نسخه چاپی

اختصاصی

چرا عزم جدی برای لغو روادید با عراق و تسهیل كار زائران وجود ندارد؟

عکس خبري -چرا عزم جدي براي لغو رواديد با عراق و تسهيل کار زائران وجود ندارد؟

هرچند حضور گروه های تروریستی در عراق نگرانی هایی را برای لغو روادید فراهم می آورد؛ اما داشتن گذرنامه به عنوان شناسنامه بین المللی هر فرد این خلا را جبران می كند.

اختصاصی- به گزارش نما ،کمتر از یک هفته به اربعین مانده و هنوز سیل عظیمی از عاشقان حسینی در صف های طویل منتظر دریافت ویزا هستند. با وجود اخطارهای مقامات ایرانی و عراقی مبنی بر اینکه عبور بدون ویزا از مرزها به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود؛ اما عده ای همچنان تصور می کنند که ماجراي سال گذشته در روزهاي انتهايي مانده به اربعين تکرار خواهد شد؛ همان روزهايي که ازدحام بيش از اندازه زائران ايراني سبب باز شدن مرزها و عبور بیشتر آنان بدون داشتن ويزا و حتي پاسپورت از مرز شد.
چند روز گذشته فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران آمد و در دیدار با رهبر معظم انقلاب، از اتحاد و همدلي بين دو ملت ايران و عراق به واسطه راهپيمايي اربعين نکات زيادي را از رهبری شنيدند، از جمله اينکه: مسئولان دو کشور ايران و عراق، بايد از اين فضا و فرصت براي منافع دو کشور بيشترين استفاده را کنند.
شاید همزمانی حضور رئیس جمهور عراق در تهران و روزهای باقیمانده تا اربعین بهترین فرصت بود تا رایزنی ها در خصوص لغو روادید ایران و عراق صورت پذیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
با وجود اینکه در دنیا 34 کشور از جمله کيپ ورد، کومور، جيبوتی، کنيا، ماداگاسکار، موزامبيک، سيشل، تانزانيا، توگو، اوگاندا، بوليوي، دومينيکا، اکوادور، هائيتی، نيکاراگوئه، ونزوئلا، ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مولداوی، مالزی، نپال، عمان، سری‌لانکا، تيمور شرقی، کوزوو، جزاير کوک، ايالات فدرال ميکرونزی، نيووی، پالائو، ساموآ، تووالو و سوریه وجود دارد که ايرانيان را بدون رواديد راه می‌دهند و حتی عربستان سعودی نیز به جز ایام حج واجب در بقیه اوقات رایگان ویزا می دهد؛ اما این موضوع هنوز درباره ایران و عراق که طی سال های گذشته روابط بسیار خوب و پایداری داشتند، رخ نداده است و همه ساله خصوصا در این ایام بسیاری از ایرانیان هم به دلیل ازدحام جمعیت برای دریافت ویزا و هم بابت هزینه آن که ناچیز هم نیست از این سفر باز می مانند.
در روزهای گذشته نيز وزير کشور عراق در شلمچه حضور پيدا کرد تا خيل مشتاقان ايراني زيارت اربعين که پشت مرزها، معطل دريافت ويزا مانده اند را از نزديک ببيند؛ البته آنچه ايشان مي توانستند با طولاني کردن سفر خود ببينند، خيل زايران ايراني بود که پشت اتاق هاي موقت کنسولگري هاي عراق در شهرها از جمله سفارت عراق در تهران در صف انتظار بودند. صف انتظار چند ميليوني که با وجود کمتر از يک هفته مانده به اربعين، تنها يک ميليون و نیم از درخواست هاي آنها تا به امروز توسط وزارت امورخارجه عراق اجابت شده است!

اما به راستی چرا عزم جدي براي لغو رواديد با عراق وجود ندارد؟
حتما در نگاه اول، بحث گروه هاي تکفيري و داعش و امنيت دو کشور تنها مشکل این موضوع تلقی می شود؛ اما مگر با صدور رواديد سفر، چند درصد از دغدغه هاي اين حوزه پوشش داده مي شود و آیا صرف داشتن پاسپورت به عنوان شناسنامه بین المللی هر فرد، کفایت این موضوع را نمی کند؟ به علاوه اينکه هم اکنون بغداد، مرکز تبادل اطلاعات امنيتي بين چهار کشور ايران، سوريه، عراق و روسيه در باره تروريست هاي تکفيري است و اطلاعات افراد وابسته به اين گروه ها مي تواند در اختيار ورودي اين دو کشور قرار گيرد تا از اين طريق کنترل شوند. آيا عبور بدون ويزا و گذرنامه بر اثر ازدحام جمعيت، چالش امنيتي است يا رفع مهم ترين دغدغه شهروندان ايران و عراق به واسطه عدم نياز به صدور ويزا!

۱۳۹۴/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...