نسخه چاپی

ظریف: برجام باید به واقعیتی برگشت ناپذیر تبدیل شود

وزیر خارجه كشورمان با بیان اینكه ما باید برجام را به واقعیتی برگشت ناپذیر تبدیل كنیم، گفت: البته برجام این شرایط را ایجاد كرده، اما ایران نباید از آن برای فراهم كردن بازار مصرف جدید استفاده كند زیرا این بازار پایداری ندارد.

به گزارش نما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش آثار حقوقی برجام و سرمایه گذاری داخلی و بین‌المللی که عصر سه شنبه انجام گرفت گفت: اگر حضور هوشیارانه مردم در سال 92 نبود، دنیا و کشورهای قدرتمند که هیچگاه سر سازگاری با کشور ما نداشتند به این واقعیت پی نمی‌بردند که تحریم‌ها هرچه دردناکتر، ظالمانه‌تر و ناعادلانه‌تر هم باشد توان خدشه وارد کردن به اراده مردم را نداشته است و نخواهد داشت.

وی گفت: ‌اگر به این واقعیت نمی‌رسیدند که ادامه تحریمها نمی‌تواند باعث جدایی مردم از مجموعه سیاسی کشور شود، به پای مذاکره نمی‌آمدند.

ظریف افزود: ایران همواره پای میز مذاکره بوده و تصمیم بر مذاکره نیز تصمیم دولت یازدهم نبود بلکه تصمیم جمهوری اسلامی و نظام بود.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم، گفت: ممکن است برخی از ما تفاوت نگرش و روش با دولت قبل داشته باشیم اما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، آنچه باعث شد طرف مقابل بر سر میز مذاکره بنشیند، ناامیدی از پروژه فشار و جدا کردن مردم از حاکمیت بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مردم باعث شدند که مذاکرات آغاز شود،‌ ادامه پیدا کند و تیم مذاکره کننده نیز همواره دلگرم به حمایت جدی مردم بوده‌اند.

وی گفت: به لطف خدا، همین مردم باعث خواهند شد روش و منش تعامل سازنده و عزتمند با سراسر دنیا با قدرت و قاطعیت ادامه پیدا کند.

ظریف افزود: اگر ما چنین عمل کنیم جاده مه آلود کنونی به یک مسیر صاف و آفتابی تبدیل خواهد شد و من یقین دارم که می‌توانیم چنین کنیم.

وی با بیان اینکه برجام برای ایجاد فرصت چه وظیفه و رسالتی برعهده ما می‌گذارد، افزود: اگر شما به سوابق و شرایط قبل از مذاکرات در دولت تدبیر و امید توجه کنید، خواهید دید که فضایی در جهان درباره ایران ایجاد شده بود که هر اقدام ناشایستی ضد ایران را توجیه پذیر می‌کرد و این موضوع در همه حوزه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی وجود داشت.

وزیر امور خارجه در ادامه به صحبتهای چندی پیش اولاند رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و گفت: ما قبل از مذاکرات اخیر درباره زمان حمله به ایران صحبت می‌کردیم، حمله به ملتی که حتماً با مقاومت خود آن را به شکست می‌کشاند، اما این حمله هزینه بالایی را تحمیل می‌کرد.

وی افزود: حال باید این سوال را مطرح کنیم که چه اتفاقی افتاده بود که کشورهای غربی به خود جرات می‌دادند که درباره اقدام نظامی ضد ایران فکر کنند و چه اقدامی رخ داده بود که نقض اصل آمره حقوق بین‌الملل می‌توانست قابل توجیه باشد.

وی ادامه داد: چه اقدامی رخ داده بود که بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی بسیار فراتر از مقررات و تحریم‌‌های غیرعادلانه و ظالمانه از هرگونه تعامل با ایران امتناع می‌کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در آن مقطع هرچه خزانه ‌داری آمریکا اطلاعیه صادر می‌کرد که معامله غذا و دارو با ایران ممنوعیت ندارد اما هیچ بانکی حاضر نبود برای معامله غذایی و دارویی برای ایران اعتبار باز کند.

ظریف افزود: پروژه خطرناک ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی در آن مقطع از سوی دشمنان با جدیت بر ضد ما دنبال می‌شد و این پروژه هرگونه همکاری، گفت‌وگو و نزدیک شدن به ایران را هزینه دار کرده بود به نحوی که می‌گفتند کار با ایران هزینه حیثیتی دارد.

