بدن برطرف می‌شد و به حال عادی بر‌می‌گشتیم. قطعا عده زیادی از بی‌حالی مردند.
5- نکته بعدی آمار بالای حجاج ایرانی است که چرا با وجود اينكه نسبت حجاج ايراني حدود سه درصد كل حجاج است ولي تعداد ايرانياني كه در اين حادثه جان باخته‌اند تا کنون  ١٠ درصد جان‌باختگان است؟
6- تمام مسیر با دوربین های حفاظتی کنترل می شود و مسئولان عربستانی لحظاتی قبل از وقوع فاجعه شاهد ماجرا بوده اند اما بازهم کاری نمی کنند.
7- بر فرض که راه باید مسدود می شد، در اینحال چرا هیچ راه اضطراری برای عبور حجاج در نظر گرفته نمی شود.
8- و نکته آخر اینکه به نظر می رسد شاهزاده های سعودی که در حکومت ملک سلمان از دایره دولتمردان رانده شده اند برای ضربه زدن به دولتمردان کشورشان از جان حجاج  بیت الله الحرام مایه گذاشته اند.

۱۳۹۴/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...