وی افزود: آنچه برجام و فضای مذاکرات آن را شکست و این مردم قبل از مذاکره کنندگان آن را شکستند، این است که اکنون گفت‌وگو با ایران تبدیل به یک افتخار شده و تماس و گفت‌وگو با ایران نیاز به صف دارد و باید در صف مذاکرات بایستند و دیگر این‌گونه نیست که گفته شود که کار با ایران هزینه حیثیتی دارد و طرف‌های بین‌المللی بخواهند از آن فرار کنند.

ظریف گفت: شکستن چنین فضایی فقط کار یک دولت و چند مذاکره کننده نبود بلکه کار ملت ایران، کمک خدا، راهنمایی‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری، درایت ریاست جمهوری و تلاش مذاکره کنندگان بود و در واقع یک مجموعه این دستاورد را ایجاد کرد و توانست بدخواهان ایران را نگران کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بدخواهان تلاش خواهند کرد در مسیر اجرای برجام مانع ایجاد کنند و فضای قبل از برجام را برگردانند.

ظریف افزود: بدخواهان دست از نگرانی نکشیده‌اند و ما باید توجه کنیم که مجموعه موجود در غرب یک بدنه واحد و یک نظام منسجم نیست بلکه مجموعه‌ای از دیدگاه‌‌ها و منافع متفاوت و بعضاً متناقض است.

وی ادامه داد: البته گروه‌هایی از آنها حیات خود را در درگیری با ایران می‌بینند و کسانی که امروز نمی‌توانند بمباران مردم یمن را توجیه کنند دوست دارند این جنایات را در پس پرده ایران‌ هراسی بپوشانند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کسانی که نمی‌توانند محاصره غزه و کشتار مردم لبنان و غزه را در جنگ 33 روزه و 22 روزه توجیه کنند دوست دارند که فضای ایران ‌هراسی همچنان وجود داشته باشد تا به جای آنکه با آنها درباره شهرک‌سازی‌ها و جنایت‌های‌شان در عرصه بین‌المللی صحبت شود، در هر جلسه‌ای از آنها درخواست شود که به ایران حمله نکنند.

وی افزود : آن‌ها اکنون تلاش می‌کنند و تلاش خواهند کرد که فرصت از دست رفته را جبران و در مسیر اجرای برجام مانع ایجاد کنند و فضای قبل از برجام را برگردانند.

ظریف به سیاست‌های تنش‌آفرینانه عربستان سعودی در منطقه هم اشاره کرد و گفت: تنها توجیه و تفسیر علمی سیاست‌های بچه گانه یک دولت مانند دولت سعودی که بر اساس این سیاست‌ها بیش از آنکه دیگران را به خطر بیندازد به خودش ضربه می‌زند، این است که می‌خواهد شرایط را به وضع قبلی برگرداند.

وی افزود: اما چرا سعودی‌ها این سیاست را دنبال می‌کنند، برای اینکه این شرایط یک شرایط آرمانی و آرزویی برای این‌گونه کشورها بود و می‌خواهند فضای متشنج و تنش در منطقه ادامه پیدا کند تا بتوانند آن وضع و سیاست قدیمی را ادامه دهند.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه وظیفه و قاعده کاری ما این است که سیاسی و جناحی نباشیم افزود: همانطور که می‌دانید در اساسنامه وزارت امور خارجه اگر هر یک از ما به حزبی بپیوندیم نیاز نیست که استعفا بدهیم بلکه به صورت خودکار مستعفی شناخته می‌شویم و از گردونه خدمت در سیاست خارجی برکنار می‌شویم.

ظریف که در جمع وکلا سخنرانی می‌کرد گفت: شما وکلا هم که پیگیر اهداف قضایی و عدالت هستید حرکت‌تان در یک چارچوب غیرجناحی است و ما و شما وظیفه خدمت‌رسانی به موکلین‌مان را داریم که این موکلین مردم صرفنظر از گرایش سیاسی و فکری شان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما باید برجام را به واقعیتی برگشت ناپذیر تبدیل کنیم گفت: البته برجام این شرایط را ایجاد کرده است اما ایران نباید از برجام برای فراهم کردن یک بازار مصرف جدید استفاده کند چراکه بازار مصرف هیچگاه پایبندی و پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری امکان بازگشت به شرایط گذشته را دارد، افزود: اینکه به اقتصاد مقاومتی روی آوردیم برای همین بود و در همین چارچوب تاکید داریم که باید سیاستهای اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند اجرایی شود.

ظریف گفت: باید به تولید داخلی اتکا داشته باشیم و در چرخه تولید و توزیع بین‌المللی و جهانی قرار بگیریم، به نحوی که بخشی از تولید دنیا وابسته به تولید ایران و بازار ایران باشد و در امضای قراردادها و تعاملات بین‌المللی باید به این نکته توجه داشت و آن را مدنظر قرار داد.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...